Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Numerical Model Analysis of Myring–Savonius wind turbines
    180-185
    Megtekintések száma:
    165

    Nowadays the importance of renewable energy is growing, and the utilization of the low wind energy potential is getting crucial. There are turbines with low and high tip speed ratio. Turbines with low tip speed ratio such as the Savonius wind turbine can generate adequate amount of torque at low wind velocities. These types of turbines are also called drag machines. The geometry of the blade can greatly influence the efficiency of the device. With Computational Fluid Dynamics (CFD) method, several optimizations can be done before the production. In our paper the Savonius wind turbine blade geometry was based on the so-called Myring equation. The primary objective of this paper was to increase the power coefficient by modelling the effect of the wind on the turbine blade. For the sake of simplicity, a 2D cross-sectional area was investigated in the simulation with ANSYS CFX 19.1.

  • Optimáló módszerek alkalmazhatósága járműipari gumitermékek tervezésében
    358-363
    Megtekintések száma:
    140

    A gumitermékek tervezése során a velük szemben támasztott követelmények teljesítése céljából általánosan használt a méret, az alak vagy a topológia optimálási módszer. A vizsgált termék alakja a legtöbb esetben igen bonyolult, továbbá működése közben érintkezésbe lép egyéb alkatrészekkel is. Jellemzően nagy deformációnak van kitéve, melyre a gumi alapanyag erősen nemlineáris tulajdonságot mutat. Ezen feladat analitikus megoldására nincs lehetőség ezért azt numerikus úton kell keresni, melynek futtatása igen időigényes folyamat. Ebből adódik a kutatásom célja, mely a különböző optimálási eljárások hatékonyságának és számítási költségének összehasonlítása. Jelen dolgozat célja az elérhető optimáló algoritmusok alkalmazási lehetőségeinek felkutatása járműipari gumitermékek alakoptimálására. Ismertetésre kerül több helyettesítő modellen végzett optimum kereső eljárás továbbá számos direkt kereső módszer is.

  • Drónos logisztikai megoldások vizsgálata a kiskereskedelemben
    48-61
    Megtekintések száma:
    151

    A drónok szállításban való alkalmazásának lehetőségeit a drón technológia adottságai, a jogszabályok, a különböző érdekképviseletek és szakszervezetek, valamint az általános elfogadottság mértéke fogja meghatározni. A technológia és infrastruktúra adott, a vásárlói szokások és igények kedvezőek, és a két pont közt mozgó csomagok generálta károsanyag-kibocsájtás folyamatosan nő. E kedvező feltételek ellenére alaposan át kell tekinteni az drónok alkalmazásával járó hatásokat. A projekt megvalósítását érintő tág környezet a PEST analízissel, a fontosabb befolyásoló tényezőket Porter-féle öttényezős modell segítségével vizsgáltuk. A kérdőíves felmérésen és a készétel-kiszállítás megvalósíthatósági vizsgálatain alapuló eredményeinket követően elmondható, hogy egy drónos szállításon alapuló rendszer hatékonyan terítő-körjáratok alkalmazásával lehet működőképes és költséghatékony, azonban a drónos szállítási lehetőségeknél felmerülő jogi kérdések és bizonytalanságok még jó ideig igen jelentős hátráltató tényezőként maradnak meg.

  • Sportfogyasztás, rajongói elköteleződés, sportstatisztika – Posztspecifikus passzolási jellemzők a labdarúgásban
    Megtekintések száma:
    621

