Tanulmányok

A duális képzés magyarországi bevezetésének tapasztalatai a partnerszervezetek szemszögéből

Megjelent:
2025-03-27
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Katalin Kozma-Tóth

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kozma-Tóth, K. (2025). A duális képzés magyarországi bevezetésének tapasztalatai a partnerszervezetek szemszögéből. Competitio, 24(1-2). https://doi.org/10.21845/comp/2025/1-2/3
Absztrakt

Felsőfokú duális képzésről akkor beszélünk, ha a hallgatók képzését a felsőoktatási intézmény egy partnerszervezettel közösen látja el. A partnerszervezetnél a hallgató specifikus szakmai tudásra, valamint munkatapasztalatra tesz szert, aminek köszönhetően a diploma megszerzését követően tapasztaltabb és képzettebb szakemberként léphet be a munkaerőpiacra. Kutatásunk célja, hogy felmérjük a duális képzésben részt vevő partnerszervezetek véleményét erről a képzéstípusról. A duális képzésben részt vevő szervezetek rendkívül változatos ágazatokban működnek. A vizsgált adatbázis Magyarországon bejegyzett, a duális képzésben szerephez jutó vállalkozások, intézmények adatait tartalmazza, a kiválasztásnál szem előtt tartva, hogy a minta a duális képzések minél szélesebb körét fedje le. Célunk a bevezetés eddigi eredményeinek vizsgálata, és a további fejlesztési lehetőségekhez szükséges tényezők azonosítása. A kérdőívet a partnerszervezetek elektronikusan vagy telefonon keresztül, kérdezőbiztos segítségével töltötték ki, önkéntesen. A kérdések között voltak előre megfogalmazott állítások, melyek a zárt kérdések típuscsoportjába tartoznak, amelyből többféle altípus is megtalálható a kérdőívben. A kérdőívben megfogalmaztunk egyválaszos kérdéseket és használtunk Likert-skálán értékelhető kérdéseket. A kérdőívek feldolgozása során nemcsak az egyes kérdésekre adott válaszokat vizsgáltuk elkülönülten, hanem a különböző változók közötti kapcsolatokat is. Az elemzés során az ANOVA-próbát, a Kruskal-Wallis-tesztet, a Wilcoxon-próbát és a Dunn-próbát használtuk az összefügések feltárására.

