PhD student papers

The shift from Office to Customer Oriented Culture: the Case of the Hungarian Post: Liberalizáció és szervezeti változások a postai szektorban

Published:
2012-12-17
Authors
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Farkas, E., & Petrovics, M. (2012). The shift from Office to Customer Oriented Culture: the Case of the Hungarian Post: Liberalizáció és szervezeti változások a postai szektorban. Competitio, 11(2), 143-158. https://doi.org/10.21845/comp/2012/2/9
Abstract

The case study is conducted within the framework of organizational change and organization innovation, and examines the changes in knowledge requirements and the alterations caused by the liberalization generated by the Magyar Posta Zrt. The study focuses on the transformation of official attitudes, the make up of the required knowledge and how organizational changes have facilitated the development of a customer-oriented organizational structure. Based on the interviews conducted, the conclusion is that the process of “providing service ex-officio” has not yet been completed, but the employees are increasingly becoming involved in a client-centred approach. On the management level the preservation of the hierarchy and the status quo have more importance than the expression of the new organizational values.

Journal of Economic Literature (JEL) classifications: D23, M14

References
  1. European Comission (1997): Postal Directive 97/67/EC. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0067:EN:HTML, Letöltve: 2012. április 18.
  2. European Comission (2002): Postal Directive 2002/39/EC. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002L0039:EN:HTML, Letöltve: 2012. április 18.
  3. European Comission (2008): Postal Directive 2008/06/EC. http://ec.europa.eu.
  4. European Comission (2009): Post. Comprehensive sector analysis of emerging competences and economic activities in the European Union. Directorate-General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities, Unit F3.
  5. European Comission (2012): Postal Services. http://ec.europa.eu/internal_market/post/facts_en.htm, Letöltve: 2012. április 18.
  6. Geszti László (2011): Magyar Posta az elektronikus térben. Prezentáció.
  7. Geszti László (2012): A Magyar Posta felkészült a piacnyitásra. http://infoter.eu/cikk/a_magyar_posta_felkeszul_a_piacnyitasra, Letöltve: 2012. április 18.
  8. Magyar Posta (2010): Éves jelentés. http://posta.hu, Letöltve: 2012. április 18.
  9. Makó Csaba – Simonyi Ágnes (2003): Szervezeti rugalmasság – új termelésszervezési megoldások. In: Kővári György (szerk.): A felzárkózás esélyei. Munkapiaci látlelet a felzárkózás küszöbén. MTA KTK. MTA
  10. Munkatudományi Bizottság:96–116.
  11. Makó Csaba – Csizmadia Péter – Illéssy Miklós (2009): A postai szolgáltatások átszervezésének nemzetközi és hazai tapasztalatai. Kézirat. MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest.
  12. Nielsen, P. (2006) The Human Side of Innovation Systems, (Innovation, New Organization Forms and Competition Building in a Learning Perspective). Aalborg University Press, Aalborg:189.
  13. Schienstock, G. – Hamalainen, T. (2001): Transformation of the Finnish Innovation System. SITRA Reports Series 7, Helsinki.
  14. Okholm, H. B. – Winiarczyk, M. – Möller, A. – Nielsen, C. K. (2010): Main developments in the postal sector (2008-2010). DG Markt, Copenhagen. http://ec.europa.eu/internal_market/post/doc/studies/2010-main-developments-country_en.pdf, Letöltve: 2012. április 18.