PhD student papers

Ecological marketing strategy and futurology

Published:
2020-08-24
Author
View
How To Cite
Selected Style: APA
Szolnoki Gyozone Karkus, M. (2020). Ecological marketing strategy and futurology. Competitio, 4(1), 169-188. https://doi.org/10.21845/comp/2005/1/10
Abstract

For both branches of futurology - prognostics and the creation of a picture of the future - the natural environment is an important element. Both economics and environmental economics try to influence the actions of economic actors by painting alarming or attractive pictures of future developments. The concept of sustainable development attempts to achieve the realization of those concepts which harmonize present and future economic, environmental and social interests. To this end a preventive environmental policy is necessary, as is the introduction of a value system in which in the course of economic decisions, environmental interests are accorded at least equal status with economic interests. Among the various concepts, eco-marketing is an appropriate method of harmonizing the often contradictory goals and interests of companies. The first part of the study deals with the relationship between research into the future and the environment, the second introduces the concept of eco-marketing, and systematizes ecological marketing strategies.

References
  1. Bartmann, H. (1994): Präventive Umweltpolitik. Beitrag zum 1. Mainzer Umweltsymposium. Gabler Verlag, Wiesbaden.
  2. Belz, F. M. (2001): Integratives Öko-Marketing. Erfolgreiche Vermarktung ökologischer Produkte und Leistungen. Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden.
  3. Belz, F. M. (2004): Nachhaltigkeits-Marketing: Grundlagen und Potentiale. IWÖ-Diskussionsbeitrag, Nr. 107. 5–19.
  4. Binswanger, H.C. (1994): Zukunft der Ökonomie - Ökonomie der Zukunft - Hat die Umwelt eine Chance? Die Erhaltung der Umwelt als Herausförderung und Chance. Atzelsberger Gespräche Universitätsbund, Erlangen-Nürnberg, 61–73.
  5. Csete László (2004): A fenntartható agrárgazdaság megalapozása. In: Környezetügy 2004. Országos Környezetvédelmi Tanács – Friedrich Ebert Alapítvány, Budapest, 99–112.
  6. Csutora Mária (2001): A környezetvédelem marketing vonatkozásai. In: Csutora Mária – Kuti István: Környezeti vállalatirányítás. Távoktatási jegyzet, CD anyag, Budapest, 108–118.
  7. Dyllick, T. – Belz, F. M. (1996): Ökologie als Wettbewerbs-Faktor. Der Monat in Wirtschaft und Finanz. St. Gallen, März, 16–19.
  8. Dyllick, T. (1998): Ökologie und Wettbewerbsfähigkeit von Unternehmen. Ökologische Probleme von heute sind Ökologische Wettbewerbsfelder von morgen. IO Management, 3. 48–53.
  9. Fekete Ferenc et al. (1977): Célok és optimumok a termelőszövetkezeti gazdálkodásban. Mezőgazdasági Kiadó, Budapest.
  10. Gidai Erzsébet – Tóth Attiláné (2001): Bevezetés a jövőkutatatás elméleti és módszertani kérdéseibe. Arisztotelész Stúdium Bt, Sopron.
  11. Hideg Éva – Nováky Erzsébet (1998): A jövőhöz való viszonyunk. Magyar Tudomány, CV. évf. 1. sz. 3–17.
  12. Kerekes Sándor – Kiss Károly szerk. (2003): A megkérdőjelezett sikerágazat. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest.
  13. Kerekes Sándor – Szlávik János (1996): A környezeti menedzsment közgazdasági eszközei. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
  14. Kerekes Sándor et al. (1999): Környezetgazdaságtan I.- II. kötet. Budapest, távoktatási tankönyv.
  15. Kovács Anna (1999): Környezeti marketing. Marketing & Management, XXIII. évf. 1. sz. 47–51.
  16. Környezet- és természetvédelmi lexikon I-II. (2002) Akadémiai Kiadó, Budapest.
  17. Nemzeti Környezetvédelmi Program II. (2004) Környezetvédelmi Értesítő, XV. évf. 2–3. sz. 178–262.
  18. László Ervin (1998): Harmadik évezred. Veszélyek és esélyek. A Budapest Klub első jelentése. Új Paradigma, Budapest.
  19. László Ervin (1999): Izgalmas idők. Felelősségteljes élet az új évezredben. Magyar Könyvklub, Budapest.
  20. Meffert, H. – Kirchgeorg, M. (1998): Öko-Marketing – Erfolgsvoraussetzungen und Entwicklungsperspektive. In: Winter, G.: Das umweltbewusste Unternehmen. Verlag F. Vahlen, München, 785–803.
  21. Nováky Erzsébet szerk. (1997): Jövőkutatás. Aula Kiadó, Budapest.
  22. Persányi Miklós szerk. (1988): Közös jövőnk. A Környezet és Fejlődés Világbizottság jelentése. Mezőgazdasági Kiadó, Budapest.
  23. Schumacher, E. F. (1991): A kicsi szép. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
  24. Szabó Gábor (2001): Környezetgazdálkodás (Környezetpolitika). DE ATC, Debrecen, egyetemi jegyzet.
  25. Szlávik János (2000): Környezetgazdaságtan, környezetmenedzsment. Műegyetem Kiadó, Budapest.
  26. Szolnoki Győzőné Karkus Mária (1999): A zöld marketing és gazdasági környezete. Mezőgazda Kiadó – Osiris Kiadó, Budapest. (Doktori mestermunkák sorozat)