Tanulmányok

Kényszeres vásárlók vásárlási szokásainak vizsgálata kvalitatív módszerrel

Megjelent:
2025-08-01
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Acta Medicinae et Sociologica

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kis, E., & Galán, A. (2025). Kényszeres vásárlók vásárlási szokásainak vizsgálata kvalitatív módszerrel. Acta Medicinae Et Sociologica, 16(40), 154-176. https://doi.org/10.19055/ams.2025.08/01/6
Absztrakt

Tanulmányunk a kényszeres vásárlás témakörével foglalkozik. Az internet és a fogyasztói társadalom terjedésével párhuzamosan a kényszeres vásárlók aránya is növekszik. Kutatásunk során a célunk kényszeres vásárlók vásárlói szokásainak, valamint a problémás vásárlás jellemzőinek feltárása volt kvalitatív módszerekkel. Vizsgálatunkba hat fő, a Vásárlási Viselkedés Kérdőív (QABB) alapján kényszeres vásárlónak tekintett alanyt vontunk be, akiket hólabda módszerrel értünk el. Az eredmények ismertetését két részre tagoltuk. Először a kényszeres vásárlók vásárlási szokásaival foglalkozunk, majd a vásárlásfüggőség egyes jellemzőit vizsgáljuk esetükben. A kutatás eredményeit összegezve elmondható, hogy tapasztalhatók a vásárlási szokások között különbségek, viszont ezek nem jelentős eltérések. A kényszeresség nem minden alanynál fordult elő, inkább a szabadság érzése jellemző vásárlás során. Az érzelmek nagy hatást gyakorolnak a kényszeres vásárlókra, befolyásolják a vásárlással töltött idő mennyiségét. A problémás vásárlás vizsgálata során a pénzügyi problémák előfordulása kapcsán három csoportra bontottuk a megkérdezetteket, megkülönböztettünk odafigyelő, visszaeső és beletörődő alanyokat.