    A digitalizáció és technológia robbanásszerű fejlődése jelentős változásokat eredményezett a labdarúgásban. A különféle szenzorok és egyéb adatgyűjtések révén rendelkezésre álló növekvő adatmennyiség következtében, adatcentrikus, analitikus és statisztika orientált gondolkodás térnyerését figyelhetjük meg a labdarúgásban, melyek a rajongók, szurkolók számára is érdekességként szolgálnak. A digitalizáció szoros kapcsolatban van a sportfogyasztással is, ezért az elmúlt években jelentős változást figyelhettünk meg ezen a területen. A pandémia időszaka a digitális transzformáció sebességét a sportiparban még inkább felerősítette. A sportszervezetek és rajongóik számára az egyik legfontosabb tartalom, mely a fogyasztói élményt fokozza a mélyreható sportstatisztika és –elemzések. Tanulmányunkban a labdarúgásban leggyakrabban előforduló teljesítmény indikátort, a passzolást vizsgáltuk. Célunk volt, hogy részletesen vizsgáljuk a pozícióspecifikus passzolási jellemzőket ezért az általánostól eltérő passzolási tulajdonságokat is vizsgáltunk a kutatásunk során. Az elemzésünk mintájául a legnívósabb európai bajnokságot választottuk a Premier League-et, mely bajnokság a legmagasabb UEFA koefficienssel rendelkezik. A bajnokság 2019/2020-as szezonjának három forduló (30-32. forduló) számunkra elérhető mérkőzéseit rögzítettük és elemeztük ki a passzok szempontjából. szignifikáns különbség mutatkozott a védekező és a támadást építő játékosok átlagos mérkőzésenkénti passz számai között (t=7,988, p<0,05). A mérkőzésenként megkísérelt átadás számában és a passz pontosságában is egy fokozatos csökkenés tapasztalható a középső posztok vizsgálatában, amennyiben a pálya mélységében vizsgáljuk a posztokat. Mind a passz pontosság, mind az átlagos passz szám esetében a csökkenő rangsor megfelel a pozíciók elhelyezkedésének a pályán (a sorrend: 1, középső védő 2, védekező középpályás 3, belső középpályás 4, támadó középpályás 5, csatár). A passzok számára vetített helyzet érték mutatóban a támadó pozíciók eredményesebben teljesítettek, mint a védekező posztok. A támadó pozíciók közül is kiemelkednek a szélső posztok, ahol a passz számra vetített kialakított helyzet érték esetében a teljes vizsgálat 23,3%-át teljesítette és a kialakított helyzet érték mutatók összegének a 14%-át ezen posztok szolgáltatták. Összeségében tanulmányunk rámutat a posztspecifikus passzolási jellemzőkre és ezek tudatában kijelenthetjük, hogy a játékosok passzolási teljesítményének összehasonlítás akkor releváns, ha a játékosok azonos vagy rokon pozíciókban szerepelnek.

  • Digitalization of Ancient Sculpting Models and 3D Design Using Photogrammetry Methodology
    458-465
    Megtekintések száma:
    125

    The digitization of ancient sculptures is particularly relevant and necessary in relation to the preservation of the cultural heritage. And the studied ancient models have their unique identity in terms of their visual and functional qualities. In parallel, the study aims to optimize the technological process related to photogrammetric measurements and calculations, technological tools and specialized software applications such as Autodesk ReCap, Blender and MeshMixer. The used models in the article are for re-presentation of popular ancient models & artifacts from city of Varna (by the ancient name Odessos). By using a 3D print device, one of the resulting digitized models of an ancient angel will materialize by applying specific techniques to redesign its geometry. The completed 3D printed item of re-designed model of ancient stone angel is only for personal and non-comercial use. One of the main point in the article is to show advanced computer techniques for teaching and studying. The information in this article has been built for helping other specialist working in digital field regarding photogrammetry. Also the material can be useful for designers, engineers, archaeologists and others in their work for the publicity of ancient treasures.

  • Learning Curve Based Sigma Level Determination in Interrupted Non-Production Processes
    260-270
    Megtekintések száma:
    121

    The philosophy and methods of six sigma process development have been applied successfully since mid1980s, and the application of the six sigma concept in non-production processes has increased significantly in the last decade. In this paper processes that can be characterized by learning curves are modeled. The quality of such processes can be analyzed on the basis of the six sigma concept. In this paper two back office processes are analyzed. The processes are built up of simple repeated steps and incorporate some interruptions. The application of the model allows the calculation of the maximally permitted number of interruptions in the process if the preliminary determined norm is to be kept.

