Applied Digital Well-being Programme in the library
Author
View
Keywords
License
Copyright (c) 2024 Mónika Beck-Zaja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How To Cite
Abstract
Thanks to the Digital Wellbeing Programme, the Vachott Sándor Library in Gyöngyös has been running a digital assistance service (Smart Grandma's Club) since 2018, which aims to help the older generation learn the basics of IT, how to use computers, the internet, word processing and smartphones. (Kápolnai, 2022) The results of the research programme "Older people as ICT learners" ÚNKP-23-3 conducted here have confirmed the relevance of digital competence development for older people, the areas of use, the possibilities for effective learning through the conscious use of ICT (Information and Communication Technology) devices, and the current device and network access data.
In addition to factually identifying the areas of use of ICT devices by older people, a learning motivation chart for the development of digital competence in old age was prepared in the framework of the project ÚNKP-23-3.
Further gerontological research confirms that older people who are mobile, active, open, and who maintain or even enrich their social contacts can expect a more fulfilling old age. Creativity, intelligence and literacy do not necessarily or uniformly decline with age. The degradation of neurons during the ageing process can be compensated by strengthening and renewing the connections between them through learning (Bene-Móré-Zombory, 2020).Learning is one of the most effective ways to stay active in old age (Bene, 2017).
Successful learning in old age depends on the unity of intrinsic and extrinsic motivation, which, alongside social integration, contributes to maintaining and improving active life.
The importance of digital literacy in old age is widespread. However, in addition to digital skills, flexibility, autonomy and problem-solving competence can also contribute to the future effective management of older people's lives and even their work (Kristóf-Győri, 2021).
Digital competence development can create a bridge between generations and social classes, "knowledge" can be available to anyone. Still, in old age, motivation is a prerequisite for a successful learning process.
The current study is supported by the ÚNKP-23-3 New National Excellence Program of The Ministry for Culture and Innovation from the source of the National Research, Development and Innovation Fund.
References
- Bajusz, K., Jászberényi, J. (2013). Az időskori tanulásról. Kultúra és Közösség, 4. évf., 3.sz., 59-66. https://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2013/3/2013_3_05.pdf (letöltve: 2023.11.24)
- Bene, Á. (2017). Idősoktatás felsőfokon. Magyar Gerontológia, 9 (33), 49–70. https://doi.org/10.47225/MG/9/33/8128 (letöltve: 2023.11.11)
- Bene, Á., Móré, M., Zombory, J. (2020). A digitalizáció néhány elemének időseket érintő hatásai – Karantén előtti helyzetkép. Magyar Gerontológia, 12 (39), 29–51. https://doi.org/10.47225/mg/12/39/9328 (letöltve: 2023.11.11)
- Blazun, H. (2013). Elderly People's Quality of Life with Information and Communication Technology (ICT): Toward a Model of Adaptation to ICT in Old Age. University of Eastern Finland, Dissertations in Social Sciences and Business Studies, no 59. DAP,
- Digitális Állampolgár mobilalkalmazás (2024): https://dap.gov.hu/ (letöltve: 2024.09.09)
- DJP, Digitális Jólét Program (2015): https:/digitalisjoletprogram.hu/ (letöltve: 2023.12.05)
- Erikson, E. H (2001): Az emberi fejlődés nyolc szakasza. In Szakács F., Kulcsár Zs.(szerk.): Személyiségelméletek. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 127—138.
- Európai Bizottság, Committee of the Regions, AGE Platform Europe (2011). How to promote active ageing in Europe - EU support to local and regional actors
- Európai Bizottság (2021). Zöld Könyv az Idősödésről: A generációk közötti szolidaritás és felelősség előmozdítása https://commission.europa.eu/document/download/2d800530-4408-4291-a229-ebd08729d561_hu?filename=com_2021_50_f1_green_paper_hu.pdf (letöltve: 2023.09.18) Eurostat (2021). Population structure indicators at national level. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/DEMO_PJANIND__custom_1210940/defa ult/table?lang=en (letöltve: 2023.09.18)
- Európai Tanács (2020). Az időskorúak emberi jogai, részvétele és jólléte a digitalizáció korában https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11717-2020-REV-2/hu/pdf (letöltve: 2023.10.07)
- Lampek, K., Rétsági, E. (2015). Az egészséges idősödés: Az egészségfejlesztés. PTE ETK. p. 42.
- Gondosóra program (2022) https://gondosora.hu/ (letöltve: 2023.05.18)
- Gyöngyösi TV (2022). https://www.facebook.com/gyongyostv/videos/5073008512806145 (letöltve: 2024.08.03)
- Idősügyi Nemzeti Stratégia (2009). 81/2009. (X. 2.) OGY határozat az Idősügyi Nemzeti Stratégiáról https://njt.hu/jogszabaly/2009-81-30-41 (letöltve: 2024.02.16)
- Kápolnai Nagy, Á. (2022). Digitális Jólét Program a könyvtárban. Kékes Magazin, szept. p. 14.
- Kristóf, Zs., Győri, A. (2021). Az idősek és az infokommunikációs technológiák elsődleges vonatkozásai. Gerontológia, 13 (40), 138-160. https://ojs.lib.unideb.hu/gerontologia/article/view/10814 (letöltve: 2024.03.07)
- KSH Népességtudományi Kutatóintézet, (2015). https://www.demografia.hu/hu/tudastar/fogalomtar/12-korosszetetel (letöltve: 2023.09.09)
- Nagy, S. (2018): Gyakorlati kérdések az idősödő munkavállalók munkaköri, illetve szakmai orvosi alkalmasságának elbírálása során. p. 4. https://www.nnk.gov.hu/attachments/article/214/02_Nagy_Sarolta_forum_2018-04-18.pdf (letöltve: 2024.05.02)
- Sántha, K. (2007b). Kvalitatív kutatásmódszertan. Lehetőség a pedagógiai valóság megismerésére. Kézirat.
- Szabó, I. (2021). Az interneten sem szörfölhet mindenki. Heves Megyei Hírlap (32), 248. sz. p. 2.
- Szabó, I. (2022). Rangos díjat ért az idősek számítógépes oktatása. Heves Megyei Hírlap (33), 124. sz. p. 4.
- Szalai, N. (2024). Okos Nagyi Klub: Vachott Sándor Városi Könyvtár. Kézirat. Gyöngyös. 1-2
- Szűts, Z. (2020). A digitális pedagógia egységes elméleti kerete és alkalmazása a tanítás és tanulás folyamatában. Eszterházy Károly Egyetem. doi: 10.15773/EKE.2020.009
- Tisza, K. (2021). Egyedül – A szerethető öregedés felé, Scolar Kiadó
- World Health Organisation (WHO) (2002). Acive Ageing – A policy Framework, 12. old. https://apps.who.int/iris/handle/10665/67215 (letöltve: 2023.09.18)
- World Health Organization (WHO) (2015). World Report on Ageing and Health. Geneva, Switzerland: World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/186463 (letöltve: 2024.07.15)
- World Health Organization (WHO) (2020). Decade of Healthy Ageing 2020-2030. https://cdn.who.int/media/docs/default-source/decade-of-healthy-ageing/final- 144 decadeproposal/decade-proposal-final-apr2020-en.pdf?sfvrsn=b4b75ebc_25&download=true (letöltve: 2023.09.18)
https://doi.org/10.47225/mg/16/43/15979