Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Economic Effect of the Coronavirus on the Companies Involved in Car and Automotive Parts Trading, and Manufacture of Tires of Hungary, Including Szabolcs-Szatmár-Bereg County, in Respect of 2020
    1-12
    Megtekintések száma:
    237

    In Hungary the wake of the first wave of the Covid-19 epidemic (March 2020), caused a decline in demand for goods and services in most sectors. There were sectors (accommodation services, art, recreation, etc.), which were economically severely burdened by the imposition of restrictive measures, and there were some (financial services, communication), which experienced the change positively. In our research, our goal was to assess the changes caused by the Covid-19 epidemic in the property, financial and profitability situation of the companies involved in car and automotive parts trading, and tire manufacturing, in Hungary, and within the country, in Szabolcs-Szatmár-Bereg county. We established three hypotheses: (1) As a result of the spread of coronavirus epidemic, in Hungary and in Szabolcs-Szatmár-Bereg county as well, the profitability of companies of NAICS codes 441 (car and automotive parts trading) and 4231 (wholesale of road vehicles and parts), decreased. (2) The outbreak of the epidemic had a negative impact on the liquidity of companies established in Hungary, including Szabolcs- Szatmár-Bereg county. (3) As a result of the Covid-19 epidemic, the resource structure of Szabolcs-Szatmár-Bereg county companies, analysed in the framework of research work, transformed. To prove or disprove these, secondary research was used. Finally, we put forward conclusions and proposals for the management of the companies active in this industry.

  • A minőség- és változásmenedzsment kihívásai a közelgő társadalmi-ipari változások (5.0) kontextusában – egy felmérés tükrében
    138-150
    Megtekintések száma:
    212

    A közelgő ipari-társadalmi forradalom, amelyet a szakirodalom 5.0 elnevezéssel illethet, hangsúlyozza a technológia (gép) és ember értékteremtő munkájának összehangolását. Ezen szemlélet a fenntarthatóság irányába kíván haladni, amely most egyre inkább szignifikánsan kiemelkedő szerepet érdemel a világot érintő negatív hatások átélésével. Kutatásom során arra kerestem a választ, hogy az ipar 4.0 kiterjesztett értelemben véve, hogyan jelenik meg és milyen hangsúlyt kap a Magyarországon az autóipari beszállítói láncban, ill. a megkérdezett vezetők milyen változások szükségességét látják indokoltnak a menedzsment folyamatok kapcsán, a hatékonyság elősegítése érdekében, hangsúlyt fektetve a humán tőkére. A kvalitatív kutatás részeként szakértői mélyinterjúkra került sor, amely tartalomelemzéssel egészült ki a „grounded theory” módszertanra alapozva. Az eredmények igazolják az eddigi folyamatok felülvizsgálatának és változtatásának szükségességét, annak érdekében, hogy a humán tőkében rejlő potenciál ne vesszen el és a technológiai fejlődés – még inkább – az emberi erőforrás szolgálatába állhasson a hatékonyság és eredményesség elérése érdekében. Ennek lehetséges eszközei között találjuk az auditok utókövetési folyamatának átstrukturálásában végbemenő változásokat a minőséget szolgáló menedzsment rendszerekben, valamint a feldolgozott adatok kiértékelésében a többtényezős statisztikai folyamatszabályozás gyakorlati megvalósítása, amely egyik esszenciája lehet az ipari (IoT) adatoknak.

  • A COVID-19-járvány foglalkoztatási és gazdasági hatásainak bemutatása Szabolcs-Szatmár-Bereg megye autóiparban tevékenykedő vállalatainak körében
    80-92
    Megtekintések száma:
    449

    A 2020 tavaszán megjelenő COVID-19-járvány szinte a világ minden pontján jelentős gazdasági, társadalmi változásokat hozott. Kutatómunkánk során a koronavírus gazdasági és foglalkoztatási hatásait vizsgáltuk Szabolcs-Szatmár-Bereg megye autóiparban tevékenykedő vállalatainak körében. A szekunder adatgyűjtés mellett primer kutató munka során a megyében lévő autóipari vállalatok gazdasági vezetőivel és munkavállalóival kérdőíves felméréseket és mélyinterjúkat készítettünk. Munkánk során kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy felmérjük milyen változásokat hozott a pandémia a vállalatok mérlegtételeinek, forgalmának alakulásában, hogyan érintette meglévő hiteleik visszafizetési kötelezettségeinek, valamint hitel- illetve támogatásfelvételi hajlandóságainak az alakulását. Emellett vizsgáltuk azt is, hogy a járványügyi intézkedések milyen hatással voltak a munkavállalók munkavégzésének módjára, a számukra nyújtott juttatások értékének alakulására.

