Tanulmányok
Kompetenciamenedzsment és irányításirendszer-szabványok
Megjelent:
2012-12-17
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum:
APA
Berényi, L. (2012). Kompetenciamenedzsment és irányításirendszer-szabványok. Competitio, 11(2), 93-108. https://doi.org/10.21845/comp/2012/2/6
Absztrakt
A tudás alapú gazdaság- és szervezetfejlesztés napjainkban összefonódik a kompetenciamenedzsment kérdésével. Az egyéni és szervezeti tudáselemek létrehozása és áramoltatása fontos kihívások. Kutatói és tanácsadó munkáim során számos szervezetnél tapasztaltam, hogy a tudásmenedzsment alkalmazása hasznos lenne, ám különböző okokból az nem valósul meg, sőt gyakran nem is ismerik a lehetőségeket.
Tanulmányomban azt kívánom bemutatni, hogy a széles körben elérhető ISO 9001 szerint tanúsított irányítási rendszerek megteremtik a kereteket a tudásalapú fejlesztésekhez. A módszertani és tartalmi előnyök ismertetésén túl fontosnak tartom, hogy kitérjek a gyakorlati alkalmazás kritikus pontjaira is.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: D83, M19
Hivatkozások
- Awuah, G. B. (1993): A firm’s competence development through its network of exchange relationship. Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. 16., No. 7:574–599.
- Berényi László (2012): Kompetenciák meghatározása a minőségirányítás támogatásával. Magyar Minőség, Vol. 21, No. 5:28–36.
- Fehér Péter (2004): Tudásmenedzsmentet támogató tényezők szerepe szoftverfejlesztő szervezetekben. PhD értekezés, BCE, Budapest.
- Gaál Zoltán (2001): Tudásmenedzsment: a HR szakemberek úton a siker felé?! Tudásmenedzsment (a PTEFEEK periodikája), Vol. II, No. 1:5–14.
- Hammer, M. – Champy, J. (1996): A vállalati folyamatok újraszervezése. Panem–McGraw-Hill, Budapest.
- Heidrich Balázs (2001): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Human Telex, Budapest.
- Henczi László – Zöllei Katalin (2007): Kompetenciamenedzsment. Perfekt, Budapest.
- Klimkó Gábor (2001): A szervezeti tudás feltérképezése. PhD értekezés, BKÁE, Budapest.
- Lóth László (2007): Adalékok a hazai kompetenciafelfogáshoz. In: Bábosik István (szerk.): Pedagógia és személyiségfejlesztés. Okker Kiadó, Budapest.
- MSZ EN ISO 14001:2005 szabvány.
- MSZ EN ISO 9001:2008 szabvány.
- Muzik, J. – Roman, S. (2010): Humán erőforrások fejlesztésének támogatása kis- és középvállalkozásoknál Csehországban. CEO, Vol. 11, No. 4:M2–M4.
- Nonaka, I. (1994): A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, Vol. 5, No. 1:11–37.
- Obermayer-Kovács Nóra (2007): A tudásmenedzsment sajátosságainak vizsgálata magyar szervezeteknél. PhD értekezés, Pannon Egyetem, Veszprém.
- Peters, T. J. – Waterman, R. H. (1986): A siker nyomában. Kossuth Könyvkiadó, Budapest.
- Polányi Mihány (1966): The Tacit Dimension. Routledge & Kegan Paul, London.
- Snowden, D. (1998): A Framework for Creating a Sustainable Knowledge Management Program. In: Cortada, J. W. – Woods, J. A. (szerk.): The Knowledge Management Yearbook 1999-2000. Butterworth-Heinemann, Boston.
- Szabó Szilvia (2008): A vezetői kompetencia-fejlesztés tapasztalatai és lehetőségei egyes rendvédelmi szervek hivatásos állománya körében. PhD értekezés, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, Budapest.
- Szelestey Judit (2011): Kompetencia menedzsment kidolgozásának elméleti háttere. http://www.erg.bme.hu/szakkepzes/4felev/SelesteyKompetencia.pdf, Letöltve: 2011. 07. 01.
- Szintay István (2003): Vezetéselmélet. Bíbor Kiadó, Miskolc.
- Szintay István (2005): Minőségmenedzsment I. Elmélet. Bíbor Kiadó, Miskolc.
- Veresné Somosi Mariann (2011): Alapvető képesség: a szervezeti és egyéni képesség fejlesztése. Magyar Minőség, Vol. 20, No. 5:11–20.
- Wiig, K. M. (1997): Knowledge Management: Where Did it Come From and Where Will it Go? Expert Systems with Applications, No. 13:1–14.