Papers

Research of competence expectations in the labour market

Published:
2019-12-16
Authors
View
Keywords
License

Copyright (c) 2019 Tünde Tóthné Téglás, Erika Hlédik

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Tothne Teglas, T., & Hledik, E. (2019). Research of competence expectations in the labour market. Competitio, 18(1-2), 75-107. https://doi.org/10.21845/comp/2019/1-2/3
Abstract

Company surveys and labor market prognoses point out that changes in the labor market significantly reshape the employers’ competence expectations
towards employees. Experts predict an expansion and significant rearrangement of competence expectations. At the same time, employees may experience very different expectations during the application process. Certain employers have high expectations, while in other companies these new high expectations are not perceived. Based on the results of our qualitive research examining the competence requirements towards fresh graduates, we seek to find out how domestic companies react to change when formulating their requirements towards their employees. In the light of the forecasts, we examine which competences are the ones where employers think of new and expanding content. In our work, competences as dynamic variables are examined in the interaction between the demand side and the supply side, that is, the interaction between the employers’ competence needs necessary for their operation and their experience regarding the preparedness of the fresh graduates.

Journal of Economic Literature (JEL) codes: J23, J24, J53

References
  1. ACT (2011): Breaking New Ground. Building a national workforce skills credentialing system, https://eric.ed.gov/?id=ED515615 Letöltés ideje: 2019. május 28.
  2. Allen, J. – van der Velden, R. (2001): Educational mismatches versus skill mismatches: Effect on wage, job satisfaction and on-the-job search, Oxford Economic Papers, Vol. 53. No. 3., pp. 434-452., DOI: 10.1093/oep/53.3.434, https://cris.maastrichtuniversity.nl/portal/en/publications/educational-mismatches-versus-skill-mismatches-effects-on-wages-job-satisfaction-and-onthejob-search(0f977bb7-5cc5-46e3-b7ec-36b01c68f8f1).html, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  3. Allen, J. – van der Velden, R. (2012): Skills for the 21st century: Implications for education, Research Centre for Education and the Labour Market, Maastricht
  4. University, https://cris.maastrichtuniversity.nl/portal/files/542332/content, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  5. Benade, L. (2014): Knowledge and educational research in the context of ’twenty-first century learning’, European Educational Research Journal, Vol.13. No. 3., DOI: 10.2304/eerj.2014.13.3.338, https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/eerj.2014.13.3.338, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  6. Boyatzis, R. E. (1982): The competent manager, A model for effective Performance. Wiley-Interscience Publication, New York
  7. Cedefop (2013): Future skills supply and demnad in Europe. http://www.cedefop.europa.eu/node/11872, Letöltve: 2019. május 29.
  8. Cedefop (2018): Forecasting skill demand and supply. http://www.cedefop.europa.eu/hu/events-and-projects/projects/forecasting-skill-demand-and-supply/data-visualisations, Letöltve: 2019. május 29.
  9. Csapó, B. (2001): A kognitív képességek szerepe a tudás szervezésében. In: Báthory, Z. – Falus I. (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó. Budapest, 270-293. o., http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/publ/2001_Csapo_A_kognitiv_kepessegek_szerepe.pdf, Letöltve: 2019. május 29.
  10. Cserné Adermann, G. (2017): Az önirányított tanulás, Tudásmenedzsment, 1. évf. 1. sz. pp. 4-10. http://epa.oszk.hu/02700/02750/00001/pdf/EPA02750_tudasmenedzsment_2000_01_004-010.pdf, Letöltve: 2017. máj. 17.
  11. Csiszárik-Kocsir, Á. – Fodor, M. – Szira, Z. – Varga, E. (2009): A kompetenciák mérése az emberi erőforrás-menedzsmentben és az oktatásban, Humánpolitikai Szemle, 20. évf. 7-8. sz., pp. 132-140.
