Az európai vonatkozású multinacionális vállalatok esetében előforduló nyelvi kihívások és az azokra adott válaszok szakirodalmi elemzése
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2023 Edina Várnagy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Elfogadott 2023-02-09
Publikált 2024-07-13
Absztrakt
A nyelvi sokszínűség a nemzetközi üzleti tranzakciók elkerülhetetlen része, annak ellenére, hogy az English nyelv dominálja ezt a területet. A multinacionális vállalatok működése során mind a menedzsment, a HR és a munkavállalók számára kihívást jelent megtalálni a megfelelő alkalmazkodási stratégiát. A nemzetközivé váló szervezetek csoportosíthatóak az EPRG (etnocentrikus, policentrikus, régiócentrikus, geocentrikus) modell segítségével, aszerint, hogy hogyan határozzák meg kapcsolatukat a leányvállalatokkal, hogyan működnek a külföldi piacokon. Ezt a modellt alkalmazva következtetéseket lehet levonni az alkalmazott nyelvstratégiára vonatkozóan is.
JEL-kód: F23, Z13
Hivatkozások
- Aichhorn, N., & Puck, J. (2017). Bridging the language gap in multinational companies: Language strategies and the notion of company-speak. Journal of World Business, 52(3), 386–403. doi:10.1016/j.jwb.2017.01.002
- Andersen, H., & Rasmussen, E. S. (2004). The role of language skills in corporate communication. Corporate Communications: An International Journal, 9(3), 231–242. doi:10.1108/13563280410551150
- Bouchien de Groot, E. (2012): Personal preference or policy? Language choice in a European-based international organization. Corporate Communications: An International Journal. Vol. 17. Iss 3. pp. 255-271. doi:10.1108/13563281211253511
- Böcskei, E., & Bács, Z., & Kovács, T., & Tarnóczi, T. & Fenyves, V. (2018). Intézményi szolgáltatásokról a külföldi hallgatók szemével – mitől lesz egy intézmény multikulturális? International Journal of Engineering and Management Sciences 3(4), 343–363. doi:10.21791/IJEMS.2018.4.29
- Charles, M. (2007). Language Matters in Global Communication: Article Based on ORA Lecture, October 2006. Journal of Business Communication, 44(3), 260–282. doi:10.1177/0021943607302477
- Ehrenreich, S. (2010). English as a Business Lingua Franca in a German Multinational Corporation: Meeting the Challenge. Journal of Business Communication, 47(4), 408–431. doi:10.1177/0021943610377303
- Feely, A. J., & Harzing, A. (2003). Language management in multinational companies. Cross Cultural Management: An International Journal, 10(2), 37–52. doi:10.1108/13527600310797586
- Fredriksson, R., Barner-Rasmussen, W., & Piekkari, R. (2006). The multinational corporation as a multilingual organization. Corporate Communications: An International Journal, 11(4), 406–423. doi:10.1108/13563280610713879
- Gaál, Z., Szabó, L., & Kovács, Z. (2005). Nemzetközi vállalati stratégiák és a nemzeti-vállalati kultúrák összefüggései. Vezetéstudomány, 2–14. doi:10.14267/veztud.2005.07.01
- Harzing, A.-W., & Pudelko, M. (2013). Language competencies, policies and practices in multinational corporations: A comprehensive review and comparison of Anglophone, Asian, Continental European and Nordic MNCs. Journal of World Business, 48(1), 87–97. doi:10.1016/j.jwb.2012.06.011
- Heikkilä, J.-P., & Smale, A. (2011). The effects of “language standardization” on the acceptance and use of e-HRM systems in foreign subsidiaries. Journal of World Business, 46(3), 305–313. doi:10.1016/j.jwb.2010.07.004
- Horváth, I. (2021): Tolmácsolás, digitalizáció, mesterséges intelligencia. Akadémiai Kiadó. doi: 10.1556/9789634546801
- Kankaanranta, A., & Louhiala-Salminen, L. (2010). “English? – Oh, it’s just work!”: A study of BELF users’ perceptions. English for Specific Purposes, 29(3), 204–209. doi:10.1016/j.esp.2009.06.004
- Louhiala-Salminen, L., & Kankaanranta, A. (2012). Language as an issue in international internal communication: English or local language? If English, what English? Public Relations Review, 38(2), 262–269. doi:10.1016/j.pubrev.2011.12.021
- Luo, Y., & Shenkar, O. (2017). The Multinational Corporation as a Multilingual Community: Language and Organization in a Global Context. JIBS Special Collections, 59–92. doi:10.1007/978-3-319-42745-4_4
- Machili, I. (2015). “it’s not written on parchment but it’s the way to survive’: Official and unofficial use of languages in MNCs. Language in Focus, 1(2), 54–84. doi:10.1515/lifijsal-2015-0009
- Maclean, D. (2006): Beyond English Transnational corporations and the strategic management of language. Management Decision, 44(10), 1377–1390. doi:10.1108/00251740610715704
- Marschan-Piekkari, R., Welch, D., & Welch, L. (1999). Adopting a common corporate language: IHRM implications. The International Journal of Human Resource Management, 10(3), 377–390. doi:10.1080/095851999340387
- Muratbekova-Touron, M. (2008). From an ethnocentric to a geocentric approach to IHRM. Cross Cultural Management: An International Journal, 15(4), 335–352. doi:10.1108/13527600810914139.
