Évf. 4 szám 4 (2018)
Módszertani tanulmányok

A CIGÁNY NYELV HELYE A KÖZOKTATÁSBAN

Megjelent december 29, 2018
Nagygyőryné Kerti Ibolya
Debreceni Egyetem, Magyarország
PDF

APA

Nagygyőryné Kerti , I. (2018). A CIGÁNY NYELV HELYE A KÖZOKTATÁSBAN. Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, 4(4), 73-81. Elérés forrás https://ojs.lib.unideb.hu/kulonlegesbanasmod/article/view/7950

A magyarországi cigány népesség nemcsak társadalmi, kulturális és etnikai, hanem nyelvi szempontból is sokszínű. Az oktatás, az egészségügy, a munkaerőpiaci helyzet, és a társadalmi rétegződés cigánysággal kapcsolatos kérdései folyamatosan a társadalomtudományi diskurzus részei. Ugyanakkor a cigány nyelv és a cigány nyelv használatának vizsgálata csak szűk szakmai kör érdeklődésére tarthat számot, miközben a fokozatos nyelvcsere, a nyelvmegtartás és nyelvvesztés, vagy a nyelvpolitika kérdései különösen aktuális problémavilágot mutatnak. Olyan nyelvről beszélünk, amely hosszú évszázadokon keresztül fent tudott maradni az indokolatlanul erőltetett nyelvi és etnikai asszimiláció mellett. Hazánkban a nemzetiségi nevelés, oktatás formája mindig szorosan összefügg a mindenkori oktatáspolitikával. Úgy gondolom, az oktatási intézményekben minden tanuló gazdagodik egy másik nemzetiség kultúrájának, nyelvének megismerésével, amennyiben lehetősége van az iskolában tanulni azt. A statisztikai elemzés során arra kerestük a választ, hogy kimutatható-e összefüggés a cigányság területi megoszlása és a cigány nemzetiségi oktatást folytató iskolák között.