The Consistency of Charitable Behaviour and Its Fund Raising Implications
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
This paper tries to take an initial step toward a deeper understanding of the differences and similarities between corporate, individual and 1% philanthropy. Though both corporate and individual giving have
a huge international literature (e.g. Adam 2004; Archambault & Boumendi 1998; Burlingame 1997, 2001; Halfpenny 1999; Schervish & Haven, 1997; Wang & Graddy 2008; Zamagni,1995) and 1% philanthropy is also discussed by several, mainly Eastern European authors (e.g. Bódi 2001; Chano 2008; Gerencsér & Oprics 2007; Török & Moss 2004; Vajda & Kuti 2002), the connections between these different kinds of philanthropic activities have not yet been scrutinized. Correspondingly, very little attention has been paid to the issues of how third sector organizations could develop an efficient ‘fund raising mix’; how they should combine their efforts to solicit contributions from different kinds of donors. In order to answer these questions, the author takes an interdisciplinary approach; she uses several different types of analytical and statistical methods. The statistical analysis of the donors’ motivation is based on the results of three empirical surveys of individual giving, 1% philanthropy and corporate donations which were carried out in Hungary over the last couple of years. The third sector organizations’ fund raising behaviour is analyzed using both official statistical data (KSH 1998–2008) and information gathered through interviews (Laki & Szalai 2004; T. Puskás 2006) and case studies (Kotler & Lee 2007; Török 2005b).
Journal of Economic Literature (JEL) code: D64, M14, L31
Hivatkozások
- Adam, Th. (ed.)(2004): Philanthropy, patronage, and civil society: Experiences from Germany, Great Britain, and North-America. Bloomington: Indiana University Press.
- Archambault, E. & Boumendil, J. (1998): Les dons et le bénévolat en France, 1997. Paris: Fondation de France.
- Bódi, György (2001): Hogyan szerezzük meg az állampolgárok adójának 1%-át? (How to get the taxpayers’ 1% designations?) Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.
- Bódi, György (2007): The system of 1% designation and other forms of support for NGOs in Hungary. [http://www.onepercent.hu/Dokumentumok/BODI2007web.pdf; 28/05/2008]
- Burlingame, D. F. (ed.)(1997): Critical issues in fund raising. New York: John Wiley & Sons.
- Burlingame, D. F. (2001): “Corporate philanthropy’s future” In: Anheier, H. K. & Kendall, J. (eds). Third Sector Policy at the Crossroads, London, New York: Routledge.
- Chano, J. (2008): 1% – japán módra. Az 1%-os felajánlások rendszerének működése Ichikawa városában (1% – à la japonaise. The system of 1% designations in Ichikawa city). Civil Szemle, 5:3, 106118.
- Csizmár, Gábor & Nemoda, István (2001): Hogyan szerezzünk pénzt? Adománygyűjtési, forrásteremtési tanácsok nonprofit szervezeteknek (How to raise funds? Handbook on fund raising and resource
- mobilization). Budapest: KJK- KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.
- Czakó, Ágnes et al. (1995): Individual giving and volunteering in Hungary. Budapest, Központi Statisztikai Hivatal, Nonprofit Kutatócsoport.
- Czike, Klára & Kuti, Éva (2005): Citizens’ donations and voluntary activities. Flash report on the findings of the 2004 survey. [http://www.nonprofitkutatas.hu/letoltendo/citizens.pdf ; 28/05/2008].
- Czike, Klára & Kuti, Éva (2006): Önkéntesség, jótékonyság, társadalmi integráció. (Volunteering, charity, social integration). Budapest: Nonprofit Kutatócsoport, Önkéntes Központ Alapítvány.
- Gerencsér, Balázs & Oprics, Judit (2007): The role of percentage designation in creating a culture of giving. Budapest: Nonprofit Information and Training Centre (NIOK) Foundation.
- Halfpenny, Peter (1999): Economic and sociological theories of individual charitable giving: Complementary or contradictory? Voluntas, 10:3, 197–215.
- Harsányi, Eszter & Révész, Éva (2005): A vállalati adományozás modelljei és gyakorlata (Models and practice of corporate giving) In: Kuti Éva (ed.): A jótékonyság vállalati stratégiája. Budapest: Nonprofit Kutatócsoport. 13–42.
- Kotler, Ph. & Lee, N. (2007): Vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Jót tenni – egy ügyért és a vállalatért (Corporate social responsibility. Acting for a good cause and for the good of the company). Budapest: HVG Kiadó Zrt.
- KSH (1998–2008): Nonprofit szervezetek Magyarországon (Nonprofit organizations in Hungary. A yearbook). Budapest: Központi Statisztikai Hivatal.
- Kuti, Éva (2005): A magyarországi vállalatok társadalmi felelősségvállalása (Corporate social responsibility in Hungary). In: Kuti Éva (ed.): A jótékonyság vállalati stratégiája. Budapest: Nonprofit Kutatócsoport,
- –82.
- Laki, Mihály & Szalai, Júlia (2004): Vállalkozók vagy polgárok (Entrepreneurs or citizens). Budapest: Osiris Kiadó.
- Schervish, P. G. & Havens, J. J. (1997): Social participation and charitable giving: a multivariate analysis. Voluntas 8:3, 235–260.
- T. Puskás, Ildikó (2006): Örülök, hogy segíthettem... Beszélgetések a társadalmi szerepvállalásról (I was happy to help... Interviews about social responsibility). Budapest: Kossuth.
- Török, Marianna (2005a): A százalékos klub. Civil Szemle, 2: 2, 107–115.
- Török, Marianna (2005b): Vállalati adományozás a hazai gyakorlatban (The practice of corporate giving in
- Hungary). In: Kuti Éva (ed.): A jótékonyság vállalati stratégiája. Budapest: Nonprofit Kutatócsoport, 105–139.
- Török, Marianna & Moss, D. (eds.) (2004): Percentage philanthropy. [http://www.onepercent.hu/Dokumentumok/Contents.pdf; 28/05/2008]
- Vajda, Ágnes & Kuti, Éva (eds.) (2000): 1%. “Forint votes” for civil society organizations. Budapest: Nonprofit Kutatócsoport.
- Vajda, Á. & Kuti, É. (2002): Citizens’ votes for nonprofit activities in Hungary. Washington, DC: The Aspen Institute.
- Wang, L. & Graddy, E. (2008). Social capital, volunteering, and charitable giving. Voluntas, 19:1, 23–42.
- Zamagni, St. (ed.) (1995): The economics of altruism. Brookfield, VT: Edward Elgar.