A platform alapú, kereslet elv vezérelt vállalkozások ismertségének vizsgálata Magyarországon és Romániában
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2024 Dr. Tünde Zita Kovács, Dr. Beáta Bittner, Dr. László Huzsvai, Dr. András Nábrádi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A platform alapú, kereslet-elven működő vállalkozások, gyűjtőnevükön közösségi gazdaság típusú vállalkozások 2008-ban jelentek meg az Amerikai Egyesült Államokban. Megjelenésüket a digitális fejlődés tette lehetővé, hatásuk pedig tetten érhető a gazdasági és társadalmi életben egyaránt, az együttműködési modellek globalizált jellegében. Az Európai Bizottság 2016 óta három alkalommal mérte fel az unió tagállamaiban a közösségi gazdaság használatát. A tanulmány a 2018-as felmérésre összpontosítva elemzi Magyarország és Románia közösségi gazdasághoz való viszonyát. A felmérés eredményei szerint a közösségi gazdaság ismertsége növekszik, különösen a fogyasztói oldalon. Ugyanakkor a szolgáltatói oldalon csökkenő tendencia figyelhető meg. A demográfiai tényezők (kor, nem, foglalkoztatotti státusz) szignifikánsan befolyásolják a szolgáltatásnyújtási hajlandóságot és az igénybevételi szokásokat. A két ország válaszadói nem homogének, eltérően értékelik a közösségi gazdaság lehetőségeit és veszélyeit.
Hivatkozások
- Arany, L., & Popovics, P. (2023). A platform vállalkozásoké a jövő?! – A platform üzleti modell a magyarországi kereskedelemben. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 10(2), 3-15. doi:https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.2.pp.3-15
- Bittner, B., Nagy, A. S., Kovács, T. Z., & Madai, H. (2020). Methodology Of The External Environmental Analysis As A Part Of Strategy Planning. Annals of Faculty of Economics, 1(1), 5.
- Daglis, T. (2022). Sharing Economy. Encyclopedia, 2(3), 1322-1332. doi:10.3390/encyclopedia2030088
- Európai Bizottság. (2016). Flash Eurobarometer 438 (Az együttműködési platformok használata). In. Köln.: GESIS Data Archive ZA6776 Adatfájl 1.0.0 verzió.
- Európai Bizottság. (2018). Flash Eurobarometer 467 (Az együttműködési gazdaság használata). In. Köln: GESIS Data Archive.
- Európai Bizottság. (2022). Flash Eurobarometer 495 (Rövid távú bérlés az EU-ban). In. Köln: GESIS.
- Európai Unió: Európai Bizottság. (2016). A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK, A TANÁCSNAK, AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGNAK ÉS A RÉGIÓK BIZOTTSÁGÁNAK A közösségi gazdaságra vonatkozó európai menetrend. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/ALL/?uri=CELEX%3A52016DC0356
- Gerwe, O., & Silva, R. (2020). Clarifying the sharing economy: Conceptualization, typology, antecedents, and effects. Academy of Management Perspectives, 34(1), 65-96.
- Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L., & Havitz, M. (2018). Why Tourists Choose Airbnb: A Motivation-Based Segmentation Study. Journal of Travel Research, 57(3), 342-359. doi:10.1177/0047287517696980
- Habibi, M. R., & Kohli, C. S. (2022). The sharing economy: a hedge against recession setbacks. Journal of Business Strategy, 43(4), 239-246. doi:10.1108/JBS-09-2020-0210
- Hagiu, A. (2009). Two-Sided Platforms: Product Variety and Pricing Structures. Journal of Economics & Management Strategy, 18(4), 1011-1043. doi:https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2009.00236.x
- Hamari, J., Sjöklint, M., & Ukkonen, A. (2016). The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the association for information science and technology, 67(9), 2047-2059. doi:https://doi.org/10.1002/asi.23552
- Heinrichs, H. (2013). Sharing economy: a potential new pathway to sustainability. GAIA-Ecological Perspectives for Science and Society, 22(4), 228-231. doi:10.14512/gaia.22.4.5
- Kovács, T. Z., & Bittner, B. (2022). Examination of the category of digitalisation of public services in the Digital Economy and Society Index among the Eastern Enlargement of EU. INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL INDUSTRY 4.0, 7(1), 30-32.
- Kovács, T. Z., Bittner, B., David, F., & Nábrádi, A. (2021). Examination of digitalization in Hungarian and Romanian companies. Annals of the University of Oradea Economic Science, 30(1), 114-120.
- Kovács, T. Z., Bittner, B., Nagy, A., & Nábrádi, A. (2022). Digital transformation of human capital in the EU according to the DESI index. Issues in Information Systems, 23(4). doi: https://doi.org/10.48009/4_iis_2022_125
- Kovács, T. Z., & Nábrádi, A. (2019). Types of sharing economies and collaborative consumptions. Paper presented at the International Conference on the Economic of Decoupling (ICED), Zagreb.
- Kovács, T. Z., & Nábrádi, A. (2020). A közösségi gazdaság az EU-28-ban és népszerűségük Magyarországon és Romániában. Régiókutatás Szemle, 5(1). doi:10.30716/RSZ/2020/1/8
- Kovács, T. Z., Nábrádi, A., & Bittner, B. (2023). Digital Technology Integration Among Eastern European Companies, Based on Digital Economy and Society Index. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 21(5), 421-440. doi:https://doi.org/10.7906/indecs.21.5.1
- Mair, J., & Reischauer, G. (2017). Capturing the dynamics of the sharing economy: Institutional research on the plural forms and practices of sharing economy organizations. Technological Forecasting and Social Change, 125, 11-20. doi:10.1016/j.techfore.2017.05.023
- Martínez-González, J. A., Parra-López, E., & Barrientos-Báez, A. (2021). Young Consumers’ Intention to Participate in the Sharing Economy: An Integrated Model. 13(1), 430.
- Muñoz, P., & Cohen, B. (2018). A Compass for Navigating Sharing Economy Business Models. 61(1), 114-147. doi:10.1177/0008125618795490
- Nábrádi, A., & Kovács, T. Z. (2020). Sharing Economy And Its Popularity In Hungary And Romania. Oradea Journal of Business and Economics, 5(1), 60-71.
- Nadeem, W., Juntunen, M., Shirazi, F., & Hajli, N. (2020). Consumers’ value co-creation in sharing economy: The role of social support, consumers’ ethical perceptions and relationship quality. Technological Forecasting and Social Change, 151, 119786. doi:https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119786
- Owyang, J., Tran, C., & Silva, C. (2013). The collaborative economy. Altimeter, United States.
- Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S. P. (2016). Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you: WW Norton & Company.
- Schor, J., & Attwood-Charles, W. (2017). The "sharing" economy: labor, inequality, and social connection on for-profit platforms. Sociology Compass, 11(8), 16. doi:10.1111/soc4.12493
- Simon, K. (2016). 570 milliárd eurót termelhet a sharing economy Európában. https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2016/sharing_economy_europe.html
- Simonovits, B., Bernát, A., & Balázs, B. (2021). The Fragile Landscape of the Sharing Economy in Hungary In A. Klimczuk, V. Česnuitytė, & G. Avram (Eds.), The Collaborative Economy in Action: European Perspectives (pp. 153-163). Limerick,Ireland: University of Limerick. .
- Sutherland, W., & Jarrahi, M. H. (2018). The sharing economy and digital platforms: A review and research agenda. International Journal of Information Management, 43, 328-341.
- Tambovceva, T., Titko, J., Svirina, A., Atstaja, D., & Tereshina, M. (2021). Evaluation of the Consumer Perception of Sharing Economy: Cases of Latvia, Russia, Ukraine and Belarus. 13(24), 13911.
- Vallas, S., & Schor, J. B. (2020). What Do Platforms Do? Understanding the Gig Economy. In K. S. Cook & D. S. Massey (Eds.), Annual Review of Sociology, Vol 46 (Vol. 46, pp. 273-294). Palo Alto: Annual Reviews.
- Zhang, T. C., Gu, H., & Jahromi, M. F. (2019). What makes the sharing economy successful? An empirical examination of competitive customer value propositions. Computers in Human Behavior, 95, 275-283. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.03.019