A tudományos utánpótlás biztosítása a Debreceni Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskolában
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2025 Laura Mihály-Karnai, Dániel Fróna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Elfogadott 2025-06-01
Publikált 2025-06-16
Absztrakt
A doktori iskolák kiemelt szerepet játszanak a tudományos utánpótlás nevelésében és a felsőoktatás megújításában. Jelen tanulmány a Debreceni Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskolájának működését, fejlődési irányait és nemzetközi kapcsolatrendszerét mutatja be. Ismerteti a hallgatói létszám és fokozatszerzések alakulását, valamint a doktori iskola multidiszciplináris és nemzetközi jellegét. Külön hangsúlyt kap a 2025. évi Nemzetközi Tudományos Napok konferencia, amelyen 118 tudományos előadás hangzott el, köztük a digitalizáció, fenntarthatóság és mesterséges intelligencia témaköreiben. A tanulmány rávilágít arra is, hogy a doktori iskola publikációs teljesítménye jelentős mértékben növekedett, különösen a nemzetközileg indexált, magas minősítéssel rendelkező folyóiratokban megjelent közlemények tekintetében.
Hivatkozások
- Ampaw, F. D., & Jaeger, A. J. (2011). Understanding the factors affecting degree completion of doctoral women in the science and engineering fields. New Directions for Institutional Research, 2011(152), 59–73. https://doi.org/10.1002/ir.409
- Bőgel Gy. & Mátyás L. (2022). Doktori iskolák zsákutcában? Néhány gondolat a magyarországi PhD-képzésről. Magyar Tudomány, 2022(12). URL: https://mersz.hu/hivatkozas/matud202212_f82923/
- Doktori.hu (2025). Adatbázis. URL: www.doktori.hu
- European Commission (2016). Activity report, economic and financial. URL: https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/annual-activity-report-2016-economic-and-financialaffairs_en (letöltés dátuma: 2025. 03. 20.)
- Fináncz J. (2007). Doktoranduszok szakmai és magánéleti tervei. Educatio, 16(3), 487–496.
- Germain-Alamartine, E., Ahoba-Sam, R., Moghadam-Saman, S. & Evers, G. (2021). Doctoral graduates’ transition to industry: Networks as a mechanism? Cases from Norway, Sweden and the UK. Studies in Higher Education, 46(12), 2680–2695.
- Golde, C. M. (2005). The Role of the Department and Discipline in Doctoral Student Attrition: Lessons from Four Departments. The Journal of Higher Education, 76(6), 669–700. https://doi.org/10.1080/00221546.2005.11772304
- Győrffy D. (2015). A közgazdaságtudományi doktori iskolák helyzete Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 62(7-8), 853-859.
- Kehm, B. M., Shin, J. C. & Jones, G. A. (2018). Conclusion: Doctoral Education and Training – A Global Convergence? In: J. Shin, B. Kehm & G. Jones (eds.) Doctoral Education for the Knowledge Society. Knowledge Studies in Higher Education. Springer, Cham. pp. 234–255. https://doi.org/10.1007/978-3-319-89713-4_14
- OECD (2022). Gross Domestic Spending on R&D. OECD Data. URL: https://data.oecd.org/rd/gross-domestic-spending-on-r-d.htm (letöltés dátuma: 2025. 04. 05.)
- Pusztai G., Fináncz J. & Tóth D. A. (2022): A doktori képzés nemzetközi és hazai átalakulása. Educatio, 31(1), 85-103. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.1.7
- Sverdlik, A., Hall, N. C., McAlpine, L. & Hubbard, K. (2018). The PhD experience: A review of the factors influencing doctoral students’ completion, achievement, and wellbeing. International Journal of Doctoral Studies, 13(1), 361–388. https://doi.org/10.28945/4113
- Thune, T. (2009). Doctoral students on the university–industry interface: A review of the literature. Higher Education, 58(5), 637–651. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9214-0
- Walker, G. E., Golde, C. M., Jones, L., Conklin Bueschel, A., Hutchins, P. (2008). The formation of scholars. San Francisco, CA: JosseyBass.