PhD student papers

A Review of Hungarian Research Antecedents and the Assessment of Fair Trade in Hungary

Published:
2018-12-14
Author
View
Keywords
License

Copyright (c) 2018 Eszter Tóth

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Toth, E. (2018). A Review of Hungarian Research Antecedents and the Assessment of Fair Trade in Hungary. Competitio, 17(1-2), 54-68. https://doi.org/10.21845/comp/2018/1-2/4
Abstract

Fair trade is a civil initiative aiming to provide fair conditions to the poor producers of the Third World and enable them to follow a sustainable model of development. This realigned commercial partnership is to modify the rules of traditional international trade between the producers of the southern nations and purchasers of the northern hemisphere and replace them with a novel alternative. Fair trade has unified techniques of labeling and a well-established institutional system in order to change the rules of the game that have controlled the dominant economic model. The main tool of the movement is the engagement of conscious and socially responsible consumers towards the topic. This review summarizes the Hungarian reports and studies done about the issue so far and introduces the present circumstances in Hungary.

Journal of Economic Literature (JEL) code: F13, F18, J81, P45

References
  1. Antle, J. M. (1999): The new economics for agriculture, American Journal of Agricultural Economics, 81, 993–1010. DOI: 10.2307/1244078
  2. Boda, Zs. (2001): A méltányos kereskedelem elvei, Esély, 2001/4. pp14-34, http://www.esely.org/kiadvanyok/2001_4/BODA.pdf
  3. CR (2005a): Capital Research Piac és Közvéleménykutató Intézet, A Fair Trade rendszer magyarországi meghonosításának lehetőségei, Kvalitatív kutatási fázis, Tanulmány, 2005. július 15.
  4. CR (2005b): Capital Research Piac és Közvéleménykutató Intézet, A Fair Trade rendszer magyarországi meghonosításának lehetőségei, Kvantitatív kutatási fázis, Tanulmány, 2005. augusztus.
  5. EC (2015): Special Eurobarometer 421 The European Year for Development – Citizens’ View on Development, Cooperation and Aid (2015) Report, 2015 http://ec.europa.eu/COMMFrontOffice/publicopinion/index.cfm/Survey/get-SurveyDetail/instruments/SPECIAL/surveyKy/2022
  6. EC (2017a): Special Eurobarometer 455, Report EU Citizens’ View on Development, Cooperation and Aid, 2017 https://ec.europa.eu/europeaid/sites/devco/files/sp455-development-aid-final_en.pdf
  7. EC (2017b): Külön Eurobarometer 455, Az EU állampolgárok és a fejlesztési segély, Magyarország – Összetett országelemzés http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/yearFrom/1974/yearTo/2017/surveyKy/2109
  8. EFTA (2006): European Fair Trade Association - Joining fair trade forces, 2006. február, http://www.european-fair-trade-association.org/efta/Doc/What.pdf
  9. Gáll V. – Újszászi, Gy. (szerk.) (2010): Útmutató a felelős fogyasztáshoz, Védegylet Egyesület, G-Print nyomda, Budapest
  10. Glied, V. (2012): Glied Viktor (2012): A Fair Trade mozgalom, Publikon Társadalmi portál, http://publikon.hu/htmls/tanulmanyok.html?essayID=565
  11. Gulyás, A. (2007): A méltányosságelmélet alapjai, Közgazdasági Szemle, LIV. évf., 2007. február, pp 167-183
  12. Gulyáa, A. (2011): Diktátor a barátom? A barátság és a méltányosság kapcsolata, Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., 2011. május, pp 430-444
  13. Krier, J.-M. (2005): Fair Trade in Europe 2005, Facts and figures on Fair Trade in 25 European countries. Fair Trade Advocacy Office, Brussels, 2005.
  14. Krier, J.-M. (2007): Fair Trade 2007: new facts and figures from an ongoing success story. A report in Fair Trade in 33 consumer countries. Dutch Association of Worldshops, 2008.
  15. Moore, G. (2004): The Fair Trade Movement: Parameters, Issues and Future Research. Journal of Business Ethics 53. pp73-86; DOI: https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000039400.57827.c3
  16. Pataki, Gy.– Radácsi, L. (2000): Alternatív üzleti vállalkozások, In: Pataki, György; Radácsi, László (szerk.) Alternatív kapitalisták : Gazdálkodás az érintettek jóllétéért,
  17. Szentendre, Magyarország, Új Paradigma Kiadó
  18. Radácsi, L. (2000): Üzleti és civil szervezetek együttműködése Magyarországon, Publio Kiadó
  19. Steinrücken, T. – Jaenichen, S. (2007): The Fair Trade Idea: Towards an economics of Social Labels. Journal of Consum Policy 30:201-217. DOI: https://doi.org/10.1007/s10603-007-9034-5
  20. Tóth, E (2015): A méltányos kereskedelem mozgalmának áttekintő bemutatása, Táplálkozásmarketing folyóirat, II. évf. 1. szám p35, 2015. június; DOI: 10.20494/TM/2/1/4
  21. Tóth, E (2019): Az etika (újbóli) térnyerése az üzleti folyamatokban – A haszonelvűségtől a tudatos fogyasztóig (irodalmi áttekintés) (In press) International Journal of Engineering and Management Sciences, 2019.
  22. TVE (2017): Tudatos Vásárló Piaci Jelentés 2014-2016, Tudatos Vásárlók Egyesülete, 1114 Budapest, ISBN 978-963-88509-7-3, http://tudatosvasarlo.hu/piaci-jelentes
  23. TVE (2018): Év végi jó hír: hasít a méltányos kereskedelem Magyarországon 2018.12.13., https://tudatosvasarlo.hu/cikk/ev-vegi-jo-hir-hasit-meltanyos-kereskedelem-magyarorszagon