Tanulmányok

„Vásárolj hazait(ól)”?! Vásárlói ideológiák és üzletválasztási preferenciák a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben

Megjelent:
June 17, 2013
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Láng, E., & Láng, L. (2013). „Vásárolj hazait(ól)”?! Vásárlói ideológiák és üzletválasztási preferenciák a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben. Competitio, 12(1), 35-63. https://doi.org/10.21845/comp/2013/1/3
Absztrakt

A cikk egy 2011 nyarán elvégeztetett, reprezentatív kérdőíves felmérés (N=619) eredményein alapul. A megkérdezés célja azoknak az érzelmi és normatív attitűdöknek az azonosítása volt, amelyek befolyásolhatják a hazai élelmiszer- és napifogyasztásicikk-kiskereskedelem vásárlóit a hazai kontra külföldi üzletek, üzletláncok választását érintő döntéseikben. Erős, szignifikáns összefüggést mutattunk ki a gazdasági nacionalizmusnak elkeresztelt attitűd és a hazai üzletek preferenciája között, általában is, és különösen az üzletek hazai/külföldi háttere közötti különbségtételre hajlamos és képes vásárlók körében. Nem találtunk említésre méltó kapcsolatot más vásárlói ideológiák (nacionalizmus, patriotizmus, kozmopolitizmus vagy éppen a „tiszta” fogyasztói etnocentrizmus) és a hazai üzletek előnyben részesítése között. A gazdasági nacionalizmus faktora viszont kölcsönhatásba lép a kognitív, az észlelt üzletjellemzőkre épülő, hazai kontra külföldi láncokkal kapcsolatos preferenciaképzéssel, és javítja a csak az utóbbiakra mint független változókra épített regressziós modell magyarázó erejét.

