Keresés
Keresési eredmények
-
Optimizing the combustion processes of a small scale solid fuel-fired boiler
358-369Megtekintések száma:144Over the last decade, the public has been paying increasing attention to reducing greenhouse gas and acid rain emissions and reducing particulate matter, which is extremely harmful to health and the environment. To improve air quality, the European Commission has achieved a range of measures to reduce air pollutant emissions in the transport, heat and electricity, industrial and agricultural sectors. In Hungary, the amount of gas and solid air pollutants from solid fuel combustion used by the public during the heating season represents a significant percentage of the total amount present in the atmosphere. In 2016, taking into the total emission, the 29% of CO2 emissions; 85% of CO emissions; 75% of the particulate matter emissions and 21% of the NOx emissions were derived from households. It follows that the improvement of air quality can also be achieved by controlling the emissions of solid fuel combustion plants. During our research we aimed to optimize the operation of a newly purchased TOTYA S18 boiler and a pilot pellet boiler. Operating the boilers in the correct mode minimizes air pollutant emissions, and the greater part of the heat generated is actually turns to heating the home, as with poor settings, a lot of heat leaves through the chimney. The data obtained during the tests can also be used to determine whether the boilers comply with the emission values set out in Commission Regulation (EU) 2015/1185.
-
A jövőbeli erőművi portfólió elemzés költség- és kibocsátás minimum optimalizálás szempontjából
61-77Megtekintések száma:51A cikk a 2030-ra várható magyarországi erőművi portfólió összetételét vizsgálja. A vizsgált mutatók az erőműtípusok teljes élettartam alatti fajlagos költsége (LCOE) és teljes élettartam alatti fajlagos szén‑dioxid kibocsátása (LCA(CO2)) szerint vizsgálják. Ezen két mutató – mint célfüggvény – minimumát lineáris programozási módszerrel határozzák meg az erőművi portfólióra. Az eredmények szerint a 2030-ra várható erőművi portfóliók LCOE-minimum értéke abszolút értékben rosszabb, fajlagos értékben viszont jobb, mint 2021-ben. Az LCA(CO2)‑minimum érték pedig mind abszolút, mind fajlagos értékben kedvezőbben alakul 2021-ben. Ezek az eredmények mind a harminc, mind pedig a huszonöt százalékos villamosenergia-import mellett teljesülnek. A húsz százalékos import mellet az abszolút értékek rosszabbul, a fajlagos értékek jobban alakulnak mindkét mutató esetén. Ellenben a 2030-ra végzett számítások eredményei elmaradnak a zöld átmenetet szolgáló Egyensúly Intézet 2030 menetrendtől. Ennek oka a késésben lévő új nukleáris erőmű üzembe helyezésében és az ipar egyre növekvő villamosenergia-igényű átalakulásában keresendő. A vizsgált portfóliók esetében teljesül, hogy a hazai termelés minimum harminc százaléka megújuló forrásokból származik. Ez jelentősen hozzájárul az Európai Unió azon törekvéséhez, hogy az ágazat 2050-re nettó üvegházhatású gázkibocsátás mentes legyen.
-
Combustors with Low Emission Levels for Aero Gas Turbine Engines
503-514Megtekintések száma:411The aircrafts are responsible for emitting several types of pollutants, especially the pollutants in the form of NOX, CO2, CO, UHC, SOX and Particulate Matter PM (smoke/soot). The impact of aviation emissions on the global is well known, where these emissions modify the chemical and microphysical properties of the atmosphere resulting in changes of earth’s climate system, which can ultimate in critical changes in our planet fragile ecosystem, also the pollutants produced by aircraft engines cause many health problems. This is why the International Civil Aviation Organisation (ICAO) is seriously seeking to control the emission levels by issuing new standards during the successive meetings of the Committee on Aviation Environmental Protection CAEP (CAEP/01 in 1986, CAEP/2, CAEP/4, CAEP/6, CAEP/8, etc). The new regulations include more stringent standards aimed to reduce emission levels, this led to increased interest in low emission technologies. In this paper, a comprehensive review of low emissions combustion technologies for modern aero gas turbines is represented. The current low emission technologies include the high Technologies Readiness Level (TRL) including RQL, TAPS, DAC and LDI. Also, there are advanced technologies at lower TRL including LPP, ASC and VGC.
-
Aktuális kihívások a közúti járművek CO2-kibocsátására vonatkozó szabályozások területén
738-742Megtekintések száma:219Napjainkban a klímaváltozással szemben folytatott küzdelem részeként az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos szabályozások egyre nagyobb teret nyernek. Munkánk során a közúti járművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó európai uniós szabályozásra fókuszálunk, különös tekintettel a célértékek változására. Áttekintjük továbbá a CO2 emisszió mérésére vonatkozó mérési metódusok terén bekövetkező változásokat, mint a szabályozások egyik lényeges alappontjait.
-
Zöldülő sporttermékelőállítás – Egyes sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok környezetbarát törekvései
45-61Megtekintések száma:156Napjainkban a fenntarthatóság kérdésköre kardinális probléma, világméretűvé nőtte ki magát. A fenntarthatóság kérdése egyaránt érinti a társadalmat, az egészséget, a gazdaságot és nagymértékben a környezetet is. A sportszektor környezettel lehatárolt kapcsolódási pontjait, a fenntarthatóság környezeti aspektusának vizsgálatát kutatások alapjainak tekintik, mellyel napjainkban egyre több nemzetközi tanulmány, szakirodalom foglalkozik. A sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok magas számú, többszintű globális ellátási láncokon végbemenő termeléssel működnek. Folyamatosan igyekeznek kielégíteni a fogyasztók hirtelen igényváltozásait, melynek eredményeképpen magas nyersanyag- és erőforrásigény, hulladék- és üvegházhatású gázok kibocsátása és vízfelhasználás is társul, melyek részei a legkárosabb környezeti hatásoknak.
A tanulmány célja, hogy bemutassa a Nike, az Adidas és az Under Armour multinacionális sportszer-és sportruházat gyártó vállalatok alapanyag felhasználására, hulladékgazdálkodására, vízhasználatuk minimalizálására, valamint a szénlábnyomuk csökkentésére irányuló környezetvédelmi intézkedéseit, melyeket üzleti stratégiájuk során igyekeznek egyre nagyobb arányban alkalmazni.
-
Sustainable Energy in Aviation with Reverse FMEA Analyses
29-40Megtekintések száma:112This research aims to identify and evaluate the key challenges and obstacles hindering the adoption of sustainable energy in the aviation industry. The outcomes and insights derived from this research will be synthesized to provide a comprehensive overview of the opportunities and suggestions for the adoption of sustainable energy in the aviation industry. The objective of this study is to help the aviation industry’s shift toward more sustainable energy sources in order to reduce its environmental footprint and mitigate the effects of climate change.