JEL kódok: I21, I23, I25, J24, J62

Hivatkozások
  1. A Felsőfokú Duális Képzés Fehér Könyve (2019). https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/felsooktatas/dualis_kepzes/Dualis_Kepzes_Feher_Konyve.pdf [Letöltve: 2021.03.16.]
  2. Ács, P. (szerk.) (2014) Gyakorlati adatelemzés. Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar (PTE ETK), 295 p.
  3. Asnul, D., & Salina, M. (2017) ’Government-link companies in the national dual training system programme: An analysis of perception, factors constraints, and resolution.’ Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 102, pp.301-305.
  4. Balázsné, L. M- & Zsupanekné, P. I. (2019) ’A duális képzés fenntarthatósági vonatkozásai’, Lépések a fenntarthatóság felé, 24(2), pp.10-11.
  5. Berács, J. (2017) ’A duális képzés modelljei, hazai helyzete’ In: Temesiné, N. É. (szerk.) Magyar felsőoktatás 2016 Stratégiai helyzete., pp.45-51. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2827/1/Magyar_Felsooktatas_2016.pdf [Letöltve: 2021.04.20.]
  6. Berényi S. F. & Kraiciné Sz. M. (2017) ’Pillanatkép a duális képzés bevezetéséről’ In: Kovács Zs., Kereszty O., Kraiciné Sz. M. (szerk.). A felnőttek tanulásának és képzésének meghatározó trendjei: Tanulmányok. Budapest, Magyarország: ELTE Eötvös Kiadó, p9-30.
  7. Derényi, A. (2016) ’Kézikönyv a duális képzésről’. https://tka.hu/docs/palyazatok/ehea-dualis-kepzes-kezikonyv1.pdf [Letöltve: 2021.04.20.]
  8. Derényi, A. & Kováts, G. (2023) ’A duális képzés bevezetésének tanulságai’ In: Kováts, G. & Derényi, A. (szerk.) A magyar felsőoktatási duális képzés első évtizede: Eredmények, kockázatok, lehetőségek. Budapest, Magyarország: Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, pp.105-115., 11 p.
  9. Derényi, A. & Kováts, G. (2023) ’A duális képzés kialakulása: nemzetközi trendek és hazai előzmények.’ In: Kováts, G. & Derényi, A. (szerk.) A magyar felsőoktatási duális képzés első évtizede: Eredmények, kockázatok, lehetőségek. Budapest, Magyarország: Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, pp.9-18., 10 p.
  10. A Duális Képzés Fehér Könyve – Tájékoztató a szociális munka alapszak duális képzés hallgatóinak, mentorainak és oktatóinak
  11. https://foh.unideb.hu/sites/default/files/upload_documents/feher_konyv.pdf [Letöltve: 2021. 12.17.]
  12. Duális Képzési Tanács (2019) ’A Duális Képzési Tanács alapelvei’. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/felsooktatas/dualis_kepzes/DKT_alapelvek_20190924-tol.pdf (Letöltve: 2020. 11. 19.)
  13. https://www.felvi.hu/felveteli/dualisdiploma [Letöltve: 2024.09.30.]
  14. Fenyves, V., Dajnoki, K., Dékán, T. O. I., Harangi-Rákos, M. (2020) ’Gyakorlatorientált képzések megítélése a vállalati szférában’ [Practice orient edtraining from the business sphere’s aspect], Acta Medicinae et Sociologica, 11(31), pp. 164-183.
  15. Fokozatváltás a felsőoktatásban.
  16. https://20152019.kormany.hu/download/c/9c/e0000/Fokozatvaltas_Felsooktatasban_HONLAPRA.PDF#!DocumentBrowse [Letöltve: 2021.04.23.]
  17. Flek, M. & Ugnich, E. (2022) ’Development of forms of interaction between the enterprise and the university within the framework of the dual education model: experience and prospects’, Perspectives of Science and Education, 58. p.671-691. DOI: 10.32744/pse.2022.4.39.
  18. Flek, M. & Ugnich, E. (2023) ’Distance Learning in the Dual System of Engineering Education: Peculiarities and Capabilities’, Innovative science: psychology, pedagogy, defectology, 6. p.94-106. DOI: 10.23947/2658-7165-2023-6-5-94-106.
  19. Jacques, H. & Langmann, R. (2016) ‘Dual study: A smart merger of vocational and higher education’, 2016 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Abu Dhabi, United Arab Emirates, pp. 434-437, DOI: 10.1109/EDUCON.2016.7474589.
  20. Homicskó, Á., Kissné, H. M., Kajdy, J., Kárpát, K. (szerk.) (2021) Duális képzéssel a munka világában. Budapest, Magyarország: Magyar Kereskedelmi és Iparkamara https://dualis.mkik.hu/reader/
  21. Janacsek, K. (2008). Statisztika. In: Krajcsi, A. Kísérletvezérlés és adatelemzés a kognitív tudományban. Szeged, Magyarország: Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, pp. 163-182.
  22. Kerülő, J. & Nyilas, O. (2019) ’A duális képzés jellemzői, ahogy kilenc magyarországi felsőoktatási intézmény látja’ In: Varga, A., Andl, H., Molnár-Kovács, Zs. (szerk.) Új kutatások a neveléstudományokban 2019 Neveléstudomány: Horizontok és dialógusok I. KÖTET. Pécs: PTE BTK Neveléstudományi Intézet, pp. 153-166.
  23. Kocsis, I., Bácsné, B. É., Fenyves, V. (2017) ’A duális gépészmérnöki képzés eredményességének vizsgálata’ In: Kerülő, J., Jenei, T., Gyarmati, I. (szerk.) XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Program és absztrakt kötet, Nyíregyháza, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Nyíregyházi Egyetem, p. 547.
  24. Kocsis, Zs. & Pusztai, G. (2021) ’A double road to success? Impact of dual education on effectiveness’, Research in Post-Compulsory Education, 26(2), 164-188. DOI: 10.1080/13596748.2021.1909923
  25. Komár, Z. (2018) ’Duális képzés: Hallgatói, oktatói és vállalati szemszögből’, Új Köznevelés, 74(5-6), pp. 24-28.
  26. Kovács, Zs. & Török, E. (2016) ’Duális képzés: Az együttműködésen alapuló képzési forma’, In: Fné, T. K. Felsőoktatás, életen át tartó tanulás és az ENSZ fenntartható fejlesztési célok megvalósítása, Pécs: MellearN, pp. 209-215.
  27. Kozák, A., Csugány, J., Tánczos, T. (2020) ’A duális képzésben részt vevő hallgatók gyakorlati kompetenciáinak mérési és értékelési lehetőségei’, Educatio, 29(1), pp. 125–134.
  28. Lászlóné, K. K. (2015) ’Kooperatív duális képzések a Dunaújvárosi Főiskolán’, Dunakavics, 3(9), pp.67-75.
  29. Németh, A. (2018) ’Adatelemzés statisztikai módszerekkel’, Szeged, Magyarország: Szegedi Tudományegyetem (SZTE).
  30. Palkovics, L. (2015) ’Nem álom az iparbarát felsőoktatás’, Gégény István interjúja. https://autopro.hu/techtogether/palkovics-laszlo-nem-alom-az-iparbarat-felsooktatas/163551
  31. Palkovics, L. (2016) ’Duális képzés Európában és Magyarországon’. https://docplayer.hu/21570374- A-dualis-kepzes-bevezetese-a-felsooktatasban-dr-palkovics-laszlo-felsooktatasert-felelosallamtitkar.html [Letöltve: 2021.04.20.]
  32. Poce, A., Re, M. R., & Amenduni, F. (2018) ’Virtual and Mobility Activities to Promote Dual Learning Approach in Higher Education: The Euroduale Project Experience’ In: EDEN Conference Proceedings, 2, pp. 60-69.
  33. Poór, J., Zsigri, F. & Sós, T. (2019) ’A német minta és a hazai gyakorlat a felsőoktatási duális képzési területen’, Munkaügyi Szemle 62(6), pp. 41-54.
  34. Rajnai, Z. (2016) ’Gyakorlatorientált képzés a műszaki felsőoktatásban’ Műszaki Tudományos Közlemények, 5. pp. 45-48.
  35. Varga, A. (2018) ’A duális képzés szerepének megítélése a 21. században: a minőségi munkaerő utánpótlás feltételrendszerének alakulása’, Dunakavics, 4(12), pp. 17-28.
  36. Varga, A. (2019) ’A duális képzés és a társadalmi szféra közötti kommunikáció hatékonyságának fejlesztési lehetőségei az érintett hallgatók megítélésének tükrében’, Dunakavics, 7(9).