Papers

Financial decisions and the knowledge illusion

Published:
2024-05-31
Author
View
License

Copyright (c) 2003 University of Debrecen

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Komaromi, G. (2024). Financial decisions and the knowledge illusion. Competitio, 2(1), 1-9. https://doi.org/10.21845/comp/2003/1/1
Abstract

The author deals with those influential factors of behaviour that arise from the phenomenon of knowledge illusion originating from over-confidence. It rises from the constantly recurring fault of information process. In order to demonstrate knowledge illusion, the author takes examples from special literature, from another aspect the result is shown on the basis of questionnaires filled in by university students. He draws the conclusion that in the case of financial decisions, knowledge illusion usually makes an impression on the participants" market activity. According to this assumption knowledge illusion is one of the important and not negligible factors of financial decision-making and analysis.

References
  1. Barber, M. B.–Odean, T. (2001): The Internet and the Investor, Journal of Economic Perspectives 15(1): 41–54.
  2. Barberis, N.–Thaler, R. (2001): A Survey of Behavioral Finance, Working Paper, Harvard University
  3. Black, F. (1986): Noise, Journal of Finance 41(3): 529–543.
  4. Hagstrom, R. G. (2000): Warren Buffett-portfólió – a fókuszált befektetési stratégia kézikönyve (Ford.: Barna Gergô), Panem Kiadó – John Wiley & Sons, Budapest
  5. Hornstein, H. (2003): Így működik: Tőzsdepszichológia befektetőknek, (Ford.: Lipták Miklós), Z-Press Kiadó, Miskolc
  6. Kindleberger, Ch. P. (1991): Bubbles. In: Eatwell, J. et al. (eds): The New Palgrave, The World of Economics, Macmillan Press Limited, UK. 1991: 20–22.
  7. Keynes, J. M. (1965): A foglalkoztatás, a kamat és a pénz általános elmélete, (Ford.: Erdős Péter), Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
  8. Komáromi György (2002a): A hatékony piacok elméletének elméleti és gyakorlati relevanciája, Közgazdasági Szemle 49(5): 377–395.
  9. Komáromi György (2002b): Why have the stock markets become noisier after the revolution of information and technology? In: Evolutions of Institutions and the Knowledge Economy Conference Proceedings, University of Debrecen. 2002.
  10. Kostolany, A. (1992): Tőzsdepszichológia – Kávéházi előadások, (Ford.: Benkovics László), Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
  11. Magyari Beck István (2000): A homo oeconomicustól a homo humanusig, Aula Kiadó, Budapest
  12. Odean, T. (1999): Do Investors Trade Too Much? American Economic Review 89: 1279–1298.
  13. Perczel Tamás (2003): Az általános befektetési és tőzsdei magatartás háttértényezői. In: Hunyady György–Székely Mózes (szerk.): Gazdaságpszichológia, Osiris Kiadó, Budapest. 2003: 418–440.
  14. Shiller, R. J. (2000): Irrational Exuberance. Princeton University Press, Princeton, New Jersey, (Magyarul: Shiller, R. J.: Tőzsdemámor. Ford.: Vangel Tibor. Alinea Kiadó, Budapest. 2002.)
  15. Shleifer, A. (2000): Inefficient markets – an introduction to behavioral finance. Oxford University Press. Oxford
  16. Soros György (1996): A pénz alkímiája. Európa Kiadó, Budapest
  17. Thaler, R. H. (2000): From Homo Economicus to Homo Sapiens, Journal of Economic Perspectives 14 (1): 133–141.