Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) IN SUPPORTING THE PERSONALIZED DEVELOPMENT OF STUDENTS AND THE POSSIBILITIES OF ITS APPLICATION IN EDUCATION
    Megtekintések száma:
    267

    Artificial Intelligence (AI)-based systems are constantly expanding, so it is not surprising that it has now reached the field of education. From the teachers' perspective, they saw potential in supporting teaching, while from the students' perspective, they saw potential in helping learning. In our research, we tested two hypotheses. First, how important do the teachers surveyed consider the role of artificial intelligence (AI) in supporting the personalized development of students, and how much potential do they see in the application of AI in education? We used a questionnaire method in the research. Three hundred seventy-four teachers participated in the study (N=374). 67.37 percent of the sample were PE (Physical Education) teachers, and 32.62 percent were SEN (Special Educational Needs) teachers. The results showed that special education teachers generally consider AI more essential than physical education teachers and support personalized development and practical and theoretical curricula. The differences are statistically significant, supported by low p-values ​​(<0.05) and high t-values. The results may indicate that SEN teachers are more aware of the possibilities of using AI in education, especially in adapting it to students' individual needs. In contrast, physical education teachers are less optimistic and homogeneous in this regard.

  • CORRELATIONS BETWEEN THE PHYSICAL EDUCATION TEACHER’S TEACHING STYLE AND THE PERCEPTIBLE MOTIVATIONAL LEVEL OF THE LEARNING ENVIRONMENT
    Megtekintések száma:
    193

    The goals of physical education teaching today go beyond achieving psychomotor activity in the classroom. The most crucial objective of the subject is to develop the child's need for physical activity both in the classroom and outside the school environment. To achieve this, physical activity motivation must become intrinsic, which physical education teachers can help achieve by using teaching styles and methods that promote autonomy and ensure that each pupil has the opportunity to develop.

    In our research, based on the answers to the questionnaire validated by the Hungarian Student Sports Federation, we selected physical education teachers with a predominantly student-centered or predominantly teacher-centered teaching style. We asked a sample of physical education teachers about their attitudes and sporting habits toward physical education lessons using a PMCSQ-2 questionnaire. The results confirmed the motivational effects of student-centered teaching styles.

  • A MENTORÁLÁS MÓDSZERTANI LEHETŐSÉGEI A LEENDŐ TESTNEVELŐ TANÁROK KÉPZÉSÉBEN
    Megtekintések száma:
    784

    A magyar oktatási rendszer nagyon sok változáson ment keresztül az utóbbi évtizedekben. Változtak a felsőoktatásban részt vevő hallgatók képzési formái, így a tanárképzés is folyamatosan módosul. A közoktatás, a tanárképzés megreformálásnak szükségességét a hazai és nemzetközi tesztek, mérésekkel alátámasztott romló tendenciája indokolja.

    Tanulmányunkban arra kerestük a választ, hogy a leendő testnevelő tanári képzésben a mentorálásnak milyen kulcsmozzanatai vannak. Melyek azok a tényezők, amelyek a testnevelés sajátosságaiból adódóan másféle megoldásokat kívánnak a folyamatban. Mik azok a tényezők, amelyek nehezítik a pályakezdő pedagógusok nevelő – oktató munkáját.

    A mentoráltat ért negatív hatások csökkentésére és a pozitív dolgok erősítésére, valamint a korai pályaelhagyás visszaszorításában sokat tehet a mentor. A mentor képes csökkenteni ezeket a hatásokat. A mentor, mint példa segíthet a pozitív énkép kialakításában.

