Tanulmányok

A TESCO Magyarország fenntarthatósági és közösségi tevékenysége menedzsment összefüggésének vizsgálata

Megjelent:
2024-07-13
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 Competitio

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Tessényi, J., & Katona, N. (2024). A TESCO Magyarország fenntarthatósági és közösségi tevékenysége menedzsment összefüggésének vizsgálata . Competitio, 22(1-2), 24-48. https://doi.org/10.21845/comp/2023/1-2/2
Beküldött 2022-10-03
Elfogadott 2022-11-17
Publikált 2024-07-13
Absztrakt

A szerzők fenntarthatóság menedzselését vizsgáló esettanulmányukban a TESCO magyarországi felelősségvállalási és közösségi tevékenységének fókuszait, szervezeti folyamatait, működését vizsgálják egyrészt a publikusan fellelhető vállalati jelentések és elemzések, másrészt a tevékenységekben kulcsszerepet játszó belső és külső szakemberekkel folytatott félig strukturált interjúk segítségével. A szerzők munkája a tevékenységek leíró jellegű bemutatásán túl rámutat arra, hogy a fenntarthatósággal és a közösségekkel kapcsolatos szervezeti folyamatok eredményes menedzselésének számos szervezeti feltétele van, ahogyan aláhúzza a külső felek, szolgáltatók bevonásának lehetőségeit és korlátait is. Az esettanulmány értékét emeli, hogy az utóbbi években hazai vezető élelmiszeri-kiskereskedelmi vállalat fenntarthatósági tevékenységét bemutató átfogó esettanulmány nem született.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: A13, D6, F6, M14, M19, M38

