Tanulmányok

Egyedi mobilalkalmazások a kis- és középvállalkozások digitális átalakulásának motorjaként: A Z generáció elvárásainak kielégítése

Megjelent:
2024-12-31
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Ádám Péntek, Dr. Kovács Tamás

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Péntek, Ádám, & Kovács, T. (2024). Egyedi mobilalkalmazások a kis- és középvállalkozások digitális átalakulásának motorjaként: A Z generáció elvárásainak kielégítése. Competitio, 23(1-2), 108-125. https://doi.org/10.21845/comp/2024/1-2/6
Beküldött 2024-07-01
Elfogadott 2024-12-13
Publikált 2024-12-31
Absztrakt

A kutatás célja a monoton munkafolyamatok vagy üzleti folyamatok (BP) automatizálásának vizsgálata a hajdú-bihari KKV-k működésében, fókuszban a munkahelyek vonzerejének változásával a Z generáció szempontjából. Esettanulmány keretében egy KKV-nál elemeztük a repetitív feladatok automatizálásának hatásait, tesztelési időszakkal és interjúkkal. A kutatás során megállapítottuk, hogy az automatizálás jelentősen csökkentette a munkaerőigényt és a hibák számát, felszabadítva a munkavállalókat a kreatívabb feladatokra. Ez a változás vonzóbbá tette a munkahelyet a Z generáció számára, akik már a modern és hatékony munkakörnyezetet preferálják. Az automatizálás a vállalkozás hatékonyságát és eredményeit is javította a munkaerő-megtakarítás és a hibaszázalék csökkenése révén. A beépített ellenőrző mechanizmusok és a saját mobilalkalmazás további előnyöket nyújtottak, mint a munkáltatói márka erősítése, a fiatalos imázs kialakítása és a felhasználóbarát felület. A résztvevőkkel készített interjúk alapján a munkavállalók elégedettebbek, motiváltabbak és elkötelezettebbek lettek a monoton feladatok automatizálása után. Összességében elmondható, hogy az üzleti folyamatok automatizálása hatékony eszköz a KKV-k versenyképességének növelésére, a munkaerő-megtakarításra és a munkahelyek vonzerejének javítására, további digitalizációs lehetőségeket nyitva meg a mikrovállalkozások számára.