  • SZÓASSZOCIÁCIÓS VIZSGÁLAT TESTNEVELÉS ÓRÁN A RÖPLABDA SZABÁLYOK ELMÉLETI OKTATÁSÁBAN
    Megtekintések száma:
    667

    A testnevelés tantárgy – a többi tantárgyhoz hasonlóan – sajátos műveltségtartalommal bír és elsődleges célja, hogy a mozgásos cselekvésen keresztül a személyiséget formálja. Ebből a szempontból egy a tantárgyak közül. Ugyanakkor az egyetlen a tantárgyak közül, amely a test, a fizikum fejlesztésével foglalkozik, dea testnevelés és a sport belső értékei alatt, annak csak rá jellemző műveltségtartalmát értjük. „A műveltségtartalom kifejezés gyűjtőfogalom, amely magába foglalja a mozgásos cselekvések rendszerét, valamint a hozzájuk kapcsolódó intellektuális ismereteket” (Rétsági 2011).A testnevelés órán különböző mozgásos cselekvések tanulása, gyakorlása zajlik, melynek jelentősége, hogy a tanulók motoros képességét, fizikai fittségét (MÜLLER et. al. 2013. MÜLLERet.al.2017), mentális egészségét (BORBÉLY-MÜLLER 2008) egyaránt fejleszti. Prevenciót jelenthet nagyon sok deformitás vagy betegség kialakulásában, így az egészség megőrzéséhez, megtartásához is hozzájárul (MOSONYI et.al. 2013., MÜLLER 2015). Az elmúlt években ezt felismerte több multinacionális élelmiszeripari vállalat is (Danone, Nestlé), melyek különböző programokkal támogatják az iskolás gyerekek rendszeres testmozgását (RÁTHONYI-ODOR – RÁTHONYI, 2016). Az iskolai testnevelés csak akkor tekinthető eredményesnek, ha a diákok megszeretik és igénylik a rendszeres testmozgást. Ehhez olyan tartalommal kell megtölteni az iskolai testnevelés foglalkozásait, amely komoly, erőfeszítést igénylő (azaz legyen fejlődést inspiráló kihívás), de ugyanakkor minden tanuló számára biztosítson sikereket és szórakozást. Ez, a sokszor erősen különböző tanulókhoz alkalmazkodó (differenciált) tantárgyi munka a sportszakemberek, a testnevelő tanárok feladata (H. EKLER, 2013). A kutatásban bemutatott új módszerrel egy eddig még nem alkalmazott eljárást mutatunk be.

  • THE NUMBER AND SITUATION OF DISADVANTAGED CHILDREN IN SLOVAKIA AND THE FACTORS INFLUENCING THEIR PARTICIPATION IN SPORTS ACTIVITIES
    Megtekintések száma:
    255

    This research paper analyzes socially disadvantaged children in Slovakia, focusing on current statistics and factors influencing their engagement in sporting activities. Drawing on recent data, the study highlights the prevalence and distribution of socially disadvantaged groups among children in Slovakia. It also investigates the multifaceted factors impacting their participation in sports, including the roles of parents, peer groups, coaches, and other socio-cultural influences. By examining these factors, the research aims to understand the barriers and facilitators to sports participation among socially disadvantaged children. The findings contribute to the broader understanding of the intersection between socio-economic status and sports engagement, offering insights for policymakers, educators, and practitioners seeking to develop targeted interventions and programs to promote sports inclusion and equity among disadvantaged youth in Slovakia.

  • YOUTH SPORT SPECIALIZATION AND PARENTAL INFLUENCE: A TWO-CITY SURVEY FROM HUNGARY
    Megtekintések száma:
    150

    This study explores the role of parental influence in youth sport selection, motivation, and specialization. Parents of young athletes from two Hungarian county seats were surveyed to identify regional differences. Results indicate that parental influence is generally moderate or low but stronger in families with higher financial investment. Specialization increases in adolescence, while younger participants are more likely to try multiple sports. There is a discrepancy between participants and their parentscompetitive aspirations: participants more often aim for the professional level than parents expect. The findings contribute to developing youth sports talent management and parental education in Hungary.

  • A KÉZILABDA SPORTÁG UTÁNPÓTLÁSRENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSA MAGYARORSZÁGON
    Megtekintések száma:
    792

    Az utánpótlás-nevelés napjainkba kiemelkedően fontos szerepet játszik a kézilabdában. A Magyar Kézilabda Szövetség célja, hogy az egész országban minden egyesületnél az azonos korú gyermekek ugyanabban a képzésben részesüljenek. Ennek érdekében egységes utánpótlás-nevelési rendszert vezet be. Jelen kutatás célkitűzése, hogy bemutassa a magyar kézilabda utánpótlás nevelési rendszerének fejlődését, különös tekintettel a Szakszövetség által bevezetett újításokra.