  12. Christensen, C.–Anthony, S.–Roth, E. (2004): Seeing What’s Next: Using Theories of Innovation to Predict Industry Change, Harvard Business Review Press, Boston
  13. Czibik Á. – Fazekas M. – Németh N. – Semjén A. – Tóth I.J. (2013) Munkaerő-keresleti előrjelzés vállalati várakozások alapján. Két vállalati adatfelvétel tanulságai. Közgazdasági Szemle, 60. évf., 2. sz., pp. 189-223.
  14. Ehrenberg, R.E. – Smith, R. (2008): Korszerű munkagazdaságtan. Elmélet és közpolitika. Panem, Budapest
  15. EURYDICE (2010): New skills for new jobs. Policy initiatives in the field of education. Short overview of the current situation in Europe. Education, Audiovisual
  16. and Culture Executive Agency, Brüsszel, http://www.aic.lv/bolona/2010/Reports/New_skills_for_new_jobs2011.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  17. Forgács K.- Kaucsek Gy. - Simon P. (2002): A kompetens munkaerő értékelése pszichológiai teszttel és írásanalízisel, Munkaügyi Szemle, 46. évf. 9. sz., pp. 12-18.
  18. Galasi P. (2004): Túlképzés, alulképzés és bérhozam a magyar munkaerőpiacon, In: Varga J. (szerk.): Közelkép, MTA Közgazdaságtudományi Intézet, Budapest,
  19. pp. 449–471
  20. Garai O. – Veroszta Zs. (2012): Diplomás pályakövetési adatok 2011, EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály, Budapest, https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR_zarokotetek/zarokotet_2011.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  21. Garai O. – Veroszta Zs. (szerk.) (2012): Frissdiplomások 2011, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály, Budapest, pp. 5-7.,
  22. https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR_kotet_frissdiplomasok2011/DPR_nyomdai.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  23. Gray, A. (2016): The 10 skills you need to thrive in the fourth industrial revolution. World Economic Forum, 19 Jan 2016. http://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  24. Guidry, C. (2012): Career readiness: Are we there yet?, Techniques: Connecting Education and Careers, Vol. 87 No. 3. pp. 26-29., http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a-9h&AN=72880967&lang=hu&site=ehost-live, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  25. Habók, A. (2004): A tanulás tanulása az értelemgazdag tudás elsajátítása érdekében, Magyar Pedagógia, 104. évf. 4. sz., pp. 443-470.
  26. Hajdu, M. (2012): Érdemes diplomát szerezni Magyarországon vagy munkanélküliség vár a pálykezdő diplomásokra?. Elemzés a diplomások munkaerő-piaci helyzetéről, MKIK GVI Nonprofit Kft., Budapest, https://gvi.hu/files/researches/86/diploma_2012_ksh_diplomas_120801.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  27. Halász, G. (2006): Előszó. In: Demeter, K. (szerk.) (2006): A kompetencia – kihívások és értelmezések, Országos Közoktatási Intézet, Budapest, http://ofi.hu/en/node/169198, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  28. Hámori, B. (2003): Kísérletek és kilátások. Daniel Kahneman, Közgazdasági Szemle, 50. évf. 9. sz., pp. 779-799. http://epa.niif.hu/00000/00017/00096/pdf/3hamori.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  29. Hámori, B. – Szabó, K. (2017): Tehetség, tanulás, munkapiaci esélyek. Előadás: Tehetség, tanulás, munkapiac, Vajdasági Magyar Közgazdasági Társaság, Szabadka,
  30. https://www.researchgate.net/publication/259105142_HB-KSz_Tehetseg_tanulas_munkapiac, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  31. Hilton, M. (2008): Skills for work in the 21st century: What Does the Research Tell Us, Academy of Management Perspectives, Vol. 22 No. 4., pp. 63–78, DOI:10.5465/amp.2008.35590354, http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=35590354&lang=hu&site=ehost-live, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  32. Harangi, L. (2010): A knowledge worker személyi kompetenciái, Kultúra és Közösség, IV. folyam, 1. évf. 4. sz., pp. 23-30. http://epa.oszk.hu/02900/02936/00005/pdf/EPA02936_kultura_es_kozosseg_2010_04_023-030.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  33. Davies, A. - Fidler, D. – Gorbis, M. (2011): Future work skills 2020 Report, Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute, Palo Alto, http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  34. Kiss, P. (2010): Diplomás kompetenciaigény és munkával való elégedettség, In: Garai O. – Horváth T. – Kiss L. – Szép L. – Veroszta Zs. (szerk.): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2010, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest, pp. 111-123., https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR/dprfuzet4/DPRfuzet4_teljes.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  35. Kiss, P (2011): Pályakezdők munkával való elégedettségének meghatározói, In Garai O. – Veroszta Zs. (szerk.): Frissdiplomások 2011, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály, Budapest, pp. 265-291. https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR_kotet_frissdiplomasok2011/DPR_nyomdai.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  36. Kolnhofer-Derecskei, A. – Reicher, R. (2016): GenYus – Y generáció az Y generáció szemével, In: Csiszárik-Kocsir Ágnes (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VI.: tanulmánykötet, Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest, p. 229-242. http://kgk.uni-obuda.hu/publikaciok/vallalkozasfejlesztes-6, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  37. Koncz, K. (2004): Kompetencia alapú személyügyi tervezés. In: Tóthné Sikora, G. (szerk.): Humán erőforrások gazdaságtana. Bíbor Kiadó, Miskolc
  38. Kornai, J. (2014): A hiány újratermelése, Közgazdasági Szemle, 61. évf. 10. sz., pp. 1139-1157., http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1508, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  39. Kotler, P. – Keller, K.L. (2012): Marketingmenedzsment, Akadémia Kiadó, Budapest
  40. Manpower (2013): Éves tehetségfelmérés. Kutatási eredmények, ManpowerGroup Magyarország, Budapest
  41. Manpower (2016): A készségek forradalma. Digitalizáció, az ember és a képesség fontossága, ManpowerGroup Magyarország, Budapest, http://www.manpower.hu/images/SkillRevolution/MG_Skills_Revolution_HU_web.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 28.
  42. McClelland (1973): Testing for competence rather than for „intelligence”. American Psychologist. 28., 1-14. DOI: 10.1037/h0034092, https://www.therapiebreve.be/documents/mcclelland-1973.pdf Letöltés ideje: 2019. május 29.
  43. McNamara, B.R. (2009): The skill gap: Will the future workplace become an abyss, Techniques: Connecting Education and Careers, Vol. 84., No. 5, pp. 24-27, http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=38906004&-lang=hu&site=ehost-live, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  44. Nagy, J. (2007): Kompetencia alapú kritériumorientált pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged
  45. Polónyi, I. (2004): A felnőttképzés érdekeltségi rendszere, In: Polónyi, I. – Barizsné, H.E. (szerk.): Felnőttképzés, vállalati képzés, Debreceni Egyetem, Közgazdaságtudományi Kar
  46. Prahalad, C.K. – Hamel, G. (1990): The core competence of the corporation. Harvard Business Review, május-június, 79-91. o., https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4391952/mod_resource/content/1/Prahalad%20Hamel.pdf, Letöltve: 2019. május 29.
