Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • The emergence of digital transformation in the automotive industry - Industry 4.0 in Hungary
    3-28
    Megtekintések száma:
    790

    It is no exaggeration to say that the digital transformation can be seen as both a paradigm shifts and a real technological revolution (Perez, 2010, Mergel, et al., 2019). In order to get to know the preparedness of the Hungarian automotive industry players in the topic, we conducted an empirical research in October - December 2020. The main goal was to determine the level of automotive actors in the digital transformation process. Company leaders were primarily asked about their progress in the digital transition process, its opportunities and challenges, organizational culture, and potential human resource management responses. This study focuses on the digital transition concentrating on the following dimensions: strategy and leadership, human resources, business processes, supply chain, manufacturing, products and services. Based on the results, we classified the examined Hungarian automotive industry actors into clusters.

  • The impact of digitalization on the financial sector
    29-42
    Megtekintések száma:
    702

    Present-day consumer society increasingly satisfies its needs through digital channels, and financial products and services are no exceptions. The 4th industrial revolution is not only about the penetration of technology, but also the paradigm shift of business processes. The traditional members of the financial sector must adapt to the digitalized world to keep their positions in the market. The penetration of BigTech and FinTech companies influenced the expectations of consumers: customer experience became the main criteria of their decisions. In order to simplify and accelerate processes, banks use the methods of digitalization, and automatize the system to increase client satisfaction. In this article, we will introduce the three
    bank types based primarily on the usage of innovative technology, the extension and depth of the cooperation with FinTech companies, and the status of a bank’s internal digital transformation. Also, we will introduce the current status of the banking sector evidenced by our SWOT-analysis and mention some of the existing payment solutions.
    JEL Classification: G21, G23

  • Egyedi mobilalkalmazások a kis- és középvállalkozások digitális átalakulásának motorjaként: A Z generáció elvárásainak kielégítése
    108-125
    Megtekintések száma:
    175

    A kutatás célja a monoton munkafolyamatok vagy üzleti folyamatok (BP) automatizálásának vizsgálata a hajdú-bihari KKV-k működésében, fókuszban a munkahelyek vonzerejének változásával a Z generáció szempontjából. Esettanulmány keretében egy KKV-nál elemeztük a repetitív feladatok automatizálásának hatásait, tesztelési időszakkal és interjúkkal. A kutatás során megállapítottuk, hogy az automatizálás jelentősen csökkentette a munkaerőigényt és a hibák számát, felszabadítva a munkavállalókat a kreatívabb feladatokra. Ez a változás vonzóbbá tette a munkahelyet a Z generáció számára, akik már a modern és hatékony munkakörnyezetet preferálják. Az automatizálás a vállalkozás hatékonyságát és eredményeit is javította a munkaerő-megtakarítás és a hibaszázalék csökkenése révén. A beépített ellenőrző mechanizmusok és a saját mobilalkalmazás további előnyöket nyújtottak, mint a munkáltatói márka erősítése, a fiatalos imázs kialakítása és a felhasználóbarát felület. A résztvevőkkel készített interjúk alapján a munkavállalók elégedettebbek, motiváltabbak és elkötelezettebbek lettek a monoton feladatok automatizálása után. Összességében elmondható, hogy az üzleti folyamatok automatizálása hatékony eszköz a KKV-k versenyképességének növelésére, a munkaerő-megtakarításra és a munkahelyek vonzerejének javítására, további digitalizációs lehetőségeket nyitva meg a mikrovállalkozások számára.

    JEL kód: M15