PhD student papers

Trust as a Cost Reducing Factor

Published:
2011-06-20
Author
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Hodosi, A. (2011). Trust as a Cost Reducing Factor. Competitio, 10(1), 74-84. https://doi.org/10.21845/comp/2011/1/6
Abstract

The current study analyzes the cost reducing feature of one of the well-researched informal institutions, trust. The micro level analysis is followed by a macro level approach, which is aimed at highlighting trust’s direct cost reducing element via transaction costs and its indirect effect through the legal system. As part of the latter an empirical evaluation of 25 European Union countries has been carried out regarding the connection between costs due to administrative burden and trust. On the one hand academic economic literature proves that trust reduces transaction costs, and on the other hand that the effectiveness of the legal system contributes to the decrease of transaction costs. According to our assumption the increase of the level of trust improves the effectiveness of the legal system and via this
mechanism it supports the reduction of transaction costs.

JEL classification: D02, E02

References
  1. Al-Mutairi, M. S. – Hipel, K. W. – Kamel, M. S. (2008): Trust and cooperation frorn a fuzzy perspective. Mathematics and Computers in Simulation 76. szám, 430–446.
  2. Artner Annamária (1995): Vállalati együttműködés a mai világgazdaságban. Közgazdasági Szemle, XLII évf., 76. szám. 104-–115.
  3. Axelrod, R. (2006): The evolution of Cooperation. Basic Books, New York
  4. Brenner, R. (1994): Labyrinths of Prosperity. Economic Follies - Democratic Remedies. The University of Michigan Press, Ann Arbor, 148.
  5. Coase, R. H. (1960): The Problem of Social Cost. Journal of Law and Economics. 3. évf. 10. szám 1–44.
  6. Coase, R. H. (2004): A vállalat, a piac és a jog. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest, 53–85., 37–215.
  7. Cooter, R. – Ulen, T. (2005): Jog és közgazdaságtan. Közgazdasági Tankönyvek, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 96–111.
  8. Dahlman, C. J. (1979): The problem of Externality. Journal of Law and Economics, 22. évf. 1. szám 141–162.
  9. Elster, J. (1997): A társadalom fogaskerekei. Oziris Kiadó, Budapest, 59–60., 67.
  10. EC (2006): European Commission, Measuring administrative costs and reducing administrative burdens in the European Union. Commission Working Document, No. 2006(691).
  11. Fukuyama, F. (1995a): Social Capital and the Global Economy. Foreign Affairs, 74. szám, 89–103.
  12. Fukuyama, F. (1995b): Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. The Free Press, New York
  13. Hámori Balázs (2003): Érzelemgazdaságtan – A közgazdasági elemzés kiterjesztése. Kossuth Kiadó, Budapest
  14. Hodosi Anett (2008): Együttműködés a gazdaságban. Tudományos Diákköri Dolgozat, Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Kar, Debrecen, 16–35.
  15. Keefer, P. – Knack, S. (2005): Social Capital, Social Norms and the New Institutional Economics. Megjelent: Ménard, C. J. – Shirley, M. (szerk.) (2005): Handbook of New Institutional Economics. Springer, US, 701–725.
  16. Kovács Attila (2003): Kooperáció és versengés. Megjelent: Hunyadi György – Székely Mózes (szerk.) (2003): Gazdaságpszihológia, Osiris Kiadó, Budapest, 140–147.
  17. Mayer, R. C. – Davis, J. H. (1999): The Effect of the Performance Appraisal System on Trust for Management: A Field Quasi-Experiment. Journal of Applied Psychology, 84. szám, 123–136.
  18. Ménard, C. J. (2000): Institutions, Contracts and Organisations. Perspective from New Institutional Economics. Edward Elgar, Cheltenham, Egyesült Királyság – Northampton, MA, Egyesült Államok
  19. Raiser M. – Rousso A. – Steves F. (2005): A bizalom mérése a rendszerváltás kapcsán: 26 átmeneti gazdaság vizsgálati eredményei. Megjelent: Kornai János – Rothstein B. – Rose-Ackerman S. (2005): Tisztesség és bizalom a posztszocialista átmenet fényében. A társadalmi bizalom megteremtése a posztszocialista átmenet időszakában. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest, 73–87.
  20. Schelling, T. C. (1958): Prospectus for a Reorientation of Game Theory. The Rand Corporation, California, USA.
  21. Schelling, T. C. (1963): The Strategy of Conflict. Oxford University Press, New York
  22. Tarnai Márta (2003): A bizalom szerepe a gazdasági kapcsolatokban. Megjelent: Hunyadi György – Székely Mózes (szerk.) (2003): Gazdaságpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 676–715.
  23. Török Ádám (2007): A versenyképesség egyes jogi és szabályozási feltételei Magyarországon. Közgazdasági Szemle, LIV. évf. 12. szám 1066–1084.
  24. Wahl, L. M. – Nowak, M. A. (1999): The continuous prisoner’s dilemma: II. Linear reactive strategies with noise. Journal of Theoretical Biology, 200. évf. 3. szám 323–338.
  25. Woodruff, C. (2005): Az üzleti partnerek iránti bizalom megteremtése: a bíróságok, hálózatok és kapcsolatok szerepe. Megjelent: Kornai János – Rothsten, B. – Rose-Ackerman, S. (szerk.) (2005): Tisztesség és bizalom a posztszocialista átmenet fényében. A társadalmi bizalom megteremtése a posztszocialista átmenet időszakában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 128–142.
  26. WVS (2008): World Values Survey, Most people can be trusted. 9062000. – Values Surveys A165.