    A kutatás módszere szakértői interjú volt. Öt szakértő válaszolt kérdéseinkre, akik korábban játékosok voltak, jelenleg utánpótlásedzők. A szakértők válaszai alapján össze lehetett hasonlítani a képzés régi és a jelenlegi helyzetét. Összességében az interjúk alapján megállapítható, hogy a sportág technikailag, taktikailag sokat fejlődött. Az oktatásában sok változás tapasztalható. Az új rendszert - a Korosztályos Kézikönyvet, az elektronikus és területi ellenőrzési rendszert - az interjúalanyok hasznosnak tartják. A szövetséghez hasonlóan a kutatás (pilot study) eredménye szerint is, az új egységes oktatási rendszer hosszútávon sikeresebb nemzetközi szereplést ígér. 

  • MAXIMIZING JUMP PERFORMANCE: THE ROLE OF PLYOMETRICS IN YOUTH FOOTBALL TRAINING
    Megtekintések száma:
    466

    Vertical jump training is a fundamental method for the physical conditioning of athletes. The synergy of motor skills exhibited during such movements substantially contributes to achieving motor acts and actions with higher performance indices. In football, vertical jumping, like other specific factors, is an essential element that can determine the outcome of a match. Football players need to be physically prepared to handle any complex situations that may arise during a game.

    Our study aims to evaluate the impact of plyometric training on vertical jump height performance in young football players.

    A total of 16 subjects, U11 football players, were randomly assigned equally into a PL group (N=8), which followed a plyometric training routine for 6 weeks, and a control group (N=8), which followed the routines set by the club team's coach. They were evaluated in two phases – an initial and a final phase – using Optojump testing equipment. The results obtained were compared using statistical and mathematical methods of descriptive analysis, the Shapiro-Wilk test for normality distribution, and the Independent Samples T-test.

    Additionally, Levene's test was used to analyze the type of variances in the distributions.

    Our study confirmed that a customized plyometric training routine can significantly improve vertical jump performance, considering age-specific characteristics.

    Our investigations suggest that integrating this type of training into the subjects' routines can bring significant benefits to the development of motor skills, specifically to young football players, offering exciting perspectives for optimizing their performance in the long term.

                                                        

  • GROSS MOTOR SKILLS AND PHYSICAL ACTIVITY LEVEL: IS THERE ANY GENDER DIFFERENCES IN NINE YEARS OLD CHILDREN?
    Megtekintések száma:
    394

    Proper growth and development of young school children require mastering different skills, especially gross motor skills - basic locomotor and manipulative skills. It is essential to monitor the physical activity of nine-year-old children necessary for further proper development and healthy habits, which will continue into adulthood. This study aims to determine physical activity level, BMI, and gender differences in the performance of gross motor skills in children aged nine years (± six months). The study involved 40 participants (20 girls and 20 boys). Their body height, body weight,

    and body mass index were 140.46 ± 5.72 cm; 37.84 ± 8.21 cm; and 19.09 ± 3.56, respectively. All participants completed the Physical Activity Questionnaire for Children and performed the Test of Gross Motor Development, Second Edition (TGMD-2), and two sub-tests of BOT-2 (Speed and Agility and Upper-Limb Coordination). T-test for independent samples was used to compare groups according to physical activity level (physically active and inactive group) and explore interactions with gender and BMI, and gross motor skills variables. F-values, p-values, and partial eta squared (ɳ2) values were reported as MANOVA outcomes. The results showed a significant difference between physical activity level and locomotor skills but not in manipulative skills. Further research should focus on various exercise programs that contribute to developing skills and participation in organized physical activity of children of different ages.

  • INVESTIGATION OF FACTORS DETERMINING PERFORMANCE AMONG COMPETITIVE SWIMMERS AND THEIR COACHES
    Megtekintések száma:
    384

    In our country, swimming is one of the most successful sports. The question arises as to what might be the key to success. What are the factors that determine effectiveness? We sought the answer to this in our research. We examined the opinions of competitive swimmers (N=63) and swimming coaches (N=27) in the Eastern Hungary region. We used a questionnaire method during the survey. We focused separately on inherited and acquired skills and the importance of the coach-athlete relationship, relying on previous literature. Based on our results, the five most important factors for success are competition and training stress tolerance, performance motivation, the ability to learn competition technique, the coach-athlete relationship, as well as parents' moral support. Based on the athletes' opinion, the most decisive factor in their success is the coach's expertise, diligence, internal motivation, and parents' support.

