Papers

Is the strategic thinking characteristic of SMEs in the North Hungarian Region? – experiences of a survey

Published:
2014-06-16
Authors
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Takacsne Gyorgy, K., & Takacs, I. (2014). Is the strategic thinking characteristic of SMEs in the North Hungarian Region? – experiences of a survey. Competitio, 13(1), 88-100. https://doi.org/10.21845/comp/2014/1/6
Abstract

Regional differences can be observed in the economic importance of small and medium sized enterprises. The research covers the small and medium enterprises within the North Hungarian Region, based on a questionnaire carried out in the autumn of 2011. We examine the existence of a conscious strategic vision of the future and their innovative capability. The low economic activity, the low proportion of industrial enterprises, which is below the national average, and low professional skills are typical of the region. Those managers who have a conscious strategy reported above average profitability. We revealed a correlation between the depth of strategy knowledge and the existence of a formalized strategy, paying attention to the role of education and skills. The knowledge and the acceptance of innovational cooperation opportunities (innovational nets) are at a low-level in the region. Besides strategic thinking, one key element for strengthening the sector is continuous renewal, innovation, observing best practice, and imitating it.

Journal of Economic Literature (JEL) classifications: D220

References
  1. Belyó Pál – Becsei József – Böcskei Elvira (2008): Kis- és középvállalkozások fejlődési tendenciái. Fejlesztés és Finanszírozás No. 1:63–72.
  2. Benke Zoltán (2010): Kis- és középvállalkozások válaszúton: Versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés. Pénzügy Kutató Zrt. 2. Munkaértekezlet, Pécs.
  3. Bessant, J. (2003): High Involvement Innovation: Building and Sustaining Competitive Advantage through Continuous Change. Wiley, Hoboken.
  4. Boda György (2005): A tudástőke kialakulása és hatása a vállalati menedzsmentre. http://www.kgt.bme.hu/doktori/phds/boda_gy.pdf, Letöltve: 2011. 09. 25.
  5. Bőgel György (1998): A vállalati szervezet és az innováció. In: Inzelt Annamária (1998): Bevezetés az innovációmenedzsmentbe. Műszaki Könyvkiadó, Magyar Minőség Társaság, Budapest:184–207.
  6. Bray, S. (1995): Total Innovation: How to develop the products and services that your Customers want. Pitman Publishing. London.
  7. Capello, R. – Faggian, A. (2005): Collective learning and relational capital in local innovation processes. Regional Studies, Vol. 39, No. 1:75–87.
  8. Currie, D. – Levine, P. – Pearlman, J. – Chui, M. (1999): Phases of imitation and innovation in a NorthSouth endogenous growth model. Oxford Economic Papers, Vol. 51, No. 1:60–88.
  9. Csath Magdolna (2004): Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
  10. Chikán Attila – Czakó Erzsébet (2009): Versenyben a világgal. Vállalatok versenyképessége az új évezred küszöbén. Akadémia Kiadó, Budapest.
  11. Csesznák Anita – Wimmer Ágnes (2011): Vállalati jellemzők és összefüggéseik a válság időszakában – A „Versenyben a világgal” kutatási program 2009. évi felmérésében résztvevő vállalatok jellemzése. Műhelytanulmány. BCE, Budapest.
  12. Drucker, P. F. (1991): The New Productivity Challenge. Harward Business Review, Vol. 69, No. 6.
  13. Drucker, P. F. (2012): Creativity – The Discipline of Innovation. http://www.scribd.com/doc/5579/CreativityThe-Discipline-of-Innovation-By-Drucker-Peter.
  14. Glass, A. J. (1997): Product cycles and market penetration. International Economic Review, Vol. 38, No. 4:865–891.
  15. Hax, A. – Majluf, N. S. (1991): The Strategy Concept and Process. A Pragmatic Approach. Prentice Hall International Editions, Englewood Cliffs, New Jersey.
  16. Henkey István – Kürtösi Zsófia – Vilmányi Márton (2011): Vezetői hatástöbbszörözés a vállalati innovációban, avagy a vezetés minősége, mint a vállalati innováció motorja. CEO Magazin, Vol. 12, No. 2:8–14.
  17. Hoványi Gábor (2008): Vállalati kultúra, üzleti stratégia és versenyképesség. Vezetéstudomány, Vol. 39, No. 11:2–10.
  18. Jarjabka Ákos – Lóránd Balázs (2010): Az innováció alapjai és megjelenési területei. Jegyzet. Pécs.
  19. Karda László (2009): A kis- és középvállalatok stratégiai vezetése. PhD értekezés. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron.
  20. Kállay László – Imreh Szabolcs (2004): A kis- és középvállalkozás-fejlesztés gazdaságtana. Aula Kiadó, Budapest.
  21. Kállay László (2011): KKV-szektor: versenyképesség, munkahelyteremtés, szerkezetátalakítás. Műhelytanulmány. BCE, Budapest.
  22. Kerepesi Katalin – Opitz Éva – Tóth Arnold (2006): Változások a magyar kis- és közepes vállalkozások nemzetközi versenyképességének kritériumaiban és gazdálkodásának külső feltételeiben. Tudományos
  23. Közlemények, No. 14–15:21–30.
  24. Kolodko, G. W. (2009): Megatrendek. Akadémiai Kiadó. Budapest.
  25. Kotler, P. (2004): Marketing menedzsment. Műszaki Kiadó, Budapest.
  26. Laáb Ágnes (2009): Hogyan lehet értékelni a cégek kompetenciavagyonát? Complex Kiadó, Budapest, Vezetői számvitel, módszertani füzetek, október:51–61.
  27. Leskó Tamás – Kissné Kovács Eszter – Korányi Daniella (2007): A kis- és középvállalkozások fejlesztésének stratégiája. Közigazgatási és szakmai érdekképviseleti egyeztetésre bocsátott tervezet. GKM, Budapest.
  28. Lukovics Miklós (2005): Innovációs képesség: a regionális gazdaságfejlesztés alapja. JATEPress, Szeged.
  29. KSH (2012): Magyar Statisztikai Évkönyv. 2011. KSH, Budapest.
  30. Miles, R. E. – Miles, G. – Snow, C. C. (2006): Collaborative Entrepreneurship: a business model for continuous innovation. Organizatzional Dynamic, Vol. 35, No. 1:1–11.
  31. Némethné Gál Aandrea (2010): A kis- és középvállalkozások versenyképessége – egy lehetséges elemzési keretrendszer. Közgazdasági Szemle, Vol. 57, No. 2:181–193.
  32. OECD (2005): Oslo Manual. Guidelines for collecting and interpreting innovation data. Third edition. OECD, Paris.
  33. Pakucs János (szerk.) (2003): Az innováció hatása a nemzeti jövedelemre növekedésére. Magyar Innovációs Szövetség, Budapest.
  34. Pakucs János – Papanek Gábor (szerk.) (2010): Innovációs menedzsment kézikönyv. Magyar Innovációs Szövetség, Budapest http://www.innovacio.hu/tanulmanyok_pdf/innovacio_menedzsment_kezikonyv.pdf, Letöltve: 2010. 11. 27.
  35. Papanek Gábor (2010): A gyorsan növekvő magyar kkv-k: a gazdaság potenciális motorjai. Közgazdasági Szemle, Vol. 57, No. 4:354–370.
  36. Rogers, E. M. (1962): Diffusion of innovations. 5th ed. Free Press, New York.
  37. Salamonné Huszty Anna (2000): Jövőkép és stratégiaalkotás. Kossuth Kiadó, Budapest.
  38. Salamonné Huszty Anna (2006): Magyarországi kis- és középvállalkozások életútjának modellezése. Competitio, Vol. 5, No. 1:59–76.
  39. Salamonné Huszty Anna (2008): Fejlődési ciklusok és stratégiák a magyarországi kis- és középvállalkozások gyakorlatában. Tudományos Közlemények, No. 19:19–44.
  40. Salamonné Huszty Anna (2009): Stratégiák és üzleti modellek a magyarországi kis- és középvállalkozások gyakorlatában. CEO Magazin, Vol. 10, No. 1:9–15.
  41. Schumpeter, J. A. (1939): Business Cycles. McGraw-Hill, New York.
  42. Somogyi Miklós (2011): Az okos emberek buta országából lehetünk-e Európa leginnovatívabb nemzete? http://www.veniens.hu/vallalatepito/2011/09/15/a-gazdasagi-felzarkozas-legjobb-lehetosege-azinnovacio/, Letöltve: 2012. 11. 03.
  43. Szalai Ibolya – Opitz Éva (2007): Az uniós csatlakozás hatása a magyar kis- és középvállalkozások versenyképességére. Tudományos Közlemények, No. 17:237–242.
  44. Takács-György Katalin – Takács István (2011): Global challenges and local answers by the SMEs in the North Hungarian Region – Role of strategic thinking. Studai Universitas Babeş-Bolyai Negotia, Cluj Napoca.
  45. Takácsné György Katalin – Takács István (2012): Az innováció és a stratégiai gondolkodás szerepe – a kkv-szektor válaszai a gazdasági válságra az Észak-magyarországi Régióban. In: Balázs Judit, Székely Csaba (szerk.): Változó környezet - Innovatív stratégiák: Nemzetközi tudományos konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron:1310–1321.
  46. Vecsenyi János (2010): A kis- és középvállalatok növekedési kihívásai. Harward Business Review – magyar kiadás, Vol. 13, No. 1:32–41.