Tanulmányok

A franchise mint irányítási forma szerepe a gazdaságban

Megjelent:
December 15, 2014
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Flaskár, A. (2014). A franchise mint irányítási forma szerepe a gazdaságban. Competitio, 13(2), 59-83. https://doi.org/10.21845/comp/2014/2/4
Absztrakt

A franchise egyre elterjedtebb irányítási formának tekinthető napjainkban. Népszerűsége azzal magyarázható, hogy ezen üzleti modell révén gyorsan terjedhet és fejlődhet egy vállalat, ami nemcsak az ötletgazda számára előnyös, hanem az egész gazdaságra pozitív hatást fejt ki – munkahelyteremtő képessége, a GDP-hez való hozzájárulása által. A tanulmány a franchise formában működő hálózatok gazdaságban betöltött szerepét mutatja be, a franchise szülőhazájának számító Egyesült Államokban, valamint az amerikai franchise hálózatok egyre népszerűbb célpiacaként számon tartott Európában.
A Nemzetközi Franchise Szövetség, valamint az Európai Franchise Föderáció által közzétett felmérések a franchise hálózatok egységeinek számáról, a franchise vállalatoknak köszönhető munkahelyekről,
jövedelmekről, a kibocsátás mértékéről, valamint a GDP-hez való hozzájárulás mértékéről adnak információt, ágazatonkénti bontásban. A számok arról tanúskodnak, hogy a franchise egyre nagyobb részt képvisel a gazdaságban, az egyéb vállalati formákhoz képest nagyobb fejlődést mutat, a munkalehetőségek fő forrásának és a gazdasági növekedés fő motorjának tekinthető.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: D22, L14

Hivatkozások
  1. EFF (2011): Franchising: a Vector for Economic Growthin Europe 2011. http://www.eff-franchise.com/IMG/pdf/Franchising_-_A_vector_for_Economic_Growth_in_Europe_-_2011_v472011.pdf, Letöltve: 2013. 08. 02.
  2. EFF (2012): European Franchise Report. Brüsszel, Belgium.
  3. Haller, Matt (2012): Slow, Steady Growth to Continue for Franchise Businesses in 2013. http://www.franchise.org/Franchise-News-Detail.aspx?id=58916, Letöltve: 2013. 12. 23.
  4. IFA EF (2004): Economic Impact of Franchised Businesses, Volume 1. http://www.franchise.org/files/EIS6_1.pdf, Letöltve: 2013. 08. 02.
  5. IFA EF (2008): Economic Impact of Franchised Businesses, Volume 2. http://www.franchise.org/uploadedFiles/Franchisors/Other_Content/economic_impact_documents/EconImpact_Vol2_HiLights.pdf, Letöltve: 2013. 06. 23.
  6. IFA EF (2011): Economic Impact of Franchised Businesses, Volume 3. http://buildingopportunity.franchise.org/download/EconomicImpact11.pdf, Letöltve: 2013. 06. 07.
  7. IFA EF (2014): Franchise Business Economic Outlook for 2014. Overview presentation. http://franchiseeconomy.com/wp-content/uploads/2014/01/2014-Franchise-Business-Outlook-Overview-Deck.pdf, Letöltve: 2014. 01. 21.
  8. IHS Global Insight (2012): Franchise Business Economic Outlook for 2013. http://www.franchise.org/uploadedFiles/Franchise_Business_Outlook_12-17-2012.pdf, Letöltve: 2013. 06. 07.
  9. IHS Global Insight (2014): Franchise Business Economic Outlook for 2014. http://franchiseeconomy.com/wp-content/uploads/2014/01/Franchise_Business_Outlook_January_2014-1-13-13.pdf, Letöltve: 2014. 01. 14.
  10. Lafontaine, F.– Shaw, K. L. (2001): Targeting Managerial Control: Evidence from Franchising. NBER Working Paper Series, Working Paper No. 8416.
  11. Mandel Katalin – Darázs Lénárd (2011): Franchise vállalkozás. Magyar Franchise Szövetség, Budapest.
  12. Mendelsohn, M. (1990): Franchise – egy értékesítési módszer fejlődése. In: Zentai Katalin (1990): Franchise. Szemelvények a nemzetközi szakirodalomból. Tradeinform – Nemzetközi Menedzser Központ, Budapest.
  13. Moutray, C. (2011): Linking Franchise Success with Economic Growth and Net Job Creation. http://www.franchise.org/uploadedFiles/images/WhitePaperSBLS.pdf, Letöltve: 2014. 01. 09.
  14. Ofodile, U. (2013): Franchise and Economic Development. http://www.businessdayonline.com/NG/index.php/law/cover/51542-franchise-and-economic-development, Letöltve: 2013. 12. 23.
  15. Poór József – Zentai Katalin (1991): Franchise: Út a sikeres vállalkozáshoz. Nemzetközi Menedzser Központ, Budapest.
  16. PwC (2008): The Economic Impact of Franchised Businesses, Volume 2: Results for 2005. http://www.franchise.org/uploadedFiles/Franchisors/Other_Content/economic_impact_documents/EconomicImpactVolIIpart1.pdf, Letöltve: 2013. 08. 02.
  17. PwC (2011): The Economic Impact of Franchised Businesses, Volume 3: Results for 2007. http://www.buildingopportunity.com/download/Part1.pdf, Letöltve: 2013. 06. 07.
  18. Reynolds, J. (2011): Charting the Economic Impact of Franchising. http://www.franchise.org/Franchise-Industry-News-Detail.aspx?id=53691, Letöltve: 2013. 12. 20.
  19. Schlentrich, U. A. – Aliouche, H. – Dolan, M. – Smith, A. E. – Hutchins, K. (2006): International Franchising: The European Union (EU). Rosenberg International Center of Franchising, Whittemore School of Business and Economics, University of New Hampshire, International Franchise Association 46thAnnualConvention Palm Springs, California. http://www.unh.edu/news/docs/RCIF_EU2006.pdf, Letöltve: 2014. 02. 18.
  20. Zurinna, R. A. (2012): Franchise industry seen contributing RM23b to GDP. New Straits Times, 2012. május 9.