  • EGYETEMI TESTNEVELÉS ÉS SPORT HATÁSA A HALLGATÓK FITTSÉGI ÁLLAPOTÁRA
    Megtekintések száma:
    1035

    A felsőoktatási intézményekben tanuló diákok, fiatal felnőttek fizikai fittsége romló tendenciát mutat. E folyamat okainak megvizsgálásához releváns adatokra van szükség. Ennek érdekében a 2017-18-as tanévtől kezdve, egy longitudinális felmérés-sorozat keretében az egyetemi testnevelés órák és sportfoglalkozások hatását vizsgáltuk meg. Első ütemben hatvan inaktív hallgató, férfiak és nők egyaránt (a Debreceni Egyetem tanulói) fittségi állapotát mértük fel a mozgásprogram elkezdése előtt, majd utána. A vizsgálatban résztvevők heti egy alkalommal 90 perces sportfoglalkozásokon (pilates, spinning, wellness-általános kondicionálás, alakformálás) vettek részt. A szemeszter elején és végén a résztvevők a Hungarofit tesztrendszerből ismert három motoros próbát (ingafutás (Beep teszt), karhajlítás-nyújtás, felülés) hajtottak végre.

    Eredményeink azt mutatták, hogy a négy sporttevékenység az aerob teljesítőképességre, a felső végtag és a hasizom-törzs erő-állóképességére is eltérő módon hatott. Bár a nemzetközi ajánlások heti 150 perc fizikai aktivitást javasolnak, heti egyszeri másfél órás közepes intenzítású mozgással is fejleszthető. a motoros képességek szintje.

  • TÁNC ÉS A KOGNITÍV KÉPESSÉGEK KAPCSOLATÁNAK VIZSGÁLATA TÁNC ÉS DEMENCIA
    Megtekintések száma:
    1380

    Bevezetés: A tánc és a kognitív képességek vizsgálata napjainkban elterjedt kutatási téma, illetve számos vizsgálat és cikk található a fizikai aktivitás és a kognitív kapcsolatok aspektusából. A téma vizsgálata elengedhetetlen fontosságú, hiszen a kettő összetevője aktívan befolyásolja teljesítőképességünket és életminőségünket, nemtől, kortól, iskolázottságtól, élethelyzettől függetlenül.

    Célkitűzés: Olyan vizsgálatok kutatása, amely bebizonyítja, hogy a tánc jótékony hatással van a motoros képességekre, a kognitív képességekre. Továbbá a tánc demenciára gyakorolt jótékony kölcsönhatásának kutatása. Olyan mozgásprogramok kutatása, mely az idősödéssel járó folyamatokat nem rontja, vagy gyorsítja, hanem segít a demens állapot akkori stagnálásában.

    Módszer: Az elemzéshez angol és magyar nyelven megjelent vizsgálatok áttekintését alkalmazzuk a táncra és a demenciára fókuszálva a Google Scholar és a Research Gate adatbázisokból.

    Eredmények: A legtöbb kutatási cikk szerint a különböző táncterápiák hatással vannak a kognitív képességekre, illetve vizsgálatok bizonyítják, hogy a táncos mozgásprogramok (akár párban, akár szólóban) nem rontják a demenciában szenvedő betegek egészségi állapotát. Számos kutatásban nem jelennek meg pontos vizsgálati adatok, melyek rendkívül fontosak lennének a további kutatások függvényében.

    Következtetések: Egyrészt a kognitív funkciók és a fizikai aktivitás között szignifikáns kapcsolat figyelhető meg. Másrészt pedig nincsenek konkrét eljárások, mozgásprogramok, mérési módszerek, amelyek által javítható a demens állapot.

