Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • A döntési vezetői szerep átalakulása
    26-40
    Megtekintések száma:
    78

    A vezetői döntéshozatal fontos a szervezetek sikeres működésében, ezért szükséges, hogy a vezetők megértsék azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak a döntéseikre. A döntéshozatal mindig a vezető feladata, de a változó világban még inkább meghatározó sikertényező. A jó döntés meghozatalához idő, tapasztalat és alapos problémamegoldó képesség szükséges. Kutatásaim során, szakirodalmi források feldolgozásával azonosítottam több olyan szereptényezőt, amelyek egyértelműen hatással vannak a döntési szerepre, annak megvalósulására. Továbbá, saját szerkesztésű kérdőívet állítottam össze a döntési szerep vizsgálatához a modern szervezetekben. A 230 kitöltőtől beérkezett válaszokból különböző statisztikai módszerekkel elemeztem az adatokat. Eredményeim alapján a konfliktuskezelés, a kockázatvállalás és a probléma alapos megismerése erőteljesen meghatározzák a vezetői döntési folyamatokat. A vezetőknek az a képessége, hogy hatékonyan kezeljék a konfliktusokat, jelentős hatással van a döntéseikre. A kockázatvállalás is kulcsfontosságú, mivel a vezetőknek fel kell ismerniük egy adott helyzet kockázatait, és ennek függvényében hozzák meg döntéseiket.

  • Examining the Functioning of Organizations from the Aspects of Organizational Culture and Leadership
    371-381
    Megtekintések száma:
    288

    Organizational culture and Leadership both have been under research for a long time, as they play a vital role in the performance of an organization. The organizational culture is the set of rules or acts as a guidebook of an organization for achieving the objectives while leadership defines these rules and implements them as well. Organizational culture is dependent to a great extent on the norms and values of the society or the country where it is located. Important for achieving the objectives of an organization, this factor plays a vital role while setting the organizational culture. Incorporating organizational culture and then sustaining it is done by the leaders. Leadership if does not play an effective role in regards to implementation of the organizational culture, can collapse the organizational structure. Leaders are required to develop the qualities according to the organizational culture and should be responsible to come forward to transform if necessary and implement the system. The organizational culture should fulfill the needs of the organization’s goals and the norms of the society. Both leadership and organizational culture are co-dependent on each other and should be understood together.

  • Generational Transfer Among Family Businesses on the Fields of Reputation and Organizational Culture – Research Plan
    102-108
    Megtekintések száma:
    114

    Aim: The aim of this paper is to generally introduce the topic, themes and relevance of the research on which my PhD thesis will be based. The research will focus on change of generations among Hungarian family businesses and deals with changes of leadership, organizational culture and core values, related to the management/owner succession. The research needs to apply knowledge from four disciplines ‒ PR, organizational culture, economic (family businesses) and leadership ‒ so it is multidisciplinary in nature. Following a current step of the research-process will be presented.

    Methodology: The Family Business Barometer results were applied for gaining information about the plans related to the future, generations, and so on of European Family Businesses. Then three Hungarian family businesses were interviewed in the frame of a panel-discussion organized by the Commercial and Industry Chamber in Győr-MosonSopron County.  These three family businesses were the Borsodi Műhely, the Biotextima and the Leier.

    Findings: All in all between 2013 and 2016 most of the family businesses seemed to be confident about the future. In this aspect just a few family businesses were neutral in this time period. Unfortunately, there were family businesses who had a negative attitude for the future. The deliberate and detailed planning of the handover, the selection of a determined date for handover, the determination of the older generation to really do not interfere in affairs, the cohesive role of the family, family activities, the support from the family could lead to the effective change of generations.

  • A regionális társadalmi innováció kérdései
    602-616
    Megtekintések száma:
    246

    A társadalmi innovációnak nincs egységesen elfogadott definíciója, a szakirodalmi áttekintés után az alábbiak szerint határozható meg: a társadalmi innováció adott közösség jól-létének javítását jelenti új vagy újszerű módon [2]. A társadalmi innováció –a műszaki, gazdasági innovációkhoz hasonlóan –egyaránt értelmezhető és mérhető mikro-, mezo-és makroszinten, illetve kulcsszerepe van a versenyképességben. A gazdasági fejlettség különböző szintjeiből fakadó aránytalanságok miatt előtérbe kerülnek azok a perifériális helyzetben lévő területek, amelyek a felzárkózásra való igénnyel jelentkeznek. Az ún. technikai innovációk mellett, a társadalmi problémák megoldása társadalmi eszközökkel, új szervezetek létrejöttével valósítható meg. A felzárkózási folyamatban jelentős szerepe van a helyi, közösségi szinten értelmezhető újító ötleteknek, a társadalmi innováció tevékenységének. Az innovatív területek bővüléséből fakadó innovációkra komplementer folyamatokként tekinthetünk. A társadalmi és a technikai innováció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Amennyiben változás történik a gazdaság területén, törvényszerű a társadalmi változások bekövetkezése is. A helyi közösségek szerepét vizsgálva a regionális szintű társadalmi innováció tanulmányozása, a megvalósítás kérdéseinek tisztázása alapvető feladat. A társadalmi innováció mint új eszköz, a mindennapi kihívásokra ad választ. A települések esetében az önkormányzatok innovatív megoldásai új együttműködéseket jelentenek, amelyek fenntartható, rugalmas és nyitott regionális szintű vezetést eredményeznek. Tanulmányomban vizsgálom, miért meghatározó az önkormányzatok (vagy intézményeik) szerepe a társadalmi innováció megvalósításában és ösztönzési lehetőségeiben, kik a regionális innovátorok, és hogyan generálnak társadalmi megoldásokat és modelleket Magyarország, illetve az Európai Unió egyes települései.

  • Felsőoktatási továbbtanulási preferenciák összehasonlítása a munkaerőpiac igényeivel
    382-392
    Megtekintések száma:
    375

    A magyar felsőoktatási intézmények fontos szerepet töltenek be nemzetgazdasági szinten: minden szakterület vonatkozásában, biztosítják a megfelelő színvonalú tudással, szakmai kompetenciákkal rendelkező értelmiségi munkaerőt. Ha a versenyszféra szabályai szerint tekintünk ezekre az intézményekre – ami az oktatás és kutatás minőségi fenntartása és társadalmi hasznossága miatt csak korlátozottan értelmezhető -, tulajdonosuk az állam, menedzsmentjük az intézményi vezetés, fogyasztójuk pedig a munkaerőