Papers

University Ranking Lists and Mirror Images - as Prospective Students Make Their Choice

Published:
2010-12-13
Authors
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Csuka, G., & Szivos, M. (2010). University Ranking Lists and Mirror Images - as Prospective Students Make Their Choice. Competitio, 9(2), 78-91. https://doi.org/10.21845/comp/2010/2/5
Abstract

The paper is based on a survey carried out by the authors, which aimed, on the one hand, at specifying the extent to which would-be students know the rankings of universities and take them into consideration when choosing university faculties, and, on the other hand, at revealing the role played by other factors in their decisions. The majority of would-be students know the rankings of universities but these have not became an important factor in the decision processes. To have good lecturers and professors, to acquire useful knowledge, and to obtain a job with their degree are considered by would-be students as crucial factors. They try to get information from several sources and the Internet has become the most important one, which they use routinely and with skill. On the other hand, it can be proved that they would like to rely on more customized information sources as well.

JEL classification: Z13

References
  1. Fábri György (2008): Magyar felsőoktatási rangsorok – tíz év tükrében. Hozzászólás Török Ádám cikkéhez. Közgazdasági Szemle. LV. évf. 2008. december. 1116–1119.
  2. Kuráth Gabriella (2007): A hazai felsőoktatási intézmények regionális hatásának vizsgálata a beiskolázási marketingmunkában. Tér és Társadalom. 2007/4. 95–129.
  3. Liskó Ilona (2003): Továbbtanulási ambíciók és esélyek. Educatio. 2003/2. 222–235.
  4. Riba István (2010): Trónfosztási kísérlet. Viták az egyetemi rangsorokról. HVG. 2010. január 16. 29–30. MATESZ: Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség. www.matesz.hu
  5. Szívós Mihály – Kovács Bernadett (2010): Az egyetemi kutatási tevékenység palettájának átalakulása:tudomány és internet kapcsolata a nyugat-és közép-dunántúli régió felsőoktatási intézményeinek internethasználata alapján. Magyar Tudomány, 171. évfolyam. 81–94.
  6. Török Ádám (2008a): A mezőny és tükörképei. Megjegyzések a magyar felsőoktatási rangsorok hasznáról és korlátairól. Közgazdasági Szemle, LV. évf. 2008. október. 874—890.
  7. Török Ádám (2008b): Felsőoktatási rangsorok. Lemaradásunk torzképei. Figyelő, 2008. szeptember 11–17. 31–32.
  8. Török Ádám (2009): Verseny a felsőoktatásban – így mértek ti. In: A jelen a jövő múltja. Járatlan utak – járt úttalanságok. Szerk.: Muraközy László. 241–294. Budapest, Akadémiai Kiadó. Központi Statisztikai Hivatal. www.ksh.hu
  9. Kozma Tamás (2006): Felsőoktatási rangsorok. Educatio. 2006/4. 843–852.
  10. Mihályi Péter (2002): Mit érnek a közgazdász diplomák? Figyelő. 2002. szeptember 12. 37. szám 46–54.
  11. TOP Felsőoktatási Intézmények. Népszabadság. http://nepszabadsagzrt.hu/termek/129-
  12. Vadas László (2009): Versenytársak az oktatásban – Heti Válasz Felsőoktatási rangsor. „Az oktatás nyilvánossága” konferencia. Budapest, 2009. november 11.