JEL kód: M15

Hivatkozások
  1. Abbas, J. (2016). Quintessence of Traditional and Agile Requirement Engineering. Journal of Software Engineering and Applications, 09(03), 63–70. https://doi.org/10.4236/jsea.2016.93005
  2. Ainin, S., Parveen, F., Moghavvemi, S., Jaafar, N. I., & Mohd Shuib, N. L. (2015). Factors influencing the use of social media by SMEs and its performance outcomes. Industrial Management & Data Systems, 115(3), 570–588. https://doi.org/10.1108/IMDS-07-2014-0205
  3. Ayadi, R., Westerfeld, S., Franck, T., Huyghebaert, N., Gaspar, V., Bovha-Padilla, S., & Veugelers, R. (2009). Financing SMEs in Europe. M. Balling, B. Bernet, & E. Gnan (Eds.). SUERF.
  4. Botos, S., Felföldi, J., Várallyai, L., Péntek, Á., & Szilágyi, R. (2017). Analysis the advanced ICT usage of the Hungarian SME sector for preparing a domestic agri-food research. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 11(3–4), 147–153. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2017/3-4/20
  5. Brávácz, I., Krebsz, R. (2021). A magyar kis- és középvállalkozások digitális fejlettsége: Lehetünk-e digitális éllovasok? Külgazdaság, 65(9–10), 60–85. https://doi.org/10.47630/kulg.2021.65.9-10.60
  6. Cseh, N. (2024) Hatékony motivációs stratégiák a Z-generációs fiatal munkavállalók hatékony foglalkoztatása érdekében. Új Munkaügyi Szemle, 5(2), 82–93. ISSN 2677-1306
  7. Dajnoki, K., Simon, D (2024) Munkáltatói márkaépítés és tehetségvonzás: kérdőíves preferencia-vizsgálat a Z generáció körében. Új Munkaügyi Szemle, 5(1), 23–36. ISSN 2677-1306
  8. Dallago, B. (2011). SME policy and competitiveness in Hungary. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 13(3), 271. https://doi.org/10.1504/IJESB.2011.041661
  9. Dangmei, J., & Singh, A. (2016). Understanding the generation Z: The future workforce. 3, 1–5.
  10. Di Bella, L., Katsinis, A., Lagüera-González, J., Odenthal, L., Hell, M., Lozar, B. Annual Report on European SMEs 2022/2023, Publications Office of the European Union, Luxemburg, 2023, doi:10.2760/028705, JRC134336
  11. Droec, A., Grinberga-Zalite oec, G., Rivza Droec, B., Zvirbule Mgoec, A., & Tihankova, T. (2019a). Promoting digital skills in higher education to strengthen the competitiveness of the EU human capital. Surveying Geology & Mining Ecology Management, 19, 259–266. https://doi.org/10.5593/sgem2019/5.4
  12. Droec, A., Grinberga-Zalite oec, G., Rivza Droec, B., Zvirbule Mgoec, A., & Tihankova, T. (2019b). Promoting digital skills in higher education to strengthen the competitiveness of the EU human capital. Surveying Geology & Mining Ecology Management, 19, 259–266. https://doi.org/10.5593/sgem2019/5.4
  13. Enkhbaatar, S., Gurbazar, B., & Choijil, B. (2021). X and Millennial Employee Job Satisfaction Factor Study of Mongolia. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 09, 159–172. https://doi.org/10.4236/jhrss.2021.92011
  14. European Commision. (2020). Directorate-general for structural reform support growth and business environment structural reform support. 1–18. https://doi.org/10.2887/844945
  15. European Parlaiment. (2024). Small and medium-sized enterprises. 1–5.
  16. European Parliament. (2022). Decision (EU) 2022/2481 of the European parliament and of the Council: Establishing the Digital Decade Policy Programme 2030 (Text with EEA relevance).
  17. Fichman, R. G., Dos Santos, B. L., & Zheng, Z. (Eric). (2014). Digital Innovation as a Fundamental and Powerful Concept in the Information Systems Curriculum. MIS Quarterly, 38(2), 329–343. https://doi.org/10.25300/MISQ/2014/38.2.01
  18. Filep, R., Dajnoki, K., Barizsné Hadházi, E. (2023). Dolgozói elégedettség a Balanced Scorecard dimenzióinak tükrében. Új Munkaügyi Szemle, 4(3), 59–66.
  19. Garg, P., Yadav, B., Gupta, S., & Gupta, B. (2023). Performance Analysis and Optimization of Cross Platform Application Development Using React Native. In M. S. Kaiser, J. Xie, & V. S. Rathore (Eds.), Information and Communication Technology for Competitive Strategies (ICTCS 2022): Intelligent Strategies for ICT (pp. 559–567). Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-9304-6_51
  20. Gartner (2021). “Gartner forecasts worldwide low-code development technologies market to grow 23% in 2021,” Stanford, CT, USA, Feb. 16, 2021. [Online]. Available: https://www.gartner.com/en/newsroom/pressreleases/2021-02-15-gartner-forecasts-worldwide-lowcode- development-technologies-market-to-grow-23-percent-in-2021
  21. Garzoni, A., De Turi, I., Secundo, G., & Del Vecchio, P. (2020). Fostering digital transformation of SMEs: a four levels approach. Management Decision, 58(8), 1543–1562.
  22. Gubán, Á., Sándor, Á. (2021). A KKV-k digitálisérettség-mérésének lehetőségei. Vezetéstudomány, 52(3), 13-28.
  23. Hágen, I. Z., Holló, E. (2017). A hazai KKV-k helyzete a versenyképesség, innováció és controlling tükrében. Controller Info, V(1), 41–48.
  24. Harsányi, D., Totth, G., Szabó, Z., Brávácz, I. (2022). Analysis of Hungarian SMES’ websites using a novel evaluation system. Budapest Management Review, 32(8), 162–176. https://doi.org/10.14267/V
  25. Hurlburt, G. F. (2021). Low-Code, No-Code, What's Under the Hood?. IT Professional, 23(6), 4–7.
  26. Imed Bouchrika, (2024). Mobile vs Desktop Usage Statistics for 2024 https://research.com/software/mobile-vs-desktop-usage
  27. Internet 1 (2024.07.05) : https://digimeter.hu/wp-content/uploads/2024/04/Digimeter_2024_tavasz_tanulmany_20240418.pdf
  28. Kergroach, S. (2020). Giving momentum to SME digitalization. Journal of the International Council for Small Business, 1(1), 28–31. https://doi.org/10.1080/26437015.2020.1714358
  29. Kirchmayer, Z., Fratričová, J. (2018). What Motivates Generation Z at Work? Insights into Motivation Drivers of Business Students in Slovakia. https://www.researchgate.net/publication/324797364
  30. KSH. (2018). A kis-és középvállalkozások jellemzői, 2018. www.ksh.hu
  31. Lukács, E. (2005). The economic role of SMEs in world economy, especially in Europe. European Integration Studies, 4(1), 3–12.
  32. Malatyinszki, S. (2020). Az új generáció, mint erőforrás. Multidiszciplináris Kihívások, Sokszínű Válaszok, 1, 90–101. https://doi.org/10.33565/mksv.2020.01.07
  33. Marco, B. (2021). SME Digitalisation to Build Back Better Digital for SMEs Global Initiative. www.oecd.org.
  34. Mirkó, G. (2013). KKV-k tartalom-és marketingkommunikációja a közösségi médiában.
  35. Oliveira, W., Moraes, B., Castor, F., Fernandes, J. P. (2023). Analyzing the Resource Usage Overhead of Mobile App Development Frameworks. Proceedings of the 27th International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering, 152–161. https://doi.org/10.1145/3593434.3593487
  36. Schroth, H. (2019). Are you ready for gen Z in the workplace?. California Management Review, 61(3), 5–18. https://doi.org/10.1177/0008125619841006
  37. Svensson, O., Käld, M. P. (2021). React Native and native application development. Computer Science, 64.
  38. Tobias G., Spanier, A. B. (2020). Developing a Mobile App (iGAM) to Promote Gingival Health by Professional Monitoring of Dental Selfies: User-Centered Design Approach. JMIR Mhealth Uhealth, 8(8), e19433. https://doi.org/10.2196/19433
  39. Uzayr, S. (2022). Mastering React Native. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003310440