Hivatkozások
  1. Aagaard, A (2016). Sustainable business: Integrating CSR in business and functions. Stylus Publishing, LLC.
  2. Benghezal, D., & Izadi, J. (2022). Exploring the impact of CSR strategy in food retail sector firms. In: Banking and Accounting. Intechopen Limited. (In Press) http://repository.uwl.ac.uk/id/eprint/8995/
  3. Campillo-Alhama, C., & Igual-Antón, D. (2021). Corporate Social Responsibility Strategies in Spanish Electric Cooperatives. Analysis of Stakeholder Engagement. Sustainability, 13(12), 6810.
  4. https://doi.org/10.3390/su13126810
  5. Chondough, S. M. (2021). Nexus between Corporate Social Responsibility Practices and Sustainable Livelihood in Nigerian Oil and Gas Production Region. Competitio, 20(1–2), 71–87.
  6. https://doi.org/10.21845/comp/2021/1-2/4
  7. Christensen, D. M., Serafeim, G., & Sikochi, A. (2022). Why is corporate virtue in the eye of the beholder? The case of ESG ratings. The Accounting Review, 97(1), 147–175. doi: https://doi.org/10.2308/TAR-2019-0506
  8. Cortini, M. (2019). CSR fostering and production externalities solving with integrated networking. An Italian mix-method case study. Int J Sci Technol Res, 8(10), 1211-1216.
  9. Cramer J., Van Der Heijden A., & Jonker J. (2006): Corporate social responsibility:making sense through thinking and acting, Business Etics,2006(15), 380–389. https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2006.00459.x
  10. Csapóné R. T., & Tóth E. (2017). Vállalati felelősség: Alkalmazottakat célzó belső CSR programok. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 2017(4), 207–218. https://doi.org/10.14232/jtgf.2017.4.207-218
  11. Dankó, L., & Hajdú, N. (2019). Kereskedelmi trendek és vállalati innovációk. In Marketingkaleidoszkóp, 30–42. http://real.mtak.hu/108042/1/DL_HN_Mark.kal.2019.pdf utolsó letöltés dátuma: 2022. 09. 09.
  12. Domschitz, M., & Csorba Zs. (2022). A beszédmód vizsgálata mint szervezeti kutatási eszköz, Magyar Tudomány 2022(2) Budapest: Akadémiai Kiadó. Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/matud202202_f71128_p4#matud202202_f71128_p4 (2022. 08. 13.)
  13. Evans, B., & Mason, R. (2018). The lean supply chain: managing the challenge at Tesco. Kogan Page Publishers.
  14. Eweje, G. (2014). Corporate Social Responsibility and Sustainability: Emerging Trends in Devel-oping Economies, Emerald Group Publishing. https://doi.org/10.1108/S2043-905920140000008026
  15. Fink, L. (2018). A sense of Purpose. https://www.blackrock.com/corporate/investor-relations/larry-fink-ceo-letter, letöltés dátuma: 2018. február 15.
  16. Freeman, R.E. (1984): Strategic management: A stakeholder approach; Business Ethics Quarterly, volume 1, p. 53 - 73
  17. Frontier Economics (2020). A TESCO GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI HATÁSA KÖZÉPEURÓPÁBAN Magyarország https://corporate.tesco.hu/media/3867/tesco_impact-in-hungary_final_2020.pdf letöltés: 2022. június 23.
  18. Grmelová, N., & Zahradníková, R. (2019). Corporate social responsibility of five leading food retailers operating in the Czech Republic. Eur. Food & Feed L. Rev., 14, 180.
  19. Halbritter, G., & Dorfleitner, G. (2015). The wages of social responsibility-where are they? A critical review of ESG investing. Review of Financial Economics, 26, 25–35. https://doi.org/10.1016/j.rfe.2015.03.004
  20. Hemingway, C. A. (2002). In Berkesné Rodek N. (2018). CSR EMAT – A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kiválósági menedzsment és értékelési eszköze - doktori értekezés http://real-phd.mtak.hu/705/1/Berkesne_Rodek_Nora_dissertation.pdf
  21. https://www.waynevisser.com/wp-content/uploads/2012/04/chapter_wvisser_csr_2_0.pdf letöltés: 2022. augusztus 28.
  22. Hughes, A., Urban, M. A., & Wójcik, D. (2021). Alternative ESG Ratings: How Technological Innovation Is Reshaping Sustainable Investment. Sustainability, 13(6), 3551. https://doi.org/10.3390/su13063551
  23. Jackson, J. D. (2022). A Future of Mandatory Environment, Social, and Governance (ESG) Disclosures: A Review of Public Comments as a Case Study in the Impact of ESG. Emory Corporate Governance and Accountability Review, 9(1), 120.
  24. Katona N., & Tessényi, J. (2016). Expanding the Self-Evaluation System of Corporate Social Responsibility on the Basis of Hungarian Lotteries. Gaming Law Review and Economics, 20(4),339–348. https://doi.org/10.1089/glre.2016.2047
  25. Katona, N., & Tessényi, J. (2020). CSR az innováció szolgálatában. A Tungsram, mint a kormánystratégiai partnervállalata CSR tevékenységének esetalapú vizsgálata, Marketing és Menedzsment, 53(4),75–87. https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.04.07
  26. Katona, N., & Tessényi, J. (2022). Együttműködő partnerek szerepe a TESCO közösségi és fenntarthatósági tevékenységében, Gradus 9(2), 1–7.https://doi.org/10.47833/2022.2.ECO.006
  27. Kim, Y., & Choi, S. M. (2022). When Bad Becomes Good: The Role of Congruence and Product Type in the CSR Initiatives of Stigmatized Industries. Sustainability, 14(13), 8164. https://doi.org/10.3390/su14138164
  28. Kozma, T. (2018). Tanulóközösségek és társadalmi innovációk. Educatio, 27(2), 237–246. https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.2.6
  29. Köves, A., & Király, G. (2022). A fenntarthatósági átmenet kihasználatlan erőforrásai: Egy marketingiparági backcasting folyamat tanulságai. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 53(2), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.02.01