  • A GERINCDEFORMITÁS MEGELŐZÉSÉNEK MÓDSZERTANI ASPEKTUSAI A GYÓGYTESTNEVELÉS TERÜLETÉN
    Megtekintések száma:
    573

    A helyes testtartás fontos az egészség és a teljesítőképesség szempontjából és egyben az egészségmegőrzés kulcsa is.  A helytelen testtartásnak számos negatív következménye lehet a fizikai és mentális egészségünkre nézve. A tanulmány arra vállalkozik, hogy bemutassa magyarországi országos statisztikai adatokon a köznevelésben tanulók tartási rendellenességeinek, a scoliosisnak az előfordulási arányait a különböző évfolyamokban, valamint kiemelje az incidencia alapján a veszélyeztetett korosztályt. A serdülő korban igen magasabb tartási rendellenességgel, scoliosis előfordulással találkozunk, melynek egyik oka lehet a növekedés, amit nem követ a törzs izmok megfelelő ereje, azonban az életmódelemek is befolyásolják. A cikkben további cél, hogy a gerincdeformitások prevenciós lehetőségeinek módszereinek és eszköztárának összegyűjtésével útmutatást ad a gyógytestnevelőknek segítve a primer prevenció megvalósítását és a gerincvédelmet. A mozgásban, szabadidős sportokban és fizikai aktivitásban gazdag életmód kiemelkedő szerepet játszhat a tanulók rossz testtartásának, gerincferdülésének és pes planus diagnózisának megelőzésében.

  • A VEZETŐ-, MENTORTANÁR SZEREPE, ÉS SZEMÉLYES FEJLŐDÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A BIPOLÁRIS MENTORI KAPCSOLATBAN
    Megtekintések száma:
    315

    A mentori munka során gyakran vetődik fel az a kérdés, hogy vajon a hallgató, vagy a gyakornok számára mennyire válik modellé a mentor? Mi lehet az oka annak, hogy egyesek pusztán tevékenységükkel, személyiségük megnyilvánulásával, a teljes iskolán belüli létükkel visszatükrözik azokat az értékeket és mintákat, amelyeket maguk képviselnek és ezáltal a hallgatók követik, tisztelik őket? Hogyan lehet hatékonyabbá tenni a mentori feladatot? Ezen kérdések megválaszolása motivált a kutatás elkészítésére, melynek célja, hogy meghatározzuk a mentortanár szerepét a mentorálási folyamatban, és hogy bemutassuk, melyek a mentor - hallgató kapcsolat sikerességének és hatékonyságának ismérvei. A kutatás kérdéseinek megválaszolásához kérdőíves vizsgálatot végeztünk. A vizsgálatban gyakorlatvezető tanárokat és mentortanárokat kérdeztünk (n=30) meg, akiknek 63%-a nő, 36,7%-a férfi (átlagéletkor 51, minimum: 38, maximum: 65). 66,7%-a már több mint 20 év pedagógus munkakörben eltöltött tapasztalattal rendelkezik. A megkérdezettek 11,9%-a tanít a testnevelés és sport műveltségterületen. Eredményeink azt mutatták, hogy a vezető-, mentor tanárnak meghatározó szerepe van a mentorálási folyamatban és a személyes hatása lényeges tényezője lehet a tanárjelöltek pályán maradásnak. A mentorállás folyamatában az új felé nyitottság, a kölcsönös tisztelet és a kritikus, empatikus mentori viselkedés a legösztönzőbb a bipoláris mentori kapcsolatban. A hallgatói magabiztosságot a szakmai tudásra építő, ösztönző tanári magatartás növeli a leginkább. A mentorokat a saját fejlődésük szempontjából pedig leginkább az együttműködő, pozitív hozzáállású hallgatók inspirálják, de legalább ennyire ösztönzően hat rájuk a hallgató érdeklődése a tanítás és a tanárrá válás iránt. Érdekesség, hogy nem az erőteljes vezetői irányítás, hanem a fejlesztő jellegű, reflektivitást feltételező mentori irányítás, ami megjelenik a tanítások során.

  • A SPORTÖNKÉNTESSÉG BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI AZ EU LAKOSAINAK KÖRÉBEN
    Megtekintések száma:
    257