  • Improvement of High Strength Automotive Steels Wettability Properties Using CO2 Laser Surface Treatment
    422-427
    Megtekintések száma:
    168

    As a result of stricter environmental and safety standards, vehicle manufacturers have to reduce the weight of the vehicles, because 10% weight loss cause 8-10% reduction of fuel consumption. To reduce car’s weight and increase safety, vehicle manufacturers use high-strength steels. Further weight reduction can be achieved by using corresponding bonding technology (soldering, sticking) and optimizing these technologies can increase the strength of the joints. According to literature research, the improvement of interface properties has a large effect on bonding technologies. In order to improve interface properties, we can use multiple surface treatments. In our research we investigate the effects of CO2 laser surface treatment on high strength steels, because CO2 lasers are often used in the vehicle industry. In order to detect the effect of surface treatment, we investigate the wettability of the treated and untreated steels. In our research we measure the surface tension of treated and untreated steels. Our main goal is to improve wettability properties thus the bonding technology. In our research we used DP 600 high strength steel sheet with the thickness of 1 mm. We cut the steel sheet to 25mm wide and 55mm long workpieces. Before the surface treatment, the workpieces had to be cleaned and degreased using methanol. We searched for parameters that do not cause any visible changes on the surfaces. Among the parameters of the treatment we were able to change the output power of the laser. We used contact angle measurement to examine the wettability.

  • Futómű alkatrészek (lengőkar és stabilizátor rúd) maradó feszültségének meghatározásához szükséges BHN vizsgálati berendezés tervezése és megvalósítása
    337-341
    Megtekintések száma:
    194

    Napjaink gépjármű iparában gyártói - , és szerviz oldalról is fontos igény az adott alkatrészek várható élettartamának rendkívül precíz meghatározása. Ennek módja jelenleg a rendelkezésre álló tekintélyes elméleti tudástár felhasználása mellett a műszaki gyakorlatból és gyártási-, felhasználási tapasztalatokból álló tudásbázis alkalmazása. Anyagtudományi, és törésmechanikai aspektusból ez a terület ma már kellőképpen lefedettnek tekinthető. Azonban a maradó feszültségek, melyek additívan keletkeznek már az alapanyag gyártás lépéseinél, valamint az esetleges további mechanikai alakítások, és hőkezelések, felületkezelések során, jelenleg nem megfelelően elkülöníthetők. Ennek technológiai vizsgálataira több párhuzamos fizikai módszer létezik, melyek alkalmazhatósága mindig a gyártómű döntésén, az ott dolgozó mérnökök tapasztalataira építve valósul meg. Ez a terület tehát még nem egyértelműen szabványosított így még vállalaton belül is adódhatnak eltérések egy-egy módszer megítélése kapcsán.

  • Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolások és egy kérdőíves felmérés eredményei
    1-23
    Megtekintések száma:
    461

    Az autóiparban és a fogyasztók között egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az elektromos autók; részben azok környezetkímélő jellemzőinek eredményeként. A tanulmány célja, hogy összehasonlítsa az elektromos és a hagyományos (belsőégésű) motor legfőbb jellemzőit a környezetvédelem kontextusában. A tanulmány első felében az elektromos és a hagyományos meghajtású autók életútját mutatjuk be 7 szakaszra lebontva, ahol összehasonlítjuk egy belsőégésű motorral szerelt és egy elektromos motorral szerelt gépjármű környezetszennyezési adatait. Rámutatunk, hogy bár az elektromos autó üzemeltetése során nem szennyezi a környezetet lokálisan, az üzemeltetéshez szükséges akkumulátorok legyártása, azok töltése és megsemmisítése további kérdéseket vet fel a környezetszennyezéssel kapcsolatban. A második részben saját kérdőíves kutatásunk alapján vizsgáljuk a válaszadók hozzáállását az elektromos autókhoz. A kérdőíves adatok alapján elmondható, hogy a fogyasztók továbbra is drágának tartják az elektromos autókat és tisztában vannak vele, hogy az elektromos autók kis mértékben orvosolnak egyes környezetszennyezési kérdéseket.

