Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Magyarországi kis- és középvállalkozások életútjának modellezése
    51-68
    Views:
    1070

    A tanulmány egy kétéves kutatási program első szakaszának lépéseit és eredményeit mutatja be. A kutatás célja a magyarországi kis- és középvállalkozások fejlődési életciklusainak, az egyes életszakaszok sajátosságainak feltárása, valamint stratégiáiknak és a stratégiák kialakulásának vizsgálata. A program kiinduló hipotézise az, hogy a magyarországi kis- és középvállalkozások fejlődési pályája a nyugati piacgazdaságokban már alaposan feltérképezett jellegzetes mintát követi, vannak azonban olyan sajátosságai is, amelyek csak a hazai viszonyok közepette jellemzőek. A felmérés alapvető módszere a személyes mélyinterjú volt, szükség esetén többször megismételve. A mélyinterjúk alapján 300 vállalatról készült esettanulmány. Alapos szűrés után 50 vállalat esete került be a kutatási mintába. A részletesen leírt eredményekből jól látszik, a kiindulópontként használt modell igazolódott: a magyarországi vállalkozások életében valóban törvényszerű ritmusban követik egymást a jellemzőikben egymástól jól megkülönböztethető életfázisok. Ugyanakkor a nyugati modell és az elemzett hazai valóság között vannak eltérések is, amelyek – a kutatás eredményei szerint – elsősorban a vállalkozások alapításának hazai körülményeivel, a rendszerváltás és piacgazdasági fejlődés sajátosságaival magyarázhatók. A magyarországi kis- és középvállalkozások fejlődési életpályájának modellezésére ezért célszerű a nemzetközi szakirodalomból ismert modell módosítása. A javasolt növekedési modellt a tanulmány részletesen bemutatja, ismertetve az egyes életfázisok sajátos jellemzőit, egyedi vonásait.

  • Strategy and strategy formulation in Hungarian SME practice
    19-32
    Views:
    173

    This study deals with the second phase of a two-year research program focused on modelling the lifcycle of small ventures operating in the Hungarian market. The results of the first phase were published in the March 2006 issue of Competitio. The goal of the second phase was to analyze the role of strategic thinking and strategy formulation at small ventures in different phases of ther lifecycles. The strategy making approaches as described by Henry Mintzberg and strategic positioning models of Micheal Porter were used to generate hypotheses. Strategy making practices and typical market maneuvers are described in detail. Key weaknesses and development problems are highlighted. Basic Business models built on srtategic behavior are recommended as a starting point for further research.

  • The Impact of the Economic Crisis on the Development Lifecycles, the Short-term Plans and the Strategy of the Actors in the Hungarian SME Sector
    29-43
    Views:
    185

    This study was prepared in the third phase of a multi-year research project. The goal of the program was to analyse the growth trajectories and strategies of Hungarian SMEs. Research in the first phase was focused on the specific periods of typical company lifecycles, the second phase dealt with strategic thinking, methods of strategy formulation and the content elements of strategies. The findings and conclusions were published in the journal Competitio. The present study is a report on the findings of the third phase of the research program. It describes the consequences of the recent economic and financial crisis on SMEs. It describes how unexpected and radical changes in the business environment influenced the development of firms, how managers reacted, and how they considered short and long
    term factors in their decisions.

    JEL classification: L21, L26, M1