    Ha létezne az ’önkéntesek országa’ a világ egyik legnépesebb országa lenne a világon, hiszen közel 1 milliárd ember vesz részt valamilyen önkéntes munkában világszerte. A sportegyesületek zavartalan irányításában, működésében és a rájuk háruló feladatok végrehajtásában nélkülözhetetlen szerepet vállalnak az önkéntesek. Kutatásunk célja különböző szocio-demográfiai változók mentén megvizsgálni, hogy azok milyen mértékben járulnak hozzá az önkénteskedéshez. Elemzésünkhöz az Európai Bizottság által 2017 decemberében Európa 28 tagállamában gyűjtött adatokat használtuk (28 031 fő). 10 olyan független tényezőt vettünk alapul, amely befolyásolhatja az önkénteskedésben való részvételt. Khi-négyzet próbával megvizsgáltuk, hogy a kiválasztott változók esetében található-e kapcsolat az sportönkéntesség végzésével. Ezt követően logisztikus regressziós modellbe is beépítve mindezen változókat, megbecsültük, hogy melyik milyen mértékben járul hozzá az önkéntes tevékenységek vállalásához. A szignifikancia szint p <0,05 volt. A kétváltozós összefüggésvizsgálat eredményei alapján a nem, életkor, élettel való megelégedettség, sportolás gyakorisága, iskolai végzettség, lakóhely típusa, szociális helyzet, szociális státusz szignifikánsan befolyásolja a sportönkéntességben való részvételt (p<0,001). A többváltozós összefüggésvizsgálat alapján a demográfiai, életminőségi, sportolási, szociokulturális és szocioökonümiai változók szignifikánsan befolyásolják az önkéntességet (p<0,001). Kutatásunk igazolta, hogy a sportönkéntességben való részvételt számos tényező befolyásolja. Kutatásunk nem terjedt ki a sportönkéntesek motivációs tényezőinek vizsgálataira.

     

  • THE EXAMINATION OF EXPLOSIVE LEG STRENGTH IN VOLLEYBALL
    Megtekintések száma:
    281

    The goal of the volleyball game is for players to get the ball over the net to the opposite side, which they do by jumping up to score. The effectiveness of the jumps is mainly a function of the leg's acceleration. This ability also appears in executing tasks following a deep center of gravity defense. Our study primarily aims to collect tests to measure the rapid strength of legs and predict expected performance. Furthermore, we evaluate the reliability of the tests by reviewing studies analyzing the vertical jump of volleyball players. We grouped the tests into two main categories. We have processed laboratory tests (e.g., force plate, contact mat) and their associated motion analysis software and court tests (e.g., standing long jump, wall touch method). Combining the two groups of tests is essential to obtain relevant results.

  • A COVID-19 MEGJELENÉSÉVEL BEFEJEZETTNEK NYILVÁNÍTOTT JÉGKORONG BAJNOKSÁGOK VÉGEREDMÉNYEINEK MEGHATÁROZÁSA – IGAZSÁGOSSÁGELMÉLETI OLDALRÓL
    Megtekintések száma:
    253

    A COVID-19 azonosításával elsődleges cél a vírus terjedésének megfékezése és a népesség egészségmegőrzése. Az elsődleges társadalmi feladatok megoldása, vagy megoldására való törekvés után terelődhet a sportra is figyelem. A tanulmány a jégkorong versenysportot, ezen belül a jégkorong bajnoki végeredmények meghatározásainak döntését vizsgálja. A legtöbb jégkorong bajnokság még zajlott, amikor kitört a COVID-19 világjárvány, amely következtében először szüneteltettek bajnokságokat, amelyeket vagy folytattak a korlátozások figyelembevételével, vagy idő előtt véget vetettek a szezonnak. Mi a helyzet azokkal a jégkorong bajnokságokkal, ahol szezon közben véget vetettek a bajnokságnak? Ebben az esetben is meg lehetett határozni végeredményt? Ha igen, mi alapján? A végeredmények meghatározásakor az igazságosságelméleteket hívom segítségül. Mi alapján igazságos akkor egy jégkorong bajnokság végeredményének meghatározása, ha nem játszották végig a bajnoki szezont? Kutatásom során több igazságosságelméletet is vizsgálok, amelyek szerepet játszanak különböző jégkorong bajnokságok végeredményeinek meghatározásaiban. A tanulmány több esetpéldán is igazolja, hogy valóban igazságos döntést hoztak a szervezők. Az egyetlen, azonban legfontosabb kérdés: mely igazságosságelméletek domináltak a végeredmények meghatározásában? Mindegyik vizsgált esetben releváns tényező volt a döntésnél a versenysportra jellemző meritokrácia eszméje, azonban ezen belül is tapasztalható különbség: az elért eredmények időbelisége és aktualitása között. A sportpályán elért eredmények mellett sok esetben az egalitarianizmus is megjelent, ahogy a (benthami és milli) utilitarizmus.