  47. PwC Magyarország (2013): Tehetség menedzsment – taktikák és távlatok. A tehetségmenedzsment irányai itthon és a világban, PwC Magyarország, Budapest
  48. https://www.pwc.com/hu/hu/publications/ceo-survey/assets/pdf/ceosurvey_2013_talent.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  49. PwC (2014): The future of work. A journey to 2022, PwC, Aberdeen, https://www.pwc.com/ee/et/publications/pub/future-of-work-report.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  50. PWC (2017): Digitalizáció és szakemberhiány. Nincs vezérigazgató, aki ezektől ne tartana ma. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés, PwC Magyarország,
  51. Budapest, https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2017/magyarorszagi_vezerigazgato_felmeres_2017.html, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  52. Rosenbaum, J.E. – Binder, A. (1997): Do Employers Really Need More Educated Youth? Sociology of Education, Vol. 70, No. 1, pp. 68-85. DOI: 10.2307/2673193,
  53. https://www.researchgate.net/publication/272581780_Do_Employers_Real�-ly_Need_More_Educated_Youth, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  54. Savickas, M.L. – Nota, L. – Rossier, J. – Dauwalder, J.P. – Duarte, M.E. – Guichard, J. – Soresi, S. – Esbroeck, R. – Vianen, A. (2009): Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century, Journal of Vocational Behavior, Vol. 75., pp. 239-250. DOI: 10.1016/j.jvb.2009.04.004, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S000187910900058X, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  55. Sági M. (2013): Pályakezdő diplomások munkába állási stratégiái, In Garai, O. – Veroszta, Zs. (szerk.): Frissdiplomások 2011, Educatio Társadalmi Szolgáltató
  56. Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály, Budapest, pp. 111- 142. https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR_kotet_frissdiplomasok2011/DPR_nyomdai.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  57. Schomburg, H. (2010): Felsőfokú diplomások szakmai sikeressége, In: Diplomás Pályakövetés III. Kompetenciamérés a felsőoktatásban, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály, Budapest, pp. 27-49. https://www.felvi.hu/felsooktatasimuhely/dpr/kiadvanyok/dpr3_kotet, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  58. Sparow, P. R. - Bognanno, M. (1995): A kompetencia követelmények előrejelzése: nemzetközi kiválasztás és értékelés. In: Mabey, C. - Iles, P. (szerk.): Tanulás és képzés a vállalati gyakorlatban. EURO Contact Business School, 1994, pp. 47-55.
  59. Srivastava, S. (2005): Managing core competence of the organization, Vikalpa. The Journal for Decision Makers Vol. 30. No. 4 pp. 49-63., DOI:10.1177/0256090920050405, https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0256090920050405, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  60. Szabó, K. (2011): Állandósult túlkereslet a tehetségpiacon, Vezetéstudomány, 42. évf., 11.sz. pp. 2-15.
  61. Szelestey J. (2008): Kompetencia modell kidolgozásának elméleti háttere. http://www.erg.bme.hu/szakkepzes/4felev/SelesteyKompetencia.pdf, Letöltve: 2008. április 20.
  62. Taródy, D. (2012): Formalizált rugalmasság. A kettős képesség kialakulása egy középvállalatban, Vezetéstudomány, 43. évf. 12. sz., pp. 49-60.
  63. Teichert, U. (2007): Graduate employment and work: various issues in a comparative perspective, In: Teichler, U. (ed): Careers of University Graduates. Higher Education Dynamics, vol 17., Springer, Dordrecht, pp. 1-14., DOI:10.1007/978-1-4020-5926-1_1, https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-1-4020-5926-1_1, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  64. Tongori, Á. (2012). Az IKT-műveltség fogalmi keretének változása. Iskolakultúra, 22 évf. 11. sz., pp. 34-47., http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21326, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  65. Tóth István - Várhalmi Zoltán (2010): Diplomás pályakezdők a versenyszektorban 2008-2010. Előadás: „Felsőoktatás és foglalkoztathatóság”. Műhelykonferencia a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatáspszichológiai Szakosztály közös rendezésében. Budapest, 2010. október 21. https://slideplayer.hu/slide/2052142/, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  66. Tóth, I. J. – Hajdu, M. – Nyírő, Zs. – Türei, G. – Varga, A. (2015): Adatok a felsőoktatásról és a diplomások foglalkoztatásáról. Tények & összefüggések. MKIK GVI Kutatási Füzetek 2015/2, MKIK GVI, Budapest, http://gvi.hu/files/researches/402/gvi_kutatasi_fuzetek_2015_2_150330_.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  67. Tóth, I. J. – Nábelek, F. – Hajdu, M. – Nyírő, Zs. (2017): A munkaerőhiány vállalati percepciója. Egy empirikus vizsgálat tapasztalatai, MKIK GVI, Budapest, https://gvi.hu/files/researches/494/munkaerohiany_2016_elemzes_171006.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  68. Tóthné Téglás, T. – Hlédik, E. (2014): Mit várnak el a nagyvállalatok a pályakezdőktől? In: Nagy, I. Z. (szerk.) Vállalkozásfejlesztés a XXI. században IV., Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest, pp. 387-407.