  30. Darvasné Ö., E., Dudás, Gy. Kőröshegyi, D. Kulmány, I. Kürthy, Gy. Radóczné, K., T. Székelyhidi, K. Takács, E.& Vajda, Á. (2019). Élelmiszer-veszteségek keletkezésének okai, azok kezelése és megítélése a feldolgozóipari vállalatok körében, eds. Kürthy, Gy., Dudás Gy., Budapest: Agrárgazdasági Könyvek. NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet.
  31. Lasek, B., Jászai, D. Gábora, N. Biegner, E., & Temesi, Á. (2016). Versenytárs élelmiszerkereskedelmi láncok márkaasszociációs térképe. Stores, of contestant food retailer. Letöltve: https://core.ac.uk/download/pdf/233609327.pdf
  32. López‐Concepción, A., Gil‐Lacruz, A. I., & Saz‐Gil, I. (2022). Stakeholder engagement, Csr development and Sdgs compliance: A systematic review from 2015 to 2021. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(1), 19–31. https://doi.org/10.1002/csr.2170
  33. Molnár, K. (2021). A nagyvállalati önkéntesség az elmúlt tíz évben: Az Effekteam vizsgálatainak tükrében. Önkéntes Szemle, 1(4), 102–122.
  34. https://doi.org/10.53585/OnkSzem.2021.4.102-122
  35. Németh, N. (2018): A Fenntartható Élelmiszer-Fogyasztás Promóciója: Elmélet És Gyakorlati Példák. Journal of Central European Green Innovation, 6(1063-2018-4224), 55–74.
  36. Neulinger, Á., & Birtalan, I. L. (2021). Élelmiszer-igazságosság, avagy hogyan lehet igazságos az élelmiszerrendszer a termelőtől a fogyasztó asztaláig? = Food justice: How is it possible Farm-totable?. Szociológiai Szemle, 31(2), 85–107. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2021.2.4
  37. Nyame-Asiamah, F., & Ghulam, S. (2019). The relationship between CSR activity and sales growth in the UK retailing sector. Social Responsibility Journal. https://doi.org/10.1108/SRJ-09-2018-0245
  38. Park, K. O. (2020). How CSV and CSR affect organizational performance: A productive behavior perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2556. https://doi.org/10.3390/ijerph17072556
  39. Pizzi, S., Moggi, S., Caputo, F., & Rosato, P. (2021). Social media as stakeholder engagement tool: CSR communication failure in the oil and gas sector. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28(2), 849–859. https://doi.org/10.1002/csr.2094
  40. Poór, J., Dajnoki, K., Jarjabka, Á., Szűcs, B., Szabó, S., Szabó, K., & Tóth, A. (2021). Koronavírus-válság. Kihívások és HR-válaszok: Első-második-harmadik hullám összehasonlítása.
  41. Raffay-Danyi, Á., & Hajmásy, G. (2021). A dolgozói elégedettség vizsgálata a belső CSR-tevékenységek tükrében. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 52(4), 32–47. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.04.04
  42. Samuelson, J (2021). A hat új üzleti szabály. Budapest: Pallas Athéné Books.
  43. Shah, M. U., & Guild, P. D. (2022). Stakeholder engagement strategy of technology firms: A review and applied view of stakeholder theory. Technovation, 114, 102460. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2022.102460
  44. Szabó-Szentgróti E., & Szabó-Szentgróti G. (2022). Az okos kiskereskedelmi eszközök vásárlói megítélése és használata Magyarországon. Letöltve: http://www.irisro.org/tarstud2021junius/18SzaboSzentgrotiEszter-SzaboSzentgrotiGabor.pdf
  45. Szabó, P., Szilágyi, F., & Gera, A. (2019). Élelmiszer kiskereskedelmi láncok és helyi termékek kapcsolatának lehetőségei a posztszocialista térségben. Köztes-Európa, 11(2), 87–98.
  46. Szilágyi, T. (2021). A felelősség társadalma. Kultúratudományi Szemle, 3(4), 38–45.
  47. Tessényi J., & Katona N. (2021). How does Common Value Creation Work in Practice? Case – Based Presentation of CSV Activities at Nestlé Hungary; J Addict Sci 7(2), 24–28. https://doi.org/10.17756/jas.2021-052
  48. Tessényi, J., & Katona, N. (2021). A CSR kutatásának legújabb hazai és nemzetközi eredményei – Az utóbbi öt év hazai és nemzetközi szakirodalmának áttekintése (2017–2021) Annales, Budapesti Metropolitan Egyetem.
  49. Tessényi, J., & Katona, N. (2015). A CSR és a stratégia menedzsment kapcsolatának vizsgálata hazai monopol piacon működő nagyvállalat példáján keresztül, MARKETING ÉS MENEDZSMENT XLIX 19–34. ,16 p.
  50. Tóth, E. (2018). A méltányos kereskedelem hazai kutatási előzményei és magyarországi helyzete. Competitio, 17(1–2), 54–68.
  51. https://doi.org/10.21845/comp/2018/1-2/4
  52. UNICEF (é.n): UNICEF and the Sustainable Development Goals. Letöltve: UNICEF and the Sustainable Development Goals | UNICEF, letöltés dátuma: 2022. 09. 09.
  53. Van Oosterhout, J., & Heugens, P. P. (2006). Much ado about nothing: A conceptual critique of CSR. In. ERIM Report Series. Reference No. ERS-2006-040-ORG. https://ssrn.com/abstract=924505, letöltés dátuma: 2017. október 14.
  54. Visser, W (2010). CSR 2.0: The Evolution and Revolution of Coorporate Responsibility = ~ Responsible Business: How to Manage a CSR Strategy Successfully, Eds. Pohl, M. & Tolhurst, N. ( 2010).
  55. Wiriyapipat, N. (2020). Transitioning from CSR to CSV: Creating shared value for business and society.
  56. Wójcik, P. (2016). How creating shared value differs from corporate social responsibility. Central European Management Journal, 24(2), 32–55. https://doi.org/10.7206/jmba.ce.2450-7814.168
  57. Zarzycka, E., Krasodomska, J., & Dobija, D. (2021). Stakeholder engagement in corporate social practices and Non-Financial disclosures: a systematic literature review. Central European Management Journal, 29, 112–135. https://doi.org/10.7206/cemj.2658-0845.43
  58. https://trademagazin.hu/wp-content/uploads/2021/05/FMCG-Kereskedelmi-Toplista-2020_poszter.pdf Letöltés: 2022. 08.09.
  59. https://kitekinto.hu/2022/04/09/gazdasag/kerdesesse-valt-a-tungsram-jovoje/199462/ Letöltés: 2022. 08.09.