Search

Published After
Published Before

Search Results

  • A sport, mint a depresszióval szembeni védőfaktor
    5-17
    Views:
    1405

    The study examines the relationship between sport and depression among athletes in leisure and competition. A total of 436 people completed a questionnaire measuring the factors examined (Beck-Depression Questionnaire Abbreviated Version), of which 139 responders were leisure time athletes and 297 professional athletes. The aim of my study was to map out whether sport appeared as a protective factor for young people engaged in leisure sports, and whether the protective effect of sport on competitive athletes could prevail over the various symptoms of depression. Furthermore, whether there is a correlation between gender, education, occupation and consumption of legal drugs and depression. From the results we can see that the depression value of athletes at competition level is higher than that of the athletes in leisure sports. In addition, I was able to experience a significantly higher depression value among the people aged between 18-20 than those aged 30 and over. I also found a significant difference in terms of gender in favour of women. People with a low level of education and those who do not have a full-time job have witnessed more depressive symptoms on themselves. By examining the consumption of legal drugs, I could show a correlation between alcohol and depression.

  • Az inklúzió és a sajátos nevelési igény lehetséges kontextusai egy nemzetközi kutatás tükrében
    112-132
    Views:
    138

    Tanulmányunkban az iskolai inklúzió és a sajátos nevelési igénye (a továbbiakban: SNI) összefüggéseit vizsgáltuk egy nemzetközi kutatás keretében. Az elméleti részben vázoljuk a szegregációtól az integráción át az inklúzióig tartó folyamatot, mely alapján vitatott az egyes fogalmak használata. Az iskolarendszerben az integráció a fogyatékossággal élő tanulók szegregált oktatásával szemben kialakult megközelítést és gyakorlatot jelenti, melynek célja az elkülönített oktatás felszámolása volt. Az SNI nem diagnosztikus, hanem iskoláztatási fogalom, és a gyógypedagógiai és a jogi fogalomhasználat sem esik egybe. Kutatásunkba ukrajnai (kárpátaljai, 280 fő), lengyel (271 fő) és magyarországi (552 fő) tanulók kerültek. Az iskolai befogadást és a társas támogatást az iskolai sikerek alakítják, növelik. A sikerek képesek a tanulási problémákkal küzdő tanulók önbecsülését is növelni, ami együtt jár a társas támogatás növekedésének és a kirekesztés csökkenésének a szubjektív észlelésével.

  • A brief comprehensive overview of surrogacy
    178-196
    Views:
    310

    Statistics situates infertility as a global health issue with about 48 million couples and 186 million individuals. The rate at which IVF and surrogacy arrangement have been engaged globally has raised alarm to scholars in medicine, sociology, law, social work, psychology, and religion among other fields. Improved methods and unarguable advantages of surrogacy particularly to couples in dire need of children has left even more questions unanswered. The focus of this research is placed on the interdisciplinary factors that influences the practice of surrogacy. Due to the paucity of data on the subject, a systematic review of relevant published articles dated until 2023 were engaged within survey design. This study argues that surrogacy is not welcomed in many societies, however, it is also clearly noted that it is currently practiced in several countries. Interdisciplinary collaboration has been situated within surrogacy practice, and the findings of this study is prominent for such.