Tanulmányok

Az érzékelt infláció viselkedésgazdaságtani megközelítése

Megjelent:
June 5, 2016
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Tréfás, A. (2016). Az érzékelt infláció viselkedésgazdaságtani megközelítése. Competitio, 15(1), 46-71. https://doi.org/10.21845/comp/2016/1/3
Absztrakt

Az infláció 2015-ben továbbra is alacsony szinten maradt mind Magyarországon, mind az Európai Unióban. Ezt a folyamatot azonban az emberek által érzékelt infláció csak részben követte, a fogyasztók jelentős része szerint az árak továbbra is nőnek. A mért és érzékelt infláció közötti eltérés általánosan megfigyelhető jelenség, évtizedek óta kutatott témakör. A tanulmány fő célja körbejárni ezt az anomáliát, felhasználva a viselkedésgazdaságtan eredményeit. Másrészről a releváns irodalom eredményeire támaszkodva megvizsgálom, miért érzékelnek eltérő inflációt a társadalmi csoportok, illetve Magyarország esetében empirikus elemzést is folytatok, statisztikai és ökonometriai módszertant használva. Általános érvényű következtetésem, hogy a torzítások, heurisztikák érdemben befolyásolják az egyének, társadalmi csoportok által érzékelt inflációt, noha a hatás kvantifikációja nehéz. A magyar empíriát vizsgálva ugyancsak kimutathatók torzítások, noha ezek nem minden esetben egyeznek a nemzetközi megfigyelések eredményeivel.

Journal of Economic Literature (JEL) codes: E03