Papers

Management Standards for Competency Management

Published:
2012-12-17
Author
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Berenyi, L. (2012). Management Standards for Competency Management. Competitio, 11(2), 93-108. https://doi.org/10.21845/comp/2012/2/6
Abstract

Nowadays the knowledge-based economy and organizational development is intertwined with competence-based management. The creation and flow of individual and organizational knowledge elements are critical from this point of view. Knowledge management methods are available but there is lack of application. Based on my research and consulting activities, I have experienced that many organizations are unaware of the possibilities available to them, or are unable to utilize the advantages. In this paper I try to demonstrate that the requirements of the internationally used ISO 9001 standard provide a framework for knowledge-based development. Beyond the theoretical issues the paper summarizes
the limits of practical application.

Journal of Economic Literature (JEL) classifications: D83, M19

References
  1. Awuah, G. B. (1993): A firm’s competence development through its network of exchange relationship. Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. 16., No. 7:574–599.
  2. Berényi László (2012): Kompetenciák meghatározása a minőségirányítás támogatásával. Magyar Minőség, Vol. 21, No. 5:28–36.
  3. Fehér Péter (2004): Tudásmenedzsmentet támogató tényezők szerepe szoftverfejlesztő szervezetekben. PhD értekezés, BCE, Budapest.
  4. Gaál Zoltán (2001): Tudásmenedzsment: a HR szakemberek úton a siker felé?! Tudásmenedzsment (a PTEFEEK periodikája), Vol. II, No. 1:5–14.
  5. Hammer, M. – Champy, J. (1996): A vállalati folyamatok újraszervezése. Panem–McGraw-Hill, Budapest.
  6. Heidrich Balázs (2001): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Human Telex, Budapest.
  7. Henczi László – Zöllei Katalin (2007): Kompetenciamenedzsment. Perfekt, Budapest.
  8. Klimkó Gábor (2001): A szervezeti tudás feltérképezése. PhD értekezés, BKÁE, Budapest.
  9. Lóth László (2007): Adalékok a hazai kompetenciafelfogáshoz. In: Bábosik István (szerk.): Pedagógia és személyiségfejlesztés. Okker Kiadó, Budapest.
  10. MSZ EN ISO 14001:2005 szabvány.
  11. MSZ EN ISO 9001:2008 szabvány.
  12. Muzik, J. – Roman, S. (2010): Humán erőforrások fejlesztésének támogatása kis- és középvállalkozásoknál Csehországban. CEO, Vol. 11, No. 4:M2–M4.
  13. Nonaka, I. (1994): A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, Vol. 5, No. 1:11–37.
  14. Obermayer-Kovács Nóra (2007): A tudásmenedzsment sajátosságainak vizsgálata magyar szervezeteknél. PhD értekezés, Pannon Egyetem, Veszprém.
  15. Peters, T. J. – Waterman, R. H. (1986): A siker nyomában. Kossuth Könyvkiadó, Budapest.
  16. Polányi Mihány (1966): The Tacit Dimension. Routledge & Kegan Paul, London.
  17. Snowden, D. (1998): A Framework for Creating a Sustainable Knowledge Management Program. In: Cortada, J. W. – Woods, J. A. (szerk.): The Knowledge Management Yearbook 1999-2000. Butterworth-Heinemann, Boston.
  18. Szabó Szilvia (2008): A vezetői kompetencia-fejlesztés tapasztalatai és lehetőségei egyes rendvédelmi szervek hivatásos állománya körében. PhD értekezés, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, Budapest.
  19. Szelestey Judit (2011): Kompetencia menedzsment kidolgozásának elméleti háttere. http://www.erg.bme.hu/szakkepzes/4felev/SelesteyKompetencia.pdf, Letöltve: 2011. 07. 01.
  20. Szintay István (2003): Vezetéselmélet. Bíbor Kiadó, Miskolc.
  21. Szintay István (2005): Minőségmenedzsment I. Elmélet. Bíbor Kiadó, Miskolc.
  22. Veresné Somosi Mariann (2011): Alapvető képesség: a szervezeti és egyéni képesség fejlesztése. Magyar Minőség, Vol. 20, No. 5:11–20.
  23. Wiig, K. M. (1997): Knowledge Management: Where Did it Come From and Where Will it Go? Expert Systems with Applications, No. 13:1–14.