Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Klasszikus és alkalmazott matematikai ismeretek a középiskolában
    404-407
    Megtekintések száma:
    81

    Egy középiskola két különböző, de hasonló képességekkel rendelkező osztályban írattam egy-egy tesztet. Az egyik osztályban alkalmazott matematikai feladatokat, a másik osztályban tisztán matematikai szövegezésű feladatokat kellett megoldani a tanulóknak. Megvizsgáltam, hogy a két feladatsor átlagos pontszáma között volt-e szignifikáns eltérés.

  • Modellalkotás középiskolás fokon
    76-83
    Megtekintések száma:
    62

    2021. február 11-én a mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban motivációs előadást tartottam, és a tanulókkal egy tesztfeladatsort töltettem ki. Tanulmányomban választ kerestem arra, hogy az érettségi előtt álló diákok hogyan viszonyulnak a matematika feladatok megoldásához. A fő célkitűzés annak vizsgálata volt, hogy a tisztán matematikai vagy az alkalmazásszemléletű feladatok oldják-e meg szívesebben, és hogy melyikben érnek el jobb eredményeket. Ebben a cikkben a kapott eredményeket elemzem.

  • A matematika alkalmazása a középiskolai fizikában és a kémiában
    33-38
    Megtekintések száma:
    109

    Az EFOP-3.6.1-16-2016-00022 „Debrecen Venture Catapult Program" projekt keretében kidolgozásra került egy olyan tananyag, amelyben összefoglalom a középiskolai matematika legfontosabb fizikai és kémiai alkalmazásait. Fontos, hogy a hallgatók lássák, hogy a matematika oktatása nem öncélú, hanem a különböző természettudományokban sok helyen alkalmazható.

  • Egy matematika jegyzetről mérnökhallgatóknak
    132-138
    Megtekintések száma:
    99

    Mennyire oktassuk a matematikát precízen? Milyen mértékű legyen az alkalmazás-orientáltság? Megkíséreljük megválaszolni e kérdéseket néhány illusztratív példával, melyeket a mérnökhallgatók oktatásánál motiválásként használhatunk. Egy elkészült jegyzetet mutatunk be, mely a Debreceni Egyetem Műszaki Karán folyó mérnökképzés során elsajátítandó, haladottabb matematikai kurzusok anyagába nyújt betekintést.

  • Modeling the Thermal Behavior of Permanent Magnet Synchronous Motors
    466-477
    Megtekintések száma:
    155

    The aim of this study is to present a thermal analysis of a permanent magnet synchronous machine based on finite element method. The developed model can be used to predict temperature distribution inside the studied motor during the rated operation. Electromagnetic computation is carried out with the aid of two 2D finite-element (FE) simulations on the cross-section of the PM motor. To analyse the process of heat transfer in an electrical machine, empirical correlations are used to describe the convective heat transfer from the different surfaces of the PM motor. The heat transfer coefficient is determined using dimensionless numbers and Nusselt number. After the loss calculation, the temperatures of the machine are calculated by using 3D finite element method. The results obtained by the model are compared with experimental results from testing the prototype electric motor.

  • Matematikai kompetencia- és attitűdvizsgálat mérnökhallgatók körében
    43-55
    Megtekintések száma:
    222

    A tanulási folyamat hatékonyságáról manapság egyre több szó esik a felsőoktatásban, ezen belül a műszaki felsőoktatásban is. A hatékonyság mérése az elvárt kompetenciák rendszerének célszerű kialakításával és a kompetenciák megszerzésének ellenőrzésével lehetséges. Ebben a cikkben egy olyan felmérést mutatunk be, melyet mérnöki alapdiplomával (főiskolai, BSc) rendelkező hallgatók körében készült, akik mesterképzésen folytatják tanulmányaikat. Arra voltunk kíváncsiak, hogy egyes problémakörökhöz kapcsolódó gondolati sémák megmaradtak-e, képesek-e megfelelően reagálni a kérdésfelvetésekre, rendelkeznek-e a matematika tanulása során megszerezhető kompetenciákkal. A lexikális tudás felmérése nem volt cél, a feladatok nehézségi szintje nem érte el az alapképzések számonkéréseinek átlagos szintjét. A kérdőív első része a korábbi tanulmányokra, valamint a matematika tanulásához kapcsolódó emlékekre, tapasztalatokra, illetve az ismeretek alkalmazhatóságára kérdez rá.

