Search
Search Results
-
The option value of education
131-148Views:96Within the theoretical frameworks of standard human capital theory countless analyses have been carried out into investment decisions, in which the examination of the uncertainty of the costs and benefits of education were mostly disregarded and an assessment of the option opportunities was often omitted. In this essay we tried to review one of the extension opportunities of the theory of standard human capital and the option approach of human capital investment. We looked for an answer to the question of what kind of models have been developed for the interpretation of education as an option and for the determination of the option value of the investment. In the study we have highlighted the fact that a decrease in uncertainty in human capital investment is as good an incentive for investing in more education as the public subsidization of education.
JEL classification: C6, D8, I2, J2
-
Human Resources Management in the Changes in Hungary In the Light of Two Consecutive Cranet Researches: Két egymást követő Cranet felmérés eredményei alapján
92-110Views:400Management, including Human Resources Management, has undergone major changes in Hungary since the economic and political changes of 1989. This area is even regarded as a field of continuous transformation. This study makes an effort to compare differences and similarities of specific features of Human Resources Management in Hungary in the light of two consecutive surveys, Cranet 2005 and 2008 (Cranet is an established group of top business schools and academic institutions, all collaborating to provide unique and rigorous data on human resource management practices across the world). According to these analyses, the study compares typical characteristics and practices of Human Resources Management in Hungary with major trends and tendencies of this field in 32 countries, including 6 countries from the Central and Eastern European region as well.
JEL classification: J24, M1, M54
-
A személyiség és a képességek szerepe az egyetemi sikerességben: avagy igazolható-e a szűrő hipotézis a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karának hallgatói körében végzett felmérés alapján
133-158Views:180Tanulmányunk azt a kérdést járja körül, hogy milyen befolyással bír a tanulmányi eredmények alakulására az értelmi és érzelmi intelligencia, valamint a személyiségstílus. Mindezt a Debreceni Egyetem közgazdász hallgatói körében végzett felmérések segítségével vizsgáljuk meg. Elemzésünkben főként regreszszióanalízisre támaszkodtunk. Az eredmények segítségével két kérdésre kívánunk választ kapni. Egyrészt arra, milyen kapcsolat van az említett változók és a vizsgált szakon való sikeres szereplés közt, másrészt, hogy rendelkezik-e a felsőoktatás tisztán információs (szűrő) funkcióval is, vagy csupán termelékenységet növel. Kapott eredményeink az egyes felmérések esetében némileg eltérnek, de általában elmondhatjuk, hogy az egyetemi eredményességet szignifikánsan befolyásolja a hallgató neme, szüleinek végzettsége, értelmi intelligenciája, intro- vagy extrovertáltsága, gondolkodó vagy észlelő személyiségstílusa, valamint a minták egy részénél érzelmi intelligenciája és észlelő vagy ítélkező személyiségstílusa. Mivel ezek nem mindegyike függ a felsőoktatás hatásától, elmondhatjuk, hogy bizonyítékot találtunk a felsőoktatás szűrő funkciójának jelenlétére.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, J24