Journal of Economic Literature (JEL) kód: M31, Z13, M39

Hivatkozások
  1. Ajzen, I. – Fishbein, M. (1980): Understanding attitudes and predicting social behaviour. Prentice Hall, New York.
  2. Alexander, N. – Doherty, A. M. – Carpenter, J. M. – Moore, M. (2010): Consumer receptiveness to international retail market entry. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 38, No. 3:160–172.
  3. Alexander, N. – Doherty, A. M. – Carpenter, J. M. – Moore, M. (2011): Modelling Brand Origin Recognition Accuracy. In: 7th Thought Leaders International Conference on Brand Management, Lugano, 2011.11.20. Unpublished.
  4. Amine, L. S. – Shin, S.-H. (2002): A comparison of consumer nationality as a determinant of COO preferences. Multinational Business Review, Vol. 10, No. 1:45–53.
  5. Anic, I.-D. – Jovancevic, R. (2009): Foreign direct investments in the Croatian trade sector: does the country of origin matter? In: Delener, N. – Fuxman, L. – Lu, F. V. – Putnova, A. – Rivera-Solis, L. E. (eds.): Business Strategies and Technological Innovations for Sustainable Development: Creating Global Prosperity for Humanity. Global Business and Technology Association, Prague:71–83.
  6. Anic, I. D. (2010): Attitudes and purchasing behaviour of consumers in domestic and foreign food retailers in Croatia. Proceedings of Rijeka Faculty of Economics – Journal of Economics and Business (Zb. rad. Ekon. fak. Rij.), Vol. 28, No. 1:113–133.
  7. Balabanis, G. – Diamantopoulos, A. – Mueller, R. D. – Melewar, T. C. (2001): The Impact of Nationalism, Patriotism and Internationalism on Consumer Ethnocentric Tendencies. Journal of International Business Studies, Vol. 32, No. 1:157–175.
  8. Balabanis, G. – Diamantopoulos, A. (2004): Domestic Bias, Country-of-Origin Effects, and Consumer Ethnocentrism: A Multidimensional Unfolding Approach. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 32, No. 1:80–95.
  9. Balabanis, G. – Diamantopoulos, A. (2008): Brand Origin Identification by Consumers: A Classification Perspective. Journal of International Marketing, Vol. 16, No. 1:39–71.
  10. Berács József – Malota Erzsébet (2000): Fogyasztói etnocentrizmus – az etnocentrizmus és az országeredetimázs kapcsolata a termékválasztásban. Vezetéstudomány, Vol. 31, No. 4:25–38.
  11. Cannon, H. M. – Yaprak, A. (2002): Will the Real-World Citizen Please Stand up! The Many Faces of Cosmopolitan Consumer Behavior. Journal of International Marketing, Vol. 10, No. 4:30–52.
  12. Chaney, I. – Gamble, J. (2008): Retail store ownership influences on Chinese consumers. International Business Review, Vol. 17, No. 2:170–183.
  13. Clarke, I. – Shankarmahesh, M. N. – Ford, J. B. (2000): Consumer ethnocentrism, materialism and values: a four country study. AMA Winter Educators’ Conference Proceedings, San Antonio, TX.
  14. Cleveland, M. – Laroche, M. – Papadopoulos, N. (2009): Cosmopolitanism, Consumer Ethnocentrism, and Materialism: An Eight-Country Study of Antecedents and Outcomes. Journal of International Marketing, Vol. 17, No. 1:116–146;
  15. Csepeli György – Örkény Antal (1998): Nemzetek a lelkekben – nemzeti identitás a világ 23 országában. Kritika, Vol. 27, No. 9:3–6.
  16. Diamantopolous, A. (2008): Formative indicators: Introduction to the special issue. Journal of Business Research, Vol. 61, No. 12:1201–1202.
  17. Dmitrovic, T. – Vida, I. – Reardon, J. (2009): Purchase behaviour in favour of domestic products in the West Balkans. International Business Review, Vol. 18, No. 5:523–535.
  18. Dmitrovic, T. – Vida, I. (2010): Consumer behaviour induced by product nationality: The evolution of the field and its theoretical antecedents. Transformations in Business & Economics, Vol. 9, No. 1:145–165.
  19. Durvasula, S. – Andrews, C. J. – Netemeyer, R. G. (1997): A cross-cultural comparison of consumer ethnocentrism in the United States and Russia. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 9, No. 4:73–93.
  20. El-Amir, A. – Burt, S. (2008): Sainsbury’s in Egypt: the strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde? International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 36, No. 4:300–322.
  21. Good, L. K. – Huddleston, P. (1995): Ethnocentrism of Polish and Russian consumers: are feelings and intentions related? International Marketing Review, Vol. 12, No 5:35–48.
  22. Han, C. M. (1988): The role of consumer patriotism in the choice of domestic versus foreign products. Journal of Advertising Research, Vol. 28, No. 3:25-32.
  23. Hofmeister-Tóth Ágnes – Törőcsik Mária (1996): Fogyasztói magatartás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
  24. Horváth Ágnes – Komáromi Nándor – Túri Zoltán (2007): Üzletválasztási szempontok fontossága az élelmiszer-kiskereskedelemben (Vásárlói szegmensek jellemzése az üzletválasztási szempontok alapján). OTKA Kutatási Jelentések.
  25. Keillor, B. D. – Hult, G. T. M. – Erffmeyer, R. C. – Barbakus, E. (1996): NATID: The Development and Application of National Identity Measure for Use in International Marketing. Journal of International Marketing, Vol. 4, No. 2:57–73.
  26. Keillor, B. D. – Hult, G. T. M. (1999): A five-country study of national identity: Implications for international marketing research and practice. International Marketing Review, Vol. 16, No. 1:65–84.
  27. Klein, J. G. – Ettenson, R. – Morris, M. (1998): The animosity model of foreign product purchase: an empirical test in the People’s Republic of China. Journal of Marketing, Vol. 62, No. 1:89–100.