  • Alkalmazásorientált matematikaoktatás a DE Műszaki Karán
    36-42
    Megtekintések száma:
    169

    A Debreceni Egyetem Műszaki Karának Műszaki Alaptárgyi Tanszékén közel egy évtizede foglalkozunk az egyetemi alapképzésben oktatott matematika tárgyak módszertani megújításával. Ennek a hosszú alkotómunkának az eredménye a nemrégiben megjelent ,,Matematikai eszközök mérnöki alkalmazásokban” című tankönyv, amely a matematika legfontosabb eszközeinek (vektorok, mátrixok, lineáris függvények,komplex számok, differenciál és integrálszámítás) különböző alkalmazásait mutatja be a műszaki és természettudományok, valamint a közgazdaságtan egyes területein. A jelen közleménnyel a szerzők célja a fenti tankönyv, valamint az általa megtestesített oktatási, szakmódszertani irányvonal bemutatása, népszerűsítése.

  • A Heinrich Spatial Visualization Test Implementálása Virtuális Környezetben
    1-8
    Megtekintések száma:
    218

    Egy virtuális környezet fejlesztése valósult meg PC-re és Androidra. Az előbbit asztali kijelzővel, az utóbbit a Gear VR készülékkel lehet használni. A környezet használatával az emberek térbeli készségeinek mérése, valamint fejlesztése a célunk, hiszen az utóbbi megvalósítható egyszerű geometriai feladatok megoldásával. Eredetileg ez a virtuális környezet csak három térbeli készséget fejlesztő tesztből állt, nevezetesen a Mental Rotation Testből, a Mental Cutting Testből és a Purdue Spatial Visualization Testből. A szerzők már végeztek régebben méréseket ezekkel a tesztekkel, de most már a Heinrich Spatial Visualization Test is bekerült a virtuális környezetbe. Ebben a cikkben bemutatjuk ezen teszttípus implementálását és jövőbeli mérési tervünket.

  • Alkalmazott matematikai feladatok egy középiskolásoknak tartott foglalkozáson
    554-559
    Megtekintések száma:
    169

    Az EFOP-3.6.1-16-2016-00022 azonosítószámú „Debrecen Venture Catapult Program" pályázat támogatásával 2019. májusában középiskolások számára három tanórás foglalkozást tartottam Mátészalkán, az Esze Tamás Gimnáziumban. Ezen a foglalkozáson a tanulók számára több olyan feladatot prezentáltam, amely a matematika különböző területeken való alkalmazásait mutatja.

  • Egy gazdaságmatematikai modell
    39-44
    Megtekintések száma:
    90

    Az NTP-NFTÖ-17-C-159 azonosítószámú pályázat keretében az egyik fő feladatom, hogy bemutassam a középiskolai és felsőoktatási matematikaoktatás alkalmazási lehetőségeit. Ezen kívül szeretném szemléltetni, hogy sok esetben a matematikai szoftverek alkalmazása mennyire hasznos és bizonyos esetekben nélkülözhetetlen egy összetett probléma megoldásánál.

  • Mérnöki és innovációs készségek fejlesztése
    364-369
    Megtekintések száma:
    157

    A mérnöki tudományok tanulásában és oktatásában rendkívül fontos szerepet játszanak a megfelelő szintű téri képességek. Kutatások szerint a térszemlélet szoros kapcsolatot mutat a természettudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematikai készségek fejlődési szintjével. Számos mérnökhallgatónak gondot okoz a matematikai és térgeometriai feladatok megoldása, a matematikai modellek gyakorlati alkalmazása, ezért lényeges e képességek fejlesztése. Foglalkozásunkon az általunk e célra fejlesztett eszközökkel, feladatokkal történik a mérnöki és innovációs képességek fejlesztése.

