Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Some characteristics of the connection between the economy and higher education - results of empirical research
    149-178
    Views:
    127

    In this study we try to introduce some lessons drawn from an empirical research project which was made within the framework of the Gabor Baross Program's project, "Facilitation of Knowledge Transfer for Enhancement of Competitiveness of the North Great Plain Region by the Founding of the Innovation Knowledge Center". This part of the research tries to examine the demand for higher education among the actors in the economy. First the paper shows those results of the research which measured firms' knowledge of the Bologna process, and the main goals of the new form of education, and the knowledge structure and competencies connected to the creation of the individual education levels. Following this the article examines requirements from higher education, and the opportunity for developing the connections between educational institutions and the economy.

  • Az oktatás költségei és finanszírozása
    11-50
    Views:
    248

    A tanulmány az oktatás-gazdaságtan néhány alapfogalom – az oktatás gazdaságosságának, eredményességének és hatékonyságának – definiálása után áttekinti a legfontosabb aktorok motivációit az oktatás
    finanszírozását illetően, azaz, hogy miért fizeti az oktatást az egyén, a munkaadó, az állam, és a fenntartók. Ezt követően bemutatja az oktatási kiadások forrásszerkezetét és néhány jellemzőjét nemzetközi
    összehasonlításban. Az írás fő része az oktatás finanszírozás módszereinek áttekintése után a hazai oktatási rendszer legfontosabb alrendszereinek, a közoktatásnak, a felsőoktatásnak és a felnőttképzésnek a finanszírozási jellemzőit mutatja be.

  • The imbedding of a new faculty into the region: A complimentary study for the 10th anniversary of the foundation of economics training in Debrecen
    1-13
    Views:
    120

    The article describes the situation of the Faculty of Economics, comparing it with other schools in the country, on the occasion of the tenth anniversary of economics training in Debrecen. It analyses the regionality of the application recruitment and the job possibilities of graduate students.

  • Zsákban táncolva, avagy az egyetemi innovációs stratégia sajátosságai
    Views:
    145

    Az alábbi írásban igyekszem az egyetemek néhány olyan fejlődési és működési (szervezetszociológiai és oktatás-gazdaságtani) sajátosságát felvázolni, amelyeket egy egyetemi innovációs stratégia elkészítése során − ha annak nem pusztán deklaratív, szimbolikus céljai vannak − nélkülözhetetlen figyelembe venni. Fontos megjegyezni, hogy a szimbolikus célú tervek, (küldetés)nyilatkozatok, víziók, stratégiák stb. egyáltalán nem idegenek az egyetemektől, sőt a mai napig lényeges elemei egy-egy egyetem közösségének megteremtésében.

  • The aspects of the Hungary's Adult Training
    36-55
    Views:
    208

    The study surveys the most important aspects of the national adult training from educational economy point of view. The authors examine the national limits of legal rule of adult training. They present the different sub-systems of adult training i.e. the educational system, the non-educational system and the working place training characteristics of participation making international comparison too. We look over the target groups of adult-training and the participants motivation of the teaching arena. We also have a look at the domestic costs of the different froms of adult-training, and the division of this expenditure among the participants.

  • Quality in education
    149-182
    Views:
    262

    The aim of this paper is to study the basic questions of the quality of education from the perspective of the economics of education. In the introduction we review the fundamental concepts of quality; then we analyze the quality level of hungarian education through the results reported in international comparative studies such as PISA and IALS. We try to find the reasons for the weak performance of domestic education in these studies. After this we review the quality rating and other quality indicators of educational institutes, which are widely available to the public. And finally we try to discover the employers' quality requirements of the higher education system through an empirical study.

  • A hazai felsőoktatás gazdálkodásának szabályozása
    27-44.
    Views:
    150

    A tanulmány bemutatja a felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályzói környezetét, azzal a céllal, hogy a hazai állami egyetemek gazdálkodói ill. vállalkózói egyetemmé vállásának lehetőségeit és akadályait feltárja.Először visszatekint a felsőoktatás rendszerváltást követő átalakítását, a felsőoktatási törvény megalkotását övező vitákra, majd rátér a felsőoktatás gazdasági helyzetének elemzésére. Ismerteti az oktatási költségvetés tervezési folyamatát, az intézmények finanszírozásának alapjait, a finanszírozásban az állami szerepvállalás mértékét és módját. A szerző rámutat, hogy a hazai felsőoktatás elmúlt évtizedének gazdasági szabályozását a  gazdasági autonómiától való távolodás és a gazdasági köttötségek erősödése jellemezte, sőt a magyar felsőoktatás szervezeti és vezetési jellemzői nemvalójában nem teszik alkalmassá a szélesebb gazdasági autonómiára.