  • Egyenes esztergakés élgeometriájának tervezése, modellezése és vizsgálata
    11-16.
    Megtekintések száma:
    117

    A publikációban az egyenes esztergakés élgeometriájának és modelljének a létrehozását valósítjuk meg szoftver segítségével a modelltérben. Célunk egy olyan program létrehozása, amely néhány hossz- és szögméret megadásával kiszámítja az annak megfelelő élgeometriát. Ezt drótváz modellként alkotja meg egy olyan fájlformátumban, ami könnyen átvihető a ma használatos CAD szoftverekbe, így ott az esetleges további változtatásokat végre lehet hajtani. Végeselemes-szimuláció segítségével adott technológiai paraméterek és anyagminőség mellett meghatározható egy optimális élgeometria a lehető legjobb forgácsolási viszonyok elérésének érdekében.

  • Ösztönzési módszerek hagyományos és Lean szemléletű termelésben
    1-12
    Megtekintések száma:
    418

    A lean menedzsmenttel számos kutatás foglalkozik, de elsősorban a tevékenységmenedzsment témaköréhez kapcsolódóan. A szerző tanulmányának célja, hogy megvizsgálja a lean termelésben megtalálhatóak-e olyan ösztönzők, amelyek a piac megváltozott igényeit támogatják. A munkaerő piaci kitekintést követően, ami segítségünkre lehet megérteni a téma aktualitását, az ösztönzési módszerek csoportosítása a Hay Group modellje alapján történik. Valamint összegyűjtésre kerülnek a szakirodalom alapján a lean-módszerek is. Azonosíthatók olyan különbségek a lean és hagyományos termeléshez kapcsolódó ösztönzők csoportosítása során, melyek esetenként jobban támogatják a munkavállalók elkötelezettségét a vállalatok felé.

  • Vehicle Dynamic Simulation Possibilities Using AVL Cruise M
    309-323
    Megtekintések száma:
    184

    In most cases, when creating vehicle dynamics simulations, we need software that can speed up model creation and simulation. There are many programs on the market for this purpose, but they have different knowledge and user interfaces. We present in this article briefly introduces the use of one of the market's leading vehicle simulation software, the AVL Cruise M.

  • Vezetési stílus vizsgálata MLQ segítségével a szabolcs-szatmár-bereg megyei kisvállalkozások körében
    36-47
    Megtekintések száma:
    771

    A vezetés teljes kiterjedése modell különböző viselkedési módokat, stílusokat ír le, amelyek különbséget tesznek a vezetők között. A menedzserek és leaderek mindegyik stílust használják, csak nem egyforma gyakorisággal. A Többfaktorú leadership kérdőív (MLQ) a vezetői stílusok teljes skáláját méri, a kutatók és a gyakorlati szakemberek széles körben alkalmazzák. Ebben a munkámban a témát érintő rövid elméleti áttekintés és a stílusok ismertetése után az empirikus elemzésemre is sor kerül. Munkámban a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kisvállalkozások első számú vezetőinek stílusát vizsgálom MLQ segítségével.

  • Measuring the Dynamic Characteristics of Electric Motors
    359-364
    Megtekintések száma:
    93

    In our previous publications [1, 2], we described our vehicle dynamics simulation program which was developed in MATLAB environment. We also discussed its use for optimizing the technical parameters of electric driven vehicles. We detailed the model and simulation of the series wound DC motor which is part of the program. Besides, we described the experimental procedure by which we can determine the electromagnetic characteristics of the motor from the input parameters of the simulation program. In the present publication we deal with the determination of the dynamic characteristics of the motor (the moment of inertia of the rotor, bearing and brush resistance torques) experimentally. Knowing the above mentioned electromagnetic and dynamic characteristics, we can carry out the simulation of the motor and the results of the simulation can be compared to the results of the test measurements.

  • Role of Lean and Agile Supply Chain Models for Pellet Fuel Technologies
    119-130
    Megtekintések száma:
    142

    Business organisations constantly strive to improve their processes, both internal and external. Within the supply chain of a product, different strategies can be applied. This paper aims to answer the basic questions like what is the core of lean and agile SCM strategies, what are the differences of the two models, and how can they be combined. This paper examines further, which of these SCM models and what elements of them can be applied for wood pellet supply chains, also examining the possibility of their combination. The result of these examinations is, that even though fuel pellets can be considered as simple commodity and not a very innovative product, diversity in input characteristics, optimization of fuel pellet technology process variables and changes in output market qualities and quantities need sometimes agile, flexible answer from pellet fuel SCM. The basically lean character of pellet fuel technologies and SCM can further enhanced by implementing agile SCM model elements, as is the increased integration of suppliers into the supply chain.

  • Hogyan változik az államadósság, ha jön a következő válság?- és az jönni fog!/Görögország államadósságának várható alakulása egy következő válságidőszakban/
    91-104
    Megtekintések száma:
    222

    A közelmúltban jelentették be, hogy Görögország kiléphet az euró-övezeti állandó mentőalap segélyprogramjából, mivel sikeresen teljesítette az abban számára előírt feltételeket. A hitelezők és a hitelminősítők is egyetértettek abban, hogy a görög gazdaság jó növekedési pályára került. Ebből következően megvan annak esélye, hogy a GDP-hez mért jelenlegi 182,7 százalékos szuverén bruttó államadóssága 2030-ra 123,3 százalékra csökken. A szerző ezt a megállapítást megalapozatlanul optimistának tartja. Álláspontja szerint a görög adósságráta – a jelenlegi optimális gazdasági fundamentumok ellenére is – továbbra sem tűnik fenntarthatónak. Ő annak látja nagyobb valószínűségét, hogy már a közeljövőben újra szükség lesz a görög adósság egy részének elengedésére. Az adósság mérséklése egyben egy újabb rendezett államcsőd bekövetkezését fogja jelenteni. A tanulmány arra kíván rávilágítani, hogy mennyire sérülékeny és kockázatokkal terhelt a mostani görög államadósság finanszírozásának fenntarthatósága. Egy makroökonómiai modell segítségével bemutatja és igazolja azt, hogy egy, a korábbi subprime válság mértékét csak fele részben elérő következő krízis esetén hogyan változik a görög szuverén államadósság. Ha ez bekövetkezik, akkor 2023-ra az államadósság a nemzeti terméknek több, mint duplájára emelkedik és 2030-ra is csak körülbelül a jelenlegi, egyébként is kritikus mértékre csökken. Ebből az következik, hogy változatlanul fennmarad a görög államadósság finanszírozásának nagy kockázata.

  • Járművek menetdinamikai szimulációs lehetőségei AVL Cruise M környezetben
    743-748
    Megtekintések száma:
    221

    A járműdinamikai szimulációk készítésekor a legtöbb esetben szükségünk van egy szoftverre, amellyel meggyorsíthatjuk a modell készítését és szimulációját. Erre a célra számos program van a piacon, azonban ezek eltérő tudással és felhasználói felülettel rendelkeznek. Cikkünkben röviden bemutatjuk a piac egyik vezető járműszimulációs szoftverének használatát, az AVL Cruise M-et.

  • New Method for Dynamic Tribological Test of Engineering Polymers
    25-29
    Megtekintések száma:
    111

    In this article, tribological tests of Polyamide 6 (PA 6), Ultra High Molecular Weight Polyethylene (UHMW PE) and Polyoxymethylene copolymer (POM C) by a new testing method is introduced. The tribometer used in the test is capable for pin-on-disc measuring within all possible layout known in tribology practice, otherwise can be modified into special model of fatigue sliding test. The pin was a specimen made from examined materials, always in contact with a rotating metal disc under a normal load, which is usually static. However, since vibration exists in every practical scene as an important phenomenon, for instance in turning process, we added vibration load into the test. The supplement load is generated by a special-designed vibrating machine. Then properties of examined materials can be studied more profoundly under vibration load. As a result, different value of friction coefficient in static and vibration load have been discovered and taken into comparison.

Adatbázis logók