  • Online self-learning
    542-553
    Megtekintések száma:
    187

    In this paper four short sessions are reviewed in the theme of introductory programming. The sessions were performed in four different student groups from the age twelve to seventeen in two different schools. The paper summarizes important input and output properties of the groups, like the preliminary studies of Informatics and the grades in both Informatics and Mathematics – if available – also the results of the learning process during the sessions. The focus is on the skills of programming and self-learning, and the differences of it in respect to the age, the gender and the preliminary studies.

  • Általános iskolás tanulók és egyetemi hallgatók fogalomképzetei a függvényről
    114-122
    Megtekintések száma:
    302

    A függvény fogalma alapvető fontosságú a matematikában. Minthogy a legtöbb matematikai fogalmat nem lehet egylépésben elsajátítani [13], így a függvény fogalmának kialakítása is hosszú folyamat. Ennek egyik célja a hatékony fogalomképzet kialakítása, mely nagy jelentőséggel bír a problémamegoldásban. A tanulók legtöbbször a fogalomképzetükre támaszkodva döntenek arról, hogy egy objektum példája vagy ellenpéldája az adott fogalomnak (Vinner & Dreyfus, 1989). Jelen tanulmányban felmérések keretén belül végzett vizsgálatokkal arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen fogalomképzettel rendelkeznek az általános iskolát fejező tanulók (8. osztály) és az egyetem első évét megkezdő mérnökhallgatók a függvényről.

  • Mérnöki térszemlélet és térgeometria – Kutatási tapasztalatok 1.
    383-387
    Megtekintések száma:
    116

    A mérnöki tudományok tanulásában és oktatásában rendkívül fontos szerepet játszanak a megfelelő szintű téri képességek. Kutatások szerint a térszemlélet szoros kapcsolatot mutat a természettudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematikai készségek fejlődési szintjével. Számos mérnökhallgatónak gondot okoz a térgeometriai feladatok megoldása, emiatt lényeges a térszemlélet fejlesztése. Foglalkozásunkon az általunk e célra fejlesztett eszközökkel, feladatokkal történik e téri képességek fejlesztése.

  • Algoritmizálás játékosan
    105-111
    Megtekintések száma:
    97

    Az EFOP–3.6.1–16–2016–00022 számú, „Debrecen Venture Catapult Program” elnevezésű pályázat „Műszaki kutatói kapacitás bővítése, kutatási szolgáltatások fejlesztése, tudásnégyszög kiépítése a mérnökképzésben” című alprogramjában alakult egy „Mérnöki és innovációs készségeket fejlesztő kutatócsoport”. A kutatócsoport vállalta, hogy készségfejlesztő foglalkozásokat dolgoz ki középiskolások számára matematika, fizika, ábrázoló geometria és informatika témakörökhöz kapcsolódóan. Jelen cikk a számos kifejlesztésre került foglalkozás közül a „Játékos algoritmizálás” című foglalkozást mutatja be, mely foglalkozás során számítógépes játékkal játszva fejlesztjük a diákok algoritmizálási készségét.

  • Investigation of the Luxury Yachts Condition and Their Maintenance
    95-105
    Megtekintések száma:
    201

    Surveying the condition of yachts and their maintenance is of great importance for their functionality and efficiency. Finding the right approaches, expertise at different levels, design benchmarking are essential for all yacht maintenance and security, resulting in crew and passenger safety. This report presents an evaluation and expertise in a real environment and documentation of decision-makers for the strength and functionality of a luxury motor yacht. For a good understanding of the problem, detailed photographic material has been documented showing in detail the required technical corrections. The research would be of interest to a wide range of yacht design and industry professionals, academic and research representatives, yacht users and all interested stakeholders.

  • A numerikus számítások szerepe a műszaki modellekben
    76-83
    Megtekintések száma:
    118

    Application of numerical methods and stochastic approach should have a bigger role in the Mathematics programme of the secondary schools. Studying economic and engineering problems leads to better understanding of the significance of mathematical models in practice. In our mini-course we introduce several topics related to mathematical modelling of systems and processes to present the applicability of mathematical  calculation methods in the everyday life.

Adatbázis logók