Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Konstrukciós megoldások az utoléréses balesetek következményeinek csökkentésére
    Megtekintések száma:
    140

    A baleseti statisztikákat vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a közlekedés biztonság fokozása egy indokolt mérnöki tevékenység. A közúti forgalomban részt vevő járművek darabszámának évről-évre történő szignifikáns növekedését a városi infrastruktúra és úthálózat gyakran nem tudja már lekövetni. Ezért a növekvő jármű darabszám természetesen magával vonja a közúti balesetek számának növekvő tendenciáját is. A jármű-konstrukciós ütközésbiztonság fokozás célja, hogy a növekvő balesetszám ellenére a személyi sérüléssel járó esetek számát csökkentse.  A statisztikák szerint a balesetek jelentős része városban és az elővárosi szakaszokon történik. Ezen balesetek jelentős hányadát az utol-éréses balesetek adják. Jelen tanulmány az utol-éréses balesetek következményeinek csökkentése érdekében alkalmazott konstrukciós lehetőségeket vizsgálja, első sorban a vétlen jármű és utasai védelme érdekében létrehozott technológiákra fókuszálva. A jelenleg alkalmazott technológiák mellett jövőbemutató lehetséges megoldások és konstrukciós lehetőségek is bemutatásra kerülnek. A fejlesztés és kutatás nem koncentrálódhat csak az ütközésbiztonság fokozására, figyelembe kell venni a jármű tömegének optimalizációját is. Ezen látszólag ellentétes követelmények teljesítése csak új anyagok alkalmazásával, meglévő anyagok integrációjával lehetséges. Ezért a tanulmány a járművek gyűrődő zónáiban alkalmazott fémhabok optimálisabb kihasználásával is foglalkozik. Továbbá megfogalamzásra kerül egy, a Mercedes által kifejlesztett Pre Safe Plus® rendszeren alapuló optimalizált fékasszisztensi megoldás az ütközési energia nagyobb mértékű abszorbciója érdekében.

  • Dinamikus tesztek soros gerjesztésű DC motoron. A motorral hajtott jármű fékezésének szimulációja
    15-20
    Megtekintések száma:
    86

    A következőkben bemutatjuk a járműdinamikai szimuláció szerepét és hozzájárulását a Debreceni Egyetem Műszaki Karán folytatott járműfejlesztésekhez. Ismertetjük a szimulációs program részét képező soros gerjesztésű egyenáramú motor szimulációjához szükséges bemenő műszaki paramétereket, azok meghatározásához kifejlesztett eljárást, valamint a motoron végzett dinamikus tesztméréseket, és azok eredményét. Továbbá bemutatjuk a motor által hajtott járműhöz kifejlesztett szimulációs program legújabb – a fékezés szimulációjával kibővített – változatát, valamint a program futtatásával kapott eredményeket.

  • Járműveknél fellépő veszteségforrások elemzése
    733-737
    Megtekintések száma:
    161

    A jármű üzemanyag fogyasztását jelentős mértékben befolyásolják a különböző veszteségek, ilyenek a gépjárműben keletkező veszteség (pl. csapágy veszteségek, a hajtásban, hajtóműben keletkező veszteségek stb.), a légellenállás vagy a gumiabroncsok gördülési ellenállása. Fontos tény, hogy üzemanyag-megtakarítást csak az üzem közben létrejövő veszteségek csökkentésével lehet elérni.

    Kutatómunkánk célkitűzése, hogy definiáljuk a járművekben fellépő veszteségeket és azok meghatározási módszereit. A későbbiekben az így meghatározott értékek bemenő adatként fognak szolgálni járműenergetikai számítások modellezésénél.

  • Tehergépjárművek menetadatainak elemzése egy meghatározott szállítási útvonalon
    347-352
    Megtekintések száma:
    107

    Ebben a tanulmányban egy állandó útvonalon közlekedő tehergépjármű mozgását leíró menetciklus létrehozását tárgyaljuk. Kiválasztottunk egy jellemző szállítási útvonalat, ahol olyan tehergépjárművek közlekednek, melyek fel vannak szerelve megfelelő adatgyűjtő berendezéssel. Hosszú távon gyűjtöttük a jármű mozgását leíró adatokat, majd az adatokat egy saját fejlesztésű célszoftver segítségével szűrtük és készítettük elő, végül a tisztított adatokat statisztikai eljárások alkalmazásával dolgoztuk fel.

  • Simulation of BLDC Motor Drive Systems for Electric Vehicles Using Matlab Simulink
    48-52
    Megtekintések száma:
    201

    The defining scientific developments of our time would not have been possible without the use of simulations. The aim of the research is to create a simulation of a BLDC motor. When creating a simulation, great emphasis must be placed on defining the purpose of the simulation. This basically determines the structure and complexity of the model. The model discussed here was created so that an optimization task could be defined more precisely by inserting it as a sub-model into a vehicle dynamics model. Scalability was another aspect, that is, to be able to increase the accuracy of the model with measured data in the future, as well as to be able to validate it. During the research, a BLDC motor efficiency map generation program was created, as well as an environment for testing the generated data. The created system gives researchers the opportunity to use a shape-correct efficiency model when simulating a BLDC motor even without measured data. This makes it possible to discover real relationships between model parameters when performing optimization.

     
  • Pin on disc vizsgálatok zártcellás alumíniumhabokon
    353-357
    Megtekintések száma:
    198

    A fémhabok cellás szerkezetük és kiváló mechanikai és fizikai tulajdonságaik révén előtérben vannak a jármű és egyéb iparágak anyagfejlesztéseiben. Ugyan a különböző típusú fémhabok közkedveltek, a bonyolult szerkezetük miatt továbbra is kutatások tárgyai. Jelen kutatás célja különböző gyártástechnológiával készült és különböző cellaméretű zártcellás fémhabok tribológiai vizsgálata. A cikkben bemutatásra kerülnek a vizsgálat tárgyai, azaz a direkt habosítással és gázinjektálással készült zártcellás alumíniumhabok és azok mátrixanyagai. Részletezésre kerül továbbá a kísérletekhez használt Pin on Disc vizsgálóberendezés, valamint a kísérletek legfontosabb paraméterei.

  • Elektromos hajtású tanszéki versenyautó járműdinamikai modellezése
    106-114
    Megtekintések száma:
    121

    A következőkben egy MATLAB környezetben kifejlesztett járműdinamikai szimulációs programot ismertetünk. A program a műszaki adatokból, mint bemenő paraméterekből, előállítja a jármű menetdinamikai függvényeit, és közvetve alkalmas a műszaki paraméterek optimalizálására. A programot a DE MK Gépészmérnöki Tanszékén tervezett és kivitelezett elektromos meghajtású versenyautóra már sikeresen alkalmaztuk.

  • Járművek menetdinamikai szimulációja Matlab/Simulink környezetben
    36-41
    Megtekintések száma:
    244

    A következőkben járművek menetdinamikai szimulációjának a lehetőségeivel foglalkozunk. Az egyszerű kétkerék-modelltől kezdve, a valós futóművel rendelkező jármű tetszőleges útfelület mentén történő mozgásának a szimulációját mutatjuk be. A MATLAB, Simulink, valamint a Simscape nagyon jól használható eszközöket biztosít az előbb említett célok eléréséhez. Az így kapott járműmodell gyakorlati felhasználásának a hasznába is betekintést nyerünk, hiszen a szimuláció során ismert adatok birtokában gyakorlatilag bármilyen szabályozó algoritmus szimulációjára lehetőségünk van: a cikkben egy egyszerű ABS szabályozás kerül bemutatásra.

Adatbázis logók