Tanulmányok

A platform alapú, kereslet elv vezérelt vállalkozások ismertségének vizsgálata Magyarországon és Romániában

Megjelent:
2024-07-13
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2024 Dr. Tünde Zita Kovács, Dr. Beáta Bittner, Dr. László Huzsvai, Dr. András Nábrádi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Kovács, T. Z., Bittner, B., Huzsvai, L., & Nábrádi, A. (2024). A platform alapú, kereslet elv vezérelt vállalkozások ismertségének vizsgálata Magyarországon és Romániában. Competitio, 22(1-2), 73-100. https://doi.org/10.21845/
Absztrakt

A platform alapú, kereslet-elven működő vállalkozások, gyűjtőnevükön közösségi gazdaság típusú vállalkozások 2008-ban jelentek meg az Amerikai Egyesült Államokban. Megjelenésüket a digitális fejlődés tette lehetővé, hatásuk pedig tetten érhető a gazdasági és társadalmi életben egyaránt, az együttműködési modellek globalizált jellegében. Az Európai Bizottság 2016 óta három alkalommal mérte fel az unió tagállamaiban a közösségi gazdaság használatát. A tanulmány a 2018-as felmérésre összpontosítva elemzi Magyarország és Románia közösségi gazdasághoz való viszonyát. A felmérés eredményei szerint a közösségi gazdaság ismertsége növekszik, különösen a fogyasztói oldalon. Ugyanakkor a szolgáltatói oldalon csökkenő tendencia figyelhető meg. A demográfiai tényezők (kor, nem, foglalkoztatotti státusz) szignifikánsan befolyásolják a szolgáltatásnyújtási hajlandóságot és az igénybevételi szokásokat. A két ország válaszadói nem homogének, eltérően értékelik a közösségi gazdaság lehetőségeit és veszélyeit.

