Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Az inklúzió és a sajátos nevelési igény lehetséges kontextusai egy nemzetközi kutatás tükrében
    112-132
    Views:
    167

    Tanulmányunkban az iskolai inklúzió és a sajátos nevelési igénye (a továbbiakban: SNI) összefüggéseit vizsgáltuk egy nemzetközi kutatás keretében. Az elméleti részben vázoljuk a szegregációtól az integráción át az inklúzióig tartó folyamatot, mely alapján vitatott az egyes fogalmak használata. Az iskolarendszerben az integráció a fogyatékossággal élő tanulók szegregált oktatásával szemben kialakult megközelítést és gyakorlatot jelenti, melynek célja az elkülönített oktatás felszámolása volt. Az SNI nem diagnosztikus, hanem iskoláztatási fogalom, és a gyógypedagógiai és a jogi fogalomhasználat sem esik egybe. Kutatásunkba ukrajnai (kárpátaljai, 280 fő), lengyel (271 fő) és magyarországi (552 fő) tanulók kerültek. Az iskolai befogadást és a társas támogatást az iskolai sikerek alakítják, növelik. A sikerek képesek a tanulási problémákkal küzdő tanulók önbecsülését is növelni, ami együtt jár a társas támogatás növekedésének és a kirekesztés csökkenésének a szubjektív észlelésével.

  • Migránsok gyermekeinek szocializációja
    50-66
    Views:
    297

    Tasks related to the inclusion of migrant children pose significant challenges for teachers. Our study's focus is on the research question, what factors play a role in the successful integration process of migrant children? We aim to present integration challenges, statistical data related to the topic, and provide a comprehensive overview of the factors that help students' school integration. We can state that diversity promotes synergy in the community and positively impacts effectiveness. At the same time, the school is less effective in solving social problems. Problem management adjusted to the school's operation can also contribute to the reorganization of pedagogical practice and, in the long run, to social effectiveness. We consider a new type of service system for school social work to complement the pedagogical process. In our opinion, the content elements of training should be extended to describe the helping methods in the inclusion of migrant children.