- Neeley, T. B. (2013). Language Matters: Status Loss and Achieved Status Distinctions in Global Organizations. Organization Science, 24(2), 476–497. doi:10.1287/orsc.1120.0739
- Neeley, T. B., Hinds, P. J., & Cramton, C. D. (2012). The (Un)Hidden Turmoil of Language in Global Collaboration. Organizational Dynamics, 41(3), 236–244. doi:10.1016/j.orgdyn.2012.03.008
- Nekvapil, J., & Nekula, M. (2006). On Language Management in Multinational Companies in the Czech Republic. Current Issues in Language Planning, 7(2-3), 307–327. doi:10.2167/cilp100.0
- Nielsen, T. H. (2020). Developing shared communication practices: A study of BELF in multinational team meetings. Journal of English as a Lingua Franca, 9(1), 131–153. doi:10.1515/jelf-2020-2029.
- Perlmutter, H. V. (1969). The tortuous evolution of the multinational corporation. The Columbia Journal of World Business, 4(1), 9-18.
- Piekkari, R., Welch, D., & Welch, L. (1997). Language: The forgotten factor in multinational management. European Management Journal, 15(5), 591–598. doi:10.1016/S0263-2373(97)00038-8
- Rekettye, G. & Tóth, T. & Malota, E. (2015): Nemzetközi marketing. Akadémia Kiadó. Budapest. p. 473.
- Rogerson-Revell, P. (2007). Using English for International Business: A European case study. English for Specific Purposes, 26(1), 103–120. doi:10.1016/j.esp.2005.12.004
- Sanden, G. R. (2020). Language policy and corporate law: A case study from Norway. Nordic Journal of Linguistics, 43(1), 59–91. doi:10.1017/s0332586519000222
- Saulière, J. (2014): Corporate language: the blind spot of language policy? Reflections on France’s Loi Toubon. Current Issues in Language Planning, 15(2), 220–235. doi:10.1080/14664208.2014.858658.
- Selmer, J., & Lauring, J. (2011). Host country language ability and expatriate adjustment: the moderating effect of language difficulty. The International Journal of Human Resource Management, 26(3), 401–420. doi:10.1080/09585192.2011.561238
- Steyaert, C., Ostendorp, A., & Gaibrois, C. (2011). Multilingual organizations as “linguascapes”: Negotiating the position of English through discursive practices. Journal of World Business, 46(3), 270–278. doi:10.1016/j.jwb.2010.07.003
- Tenzer, H., & Pudelko, M. (2017). The influence of language differences on power dynamics in multinational teams. Journal of World Business, 52(1), 45–61. doi:10.1016/j.jwb.2016.11.002
- Tungli, Z., & Peiperl, M. (2009). Expatriate practices in German, Japanese, U.K., and U.S. multinational companies: A comparative survey of changes. Human Resource Management, 48(1), 153–171. doi:10.1002/hrm.20271
- Vaara, E., Tienari, J., Piekkari, R., & Säntti, R. (2005). Language and the Circuits of Power in a Merging Multinational Corporation. Journal of Management Studies, 42(3), 595–623. doi:10.1111/j.1467-6486.2005.00510.x
- Van den Born, F., & Peltokorpi, V. (2010). Language Policies and Communication in Multinational Companies: Alignment with Strategic Orientation and Human Resource Management Practices. Journal of Business Communication, 47(2), 97–118. doi:10.1177/0021943610364515
- Welch, D. E., & Welch, L. S. (2018). Coping with multilingualism: Internationalization and the evolution of language strategy. Global Strategy Journal, 9(4), 618–639. doi:10.1002/gsj.1191.
- Wind, Y., Douglas, S. P., & Perlmutter, H. V. (1973). Guidelines for Developing International
- Marketing Strategies. Journal of Marketing, 37(2), 14. doi:10.2307/1250046
- Yanaprasart, P. (2016). Managing Language Diversity in the Workplace: Between ‘One Language Fits All’ and ‘Multilingual Model in Action’. Universal Journal of Management, 4(3), 91–107. doi:10.13189/ujm.2016.040302.