  • Simulation of an Operating Machine in Dust Chamber
    266-275
    Megtekintések száma:
    108

    Auxiliary equipment used in the automotive industry, such as generator, air conditioner, or starter, is often exposed to harsh conditions, for example splash water, frost, or serious dust load. Therefore, these auxiliary devices are intended to be prepared by the manufacturers to these conditions. The topic of this paper is a part of the analysis of the dust control of generators, which in principle is no different from the examination of other equipment. The flow around the generator and in the dust chamber was simulated by Ansys FLUENT.

  • Literature Overall of Fatigue Analysis Approaches of Vehicle Components Made of Rubber
    130-140
    Megtekintések száma:
    170

    Generally, the most frequently used structural materials are metals which have high strength and stiffness. However, there are many cases when other important properties come to the front, as well as high deformation capacity with elastic behavior, high viscosity namely good damping effect. Due to its above mentioned properties, rubber is widely used in vehicle and automotive industry. Vehicle components made of rubber usually exhibit large deformations. Cyclic finite deformations generate temperature in hyperelastic materials. Furthermore it is necessary to take into consideration the effects of ambient temperature. The mechanical properties of rubber depend on temperature and temperature changes can accelerate chemical alteration processes which lead to the material deterioration and fatigue processes. Research on fatigue behavior and fatigue properties of rubber has a great significance for predicting fatigue life and improving durability of rubber products. There are several studies on the fatigue behavior of rubber-based materials, but there is less research in the fatigue life prediction considering the influence of temperature and temperature changes. First purpose of this paper is summarizing the influence of temperature and temperature changes on the fatigue behavior of rubber. The second purpose of this study is to provide an overview of the state of the art on the fatigue life prediction of rubber with primary focus on the different methods available for prediction of fatigue life under the influence of temperature and temperature changes.

  • Exhaust System Muffler Volume Optimization of Light Commercial passenger Car Using Transfer Matrix Method
    132-138
    Megtekintések száma:
    192

    Nowadays, the automotive industry is focused on weight and size reduction. Main advantage of this weight and size reduction are improving the fuel economy. The specific fuel consumption of a vehicle can be improved through e.g. downsizing area of heat loss, if we focus on vehicle with weight reduction. Weight reduction can be done by replacing material or by changing the size (dimensions) of components. In the present work we have focused on Audi A6 muffler, troubleshooting and optimizing the muffler by changing pipe length of inlet and outlet, also by replacing the original mesh plate to porous pipe. Based on optimization, prototype has been built with the help of 3D design tool CATIA V5 and the calculations of transmission loss (TL) have been performed by MATLAB. Plane wave-based models such as the transfer matrix method (TMM) can offer fast initial prototype solutions for muffler designers. The principles of TMM for predicting the transmission loss of a muffler was used. Result of this present study of an existing muffler has been analysed and then compared with vehicle level test observation data. Noise level have been optimized for new muffler design. Other literatures were played significant rule for validate our results.

  • Effect of the Friction Coefficient on Clinch Joints
    86-90
    Megtekintések száma:
    197

    In this study the effect of the friction coefficient on the clinch joints was examined in experimental and numerical way also. The knowledge of the frictional behaviour during the mechanical joining (i.e. clinching) is important from the point of view of resultant geometry which is related to and influence the strength of the joints, and furthermore the maximal forming force is limited by the tool’s failure load which can be reach with a non-favourable frictional condition, as well the aesthetic aspect are also has an importance in some special cases (e.g. in automotive industry).

  • HAZ Characterization of Automotive DP Steels by Physical Simulation
    478-487
    Megtekintések száma:
    191

    DP steels were extensively used in the vehicles industry due to its extraordinary combined properties of strength, ductility, formability and weldability which contributed great significance in reducing strength to weight ratio and CO2 emission. High strength steel i.e. DP steels (3 different grades) were experimentally investigated and thermophysically simulated using Gleeble 3500 simulator to determine softening and hardening in heat affected zone. Samples were heated to different peak temperatures (1350 °C, 950 °C, 775 °C and 650 °C), two cooling time (t8.5/5 = 5 s and 30 s) and Rykalin 2D model were selected. The hardness and microstructure of the specimens were tested and analysed. For longer cooling time (t8.5/5= 30 s), we observed that softening occurs in all grade of investigated DP steels to all sub-regions. But for shorter cooling time i.e. t8.5/5= 5 s the softening is higher in intercritical HAZ compared to other sub-regions for all the types of DP steel with short cooling time (t8.5/5 = 5 s). However, the hardening zone in the CGHAZ occurs when Tmax is 1350 ºC for DP600, DP800 & DP1000 steels but it is more prominent in DP800 as compared to others two steel grade.

Adatbázis logók