  69. Tóthné Téglás T.- Hlédik E. - Fónadova L. (2015): “Gleaming eyes”, the survey of workplace competence expectations towards career starters. Pannon Manegement Review, Volume 4, issue 4, pp. 33-56., https://pmr.uni-pannon.hu/articles/4_4_teglas_hledik_fonadova.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  70. Tóthné Téglás, T. (2016): Kompetencia vállalati, munkavállalói és felsőoktatás szemmel, In: Csiszárik-Kocsir, Á. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században IV., Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest, pp. 413-432.
  71. Tóthné Téglás, T. (2011): A kritikus kompetencia. A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására közleményei, 3. évf. 1-2. sz. pp. 147-155.
  72. Varga J. (2010): A pályakezdő diplomások munkaerő-piaci sikeressége a 2000-es évek elején, In: Garai O. – Horváth T. – Kiss L. – Szép L. – Veroszta Zs. (szerk.): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2010, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály, Budapest, pp. 59-81.
  73. https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR/dprfuzet4/DPRfuzet4_teljes.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  74. Várhalmi, Z. (2012): Diplomás pályakezdők a versenyszektorban. 2011, MKIK GVI, Budapest
  75. Veroszta, Zs. (2010): A munkaerő-piaci sikeresség dimenziói frissdiplomások körében, In: Garai, O. – Horváth, T. – Kiss, L. – Szép, L. – Veroszta, Zs. (szerk.): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2010, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest, pp. 11-36. https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR/dprfuzet4/DPRfuzet4_teljes.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  76. Veroszta, Zs. (2016): Frissdiplomások 2015. Kutatási zárótanulmány, Diplomás Pályakövetési Rendszer országos kutatás Oktatási Hivatal Felsőoktatási Elemzési
  77. Főosztály, Budapest, https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR_tanulmanyok/frissdiplomasok_zarotanulmany_2015.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  78. Velden, R. – García-Aracil, A. (2010): Fiatal európai diplomások kompetenciái: a munkapiaci illeszkedés hiány és ennek megoldása, In: Garai, O. – Horváth, T. – Kiss, L. – Szép, L. – Veroszta, Zs. (szerk.): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2010, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest, pp. 51-74., https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR/dprfuzet4/DPRfuzet4_teljes.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  79. Wilkens, U. (2004): Von der individuellen zur kollektiven kompetenz?. „Personalmanagement und Unternehmenskrisen“ Herbstworkshop der Komission Konstanz, 24./25. September 2004. Personal. Paper (work in progress), http://www.apf.ruhr-uni-bochum.de/mam/aup/content/lit/wilkens_2004-von_der_individuellen_zur_kollektiven_kompetenz.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
  80. Zerényi, K. (2017) A képzettség és a foglalkoztatás közötti kongruenciával / inkongruenciával kapcsolatos megközelítések. In Opus et Educatio, 4. évf. 1. sz., DOI: 10.3311/ope.175, http://epa.oszk.hu/02700/02724/00012/pdf/EPA02724_opus_et_educatio_2017_01_105-114.pdf, Letöltve: 2019. május 29.