Kutatás közben

A tudásintenzív üzleti szolgáltatások innovációs jellemzői

Megjelent:
June 16, 2014
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Nagy, S. (2014). A tudásintenzív üzleti szolgáltatások innovációs jellemzői. Competitio, 13(1), 147-156. https://doi.org/10.21845/comp/2014/1/10
Absztrakt

A cikk a szolgáltatások innovációs megközelítéséből kiindulva lehatárolja a tudásintenzív üzleti szolgáltatásokat, összefoglalja azok innovációs jellemzőit. Megállapítja, hogy az egyes szolgáltatási tevékenységeknél más szektorokhoz viszonyítva hiányoznak az ösztönzéshez szükséges intézményi és egyéb formális támogató rendszerek, amelyek nemcsak tudásközpontokként szolgálhatnának a vállalkozások számára, hanem hozzájárulhatnának az innovációk védelméhez és terjedéséhez is. A szellemi tulajdonnak a szolgáltatások körében hiányzó hatékony védelme (a termelő szektorral ellentétben) nagy kockázatot jelent, ami gátolja az optimális tudástranszfert, és pazarló, duplikált innovációs erőfeszítéseket okoz.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: O31, O32, L84

Hivatkozások
  1. Barras, R. (1986): Towards a theory of innovation in services. Research policy, Vol. 15, No. 4:161–173.
  2. Bettencourt, L. A. – Ostrom, A. L. – Brown, S. W. – Roundtree, R. I. (2002): Client co-production in knowledge-intensive business services. California Management Review, Vol. 44, No. 4:100–128.
  3. Fritsch, M. – Franke, G. (2004): Innovation, regional knowledge spillovers and R&D cooperation. Research Policy, Vol. 33, No. 2:245–255.
  4. Gallouj, F. – Savona, M. (2009): Innovation in services: a review of the debate and a research agenda. Journal of evolutionary economics, Vol. 19, No. 2:149–172.
  5. Den Hertog, P. – Broersma, L. – Van Ark, B. (2003): On the soft side of innovation: services innovation and its policy implications. De Economist, Vol. 151, No. 4:433–452.
  6. Den Hertog, P. (2000): Knowledge-intensive business services as co-producers of innovation. International Journal of Innovation Management, Vol. 4, No. 4:491–528.
  7. Lööf, H. – Heshmati, A. (2006): On the relationship between innovation and performance: a sensitivity analysis. Economics of Innovation and New Technology, Vol. 15, No. 4–5:317–344.
  8. Miles, I. – Kastrinos, N. – Flanagan, K. – Bilderbeek, R. – Den Hertog, P. – Huntink, W. – Bouman, M. (1995): Knowledge-intensive business services. Users, Carriers and Sources of Innovation. European Innovation Monitoring System Reports.
  9. Miles, I. (2005): Knowledge Intensive Business Services: Prospects and policies. Foresight, Vol. 7, No. 6:39–63.
  10. Mosoniné Fried Judit – Tolnai Márton – Orisek Andrea (2004): Kutatás-fejlesztés és innováció a szolgáltatási szektorban. Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal, Budapest.
  11. Musolesi, A. – Huiban, J. P. (2010): Innovation and productivity in knowledge intensive business services. Journal of Productivity Analysis, Vol. 34, No. 1:63–81.
  12. Pavitt, K. – Robson, M. – Townsend, J. (1989): Technological accumulation, diversification and organisation in UK companies, 1945–1983. Management Science, Vol. 35, No. 1:81–99.
  13. Szabó Katalin (2002): Az információs technológiák szétterjedésének következményei a hagyományos szektorokban. Közgazdasági Szemle, Vol. 49, No. 3:193–211.
  14. Szalavetz Andrea (2008): A szolgáltatási szektor és a gazdasági fejlődés. Közgazdasági Szemle, Vol. 55, No. 6:503–521.
  15. Toivonen, M. (2006): Future prospects of knowledge-intensive business services (KIBS) and implications to regional economies. ICFAI Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No. 3.
  16. Uppenberg, K. – Strauss, H. (2010): Innovation and productivity growth in the EU services sector. European Investment Bank, Luxembourg