  28. Klein, J. G. – Ettenson, R. (1999): Consumer Animosity and Consumer Ethnocentrism. An Analysis of Unique Antecedents. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 11, No. 4:5–24.
  29. Liefeld, J. P. (2004): Consumer knowledge and the use of country-of-origin information at the point of purchase. Journal of Consumer Behavior, Vol. 4, No. 2:85–96.
  30. Malota Erzsébet – Berács József (2007): A fogyasztói etnocentrizmus új koncepcionális modelljének kialakítása és verifikálása. Vezetéstudomány, Vol. 38, No. 3:28–39.
  31. Malota Erzsébet (2003a): Fogyasztói etnocentrizmus. A sztereotípiák, az etnocentrizmus és az országeredetimázs hatása a hazai és a külföldi termékek megítélésére. Ph.D-értekezés, BKÁE Gazdálkodástani Ph.Dprogram.
  32. Malota Erzsébet (2003b): Fogyasztói etnocentrizmus. In: Hunyadi György (szerk.) –Székely Mózes (szerk.): Gazdaságpszichológia. Osiris, Budapest:297–303.
  33. Malota Erzsébet (2004): Az országeredet imázs I. Marketing Management, Vol. 38, No. 4:49–60.
  34. Malota Erzsébet (2005): Országeredet imázs II. Marketing Management, Vol. 38, No. 6.–Vol. 39, No. 1:122–130.
  35. Malota Erzsébet (2006): Fogyasztói etnocentrizmus: az etnocentrizmus és az országeredet-imázs közös vetülete. Alkalmazott Pszichológia, 8. kötet:103–123.
  36. Nielsen (2007): Értéket vár el a pénzéért a vevők zöme. A Nielsen piackutató vállalat felmérése. http://hu.nielsen.com/trends/boltvalasztas.shtml, Letöltve: 2013.02.14.
  37. Nishina, S. (1990): Japanese consumers: introducing foreign products/brands into the Japanese market. Journal of Advertising Research, Vol. 30, No. 2:35–45.
  38. Olsen, J. E. – Granzin, K. L. – Biswas, A. (1993): Influencing consumers’ selection of domestic versus imported products: implications for marketing based on a model of helping behavior. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 21, No 4:307–321.
  39. Pan, Y. – Zinkhan, G. M. (2006): Determinants of retail patronage: A meta-analytical perspective. Journal of Retailing, Vol. 82, No. 3:229–243.
  40. Parts, O. – Vida, I. – Vihalem, A. (2011): The role of cosmopolitanism in consumer ethnocentrism, knowledge of brand origins and foreign purchase behavior. In: Prause, G. – Venesaar, U. (eds): University-Business Cooperation, Tallin 2011. Berliner Wissenschafts-Verlag, Berlin:240–259.
  41. Pharr, J. M. (2005): Synthesizing Country-of-Origin Research from the Last Decade: Is the Concept still Salient in an Era of Global Brands? Journal of Marketing, Vol. 13, No. 4:34–45.
  42. Rawwas, M. – Rajendran, K. N. – Wuhrer, G. A. (1996): The influence of worldmindedness and nationalism on consumer evaluation of domestic and foreign products. International Marketing Review, Vol. 13, No. 2:20–38.
  43. Riefler, P. – Diamantopoulos, A. (2007): Consumer animosity: a literature review and a reconsideration of its measurement. International Marketing Review, Vol. 24, No. 1:87–119.
  44. Riefler, P. – Diamantopoulos, A. (2009): Consumer cosmopolitanism: Review and replication of the CYMYC scale. Journal of Business Research, Vol. 62, No. 4:407–419.
  45. Rosenblatt, P. C. (1964): Origins and effects of group ethnocentrism and nationalism. Journal of Conflict Resolution, Vol. 8, No. 2:131–146.
  46. Ruyter de, K. – Wetzels, M. – Bloemer, J. (1998): On the relationship between perceived service quality, service loyalty and switching costs. International Journal of Service Industry Management, Vol. 9, No. 5:436–453.
  47. Samiee, S. – Shimp, T. A. – Sharma, S. (2005): Brand origin recognition accuracy: its antecedents and consumers’ cognitive limitations. Journal of International Business Studies, Vol. 36, No. 4:379–397.Seock, Y. K. – Lin, C. (2011): Cultural influence on loyalty tendency and evaluation of retail store attributes. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 39, No. 2:94–113.
  48. Shankarmahesh, M. N. (2006): Consumer ethnocentrism: an integrative review of its antecedents and consequences. International Marketing Review, Vol. 23, No. 2:146–172.
  49. Sharma, S. – Shimp, T. A. – Shin, J. (1995): Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 23, No. 1:26–37.
  50. Shimp, T. A. – Sharma, S. (1987): Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, Vol. 24, No. 3:280–289.
  51. Straughan, R. D. – Albers-Miller, N. D. (2001): An international investigation of cultural and demographic effects on domestic retail loyalty. International Marketing Review, Vol. 18, No. 5:521–541.
  52. Strutton, D. – Pelton, L. E. – Lumpkin, J. R. (1994): Internal and external country of origin stereotypes in the global marketplace: effects and implications for the domestic promotion of US automobiles. Journal of Global Marketing, Vol. 7, No. 3:61–77.
  53. Todosijević, B. (2001): Dimensions of Nationalism: Structure of Nationalist Attitudes in Hungary and Yugoslavia. Central European Political Science Review, Vol. 2, No. 6:170–186.
  54. Verlegh, P. W. J. – Steenkamp, J.-B. E. M. (1999): A review and meta-analysis of country-of-origin research. Journal of Economic Psychology, Vol. 20, No. 5:521–546.
  55. Wall, M. – Heslop, L. A. (1986): Consumer attitudes toward Canadian-made versus imported products. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 14, No. 2:27–36.
  56. Zarkada-Fraser, A. – Fraser, C. (2002): Store patronage prediction for foreign-owned supermarkets. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 30, No. 6:282–299.