Hivatkozások
  1. Arany, L., & Popovics, P. (2023). A platform vállalkozásoké a jövő?! – A platform üzleti modell a magyarországi kereskedelemben. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 10(2), 3-15. doi:https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.2.pp.3-15
  2. Bittner, B., Nagy, A. S., Kovács, T. Z., & Madai, H. (2020). Methodology Of The External Environmental Analysis As A Part Of Strategy Planning. Annals of Faculty of Economics, 1(1), 5.
  3. Daglis, T. (2022). Sharing Economy. Encyclopedia, 2(3), 1322-1332. doi:10.3390/encyclopedia2030088
  4. Európai Bizottság. (2016). Flash Eurobarometer 438 (Az együttműködési platformok használata). In. Köln.: GESIS Data Archive ZA6776 Adatfájl 1.0.0 verzió.
  5. Európai Bizottság. (2018). Flash Eurobarometer 467 (Az együttműködési gazdaság használata). In. Köln: GESIS Data Archive.
  6. Európai Bizottság. (2022). Flash Eurobarometer 495 (Rövid távú bérlés az EU-ban). In. Köln: GESIS.
  7. Európai Unió: Európai Bizottság. (2016). A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK, A TANÁCSNAK, AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGNAK ÉS A RÉGIÓK BIZOTTSÁGÁNAK A közösségi gazdaságra vonatkozó európai menetrend. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/ALL/?uri=CELEX%3A52016DC0356
  8. Gerwe, O., & Silva, R. (2020). Clarifying the sharing economy: Conceptualization, typology, antecedents, and effects. Academy of Management Perspectives, 34(1), 65-96.
  9. Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L., & Havitz, M. (2018). Why Tourists Choose Airbnb: A Motivation-Based Segmentation Study. Journal of Travel Research, 57(3), 342-359. doi:10.1177/0047287517696980
  10. Habibi, M. R., & Kohli, C. S. (2022). The sharing economy: a hedge against recession setbacks. Journal of Business Strategy, 43(4), 239-246. doi:10.1108/JBS-09-2020-0210
  11. Hagiu, A. (2009). Two-Sided Platforms: Product Variety and Pricing Structures. Journal of Economics & Management Strategy, 18(4), 1011-1043. doi:https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2009.00236.x
  12. Hamari, J., Sjöklint, M., & Ukkonen, A. (2016). The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the association for information science and technology, 67(9), 2047-2059. doi:https://doi.org/10.1002/asi.23552
  13. Heinrichs, H. (2013). Sharing economy: a potential new pathway to sustainability. GAIA-Ecological Perspectives for Science and Society, 22(4), 228-231. doi:10.14512/gaia.22.4.5
  14. Kovács, T. Z., & Bittner, B. (2022). Examination of the category of digitalisation of public services in the Digital Economy and Society Index among the Eastern Enlargement of EU. INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL INDUSTRY 4.0, 7(1), 30-32.
  15. Kovács, T. Z., Bittner, B., David, F., & Nábrádi, A. (2021). Examination of digitalization in Hungarian and Romanian companies. Annals of the University of Oradea Economic Science, 30(1), 114-120.
  16. Kovács, T. Z., Bittner, B., Nagy, A., & Nábrádi, A. (2022). Digital transformation of human capital in the EU according to the DESI index. Issues in Information Systems, 23(4). doi: https://doi.org/10.48009/4_iis_2022_125
  17. Kovács, T. Z., & Nábrádi, A. (2019). Types of sharing economies and collaborative consumptions. Paper presented at the International Conference on the Economic of Decoupling (ICED), Zagreb.
  18. Kovács, T. Z., & Nábrádi, A. (2020). A közösségi gazdaság az EU-28-ban és népszerűségük Magyarországon és Romániában. Régiókutatás Szemle, 5(1). doi:10.30716/RSZ/2020/1/8
  19. Kovács, T. Z., Nábrádi, A., & Bittner, B. (2023). Digital Technology Integration Among Eastern European Companies, Based on Digital Economy and Society Index. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 21(5), 421-440. doi:https://doi.org/10.7906/indecs.21.5.1
  20. Mair, J., & Reischauer, G. (2017). Capturing the dynamics of the sharing economy: Institutional research on the plural forms and practices of sharing economy organizations. Technological Forecasting and Social Change, 125, 11-20. doi:10.1016/j.techfore.2017.05.023
  21. Martínez-González, J. A., Parra-López, E., & Barrientos-Báez, A. (2021). Young Consumers’ Intention to Participate in the Sharing Economy: An Integrated Model. 13(1), 430.
  22. Muñoz, P., & Cohen, B. (2018). A Compass for Navigating Sharing Economy Business Models. 61(1), 114-147. doi:10.1177/0008125618795490
  23. Nábrádi, A., & Kovács, T. Z. (2020). Sharing Economy And Its Popularity In Hungary And Romania. Oradea Journal of Business and Economics, 5(1), 60-71.
  24. Nadeem, W., Juntunen, M., Shirazi, F., & Hajli, N. (2020). Consumers’ value co-creation in sharing economy: The role of social support, consumers’ ethical perceptions and relationship quality. Technological Forecasting and Social Change, 151, 119786. doi:https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119786
  25. Owyang, J., Tran, C., & Silva, C. (2013). The collaborative economy. Altimeter, United States.
  26. Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S. P. (2016). Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you: WW Norton & Company.
  27. Schor, J., & Attwood-Charles, W. (2017). The "sharing" economy: labor, inequality, and social connection on for-profit platforms. Sociology Compass, 11(8), 16. doi:10.1111/soc4.12493
  28. Simon, K. (2016). 570 milliárd eurót termelhet a sharing economy Európában. https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2016/sharing_economy_europe.html
  29. Simonovits, B., Bernát, A., & Balázs, B. (2021). The Fragile Landscape of the Sharing Economy in Hungary In A. Klimczuk, V. Česnuitytė, & G. Avram (Eds.), The Collaborative Economy in Action: European Perspectives (pp. 153-163). Limerick,Ireland: University of Limerick. .
  30. Sutherland, W., & Jarrahi, M. H. (2018). The sharing economy and digital platforms: A review and research agenda. International Journal of Information Management, 43, 328-341.
  31. Tambovceva, T., Titko, J., Svirina, A., Atstaja, D., & Tereshina, M. (2021). Evaluation of the Consumer Perception of Sharing Economy: Cases of Latvia, Russia, Ukraine and Belarus. 13(24), 13911.
  32. Vallas, S., & Schor, J. B. (2020). What Do Platforms Do? Understanding the Gig Economy. In K. S. Cook & D. S. Massey (Eds.), Annual Review of Sociology, Vol 46 (Vol. 46, pp. 273-294). Palo Alto: Annual Reviews.
  33. Zhang, T. C., Gu, H., & Jahromi, M. F. (2019). What makes the sharing economy successful? An empirical examination of competitive customer value propositions. Computers in Human Behavior, 95, 275-283. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.03.019