Keresés
Keresési eredmények
-
A felsőoktatás minőségének néhány gazdasági vetülete
14-30Megtekintések száma:314Jelen írás a világ legnevesebb egyetemi rangsoraira, az OECD éves jelentéseire, illetve az Eurostat adatira támaszkodva igyekszik igazolni egyrészt azt, hogy a versenyképes gazdaság versenyképes (felső)oktatást is igényel, másrészt, hogy a felsőoktatás minősége és a gazdasági fejlettség között szignifikáns összefüggés van. Továbbá, hogy ebben a folyamatban a minőségkultúra alakításán, iránymutatásain, segítő vizsgálódásán, a jó gyakorlatok összegzésén és építő javaslatok tételén keresztül a felsőoktatási minőségbiztosítási szervezetrendszernek kiemelkedő feladata és felelőssége van. Végül arra mutat rá, hogy az egyetemek és az ügynökségek szoros együttműködése a stakeholderekkel kiemelt terület, ami hosszabb távon hozzájárulhat egy sokkal inkább képesség alapú kimeneti rendszer térnyeréséhez. Kívánatosnak tartja továbbá az egyetemek és a tudományos kutatóhálózatok, kutatóintézetek kapcsolatának szorosabbá és élőbbé tételét (ahol nem az).
Journal of Economic Literature (JEL) kódok: H52, I22, I23, I25, I26, O15
-
Improved operation efficiency strengthens organizational quality in higher education
Megtekintések száma:2This paper examines quality assurance as an effective tool for organizational development, reviewing the theories and history of quality management. After describing the theoretical foundations used in the USA, focusing on heavy industries, it discusses European models such as TQM, ISO and EFQM systems in more detail, then moves on to critical approaches, especially with regard to the applicability and effectiveness of quality assurance in education and higher education. The second half of this paper focuses specifically on quality assurance in higher education, in particular European standards, approaching it from the perspective of internationalisation. In this context, this paper addresses the issues of brain drain, digital campus, stakeholder involvement and student-centredness. Finally, the paper concludes that quality assurance in higher education is not only an essential but a necessary process as well, which can also be the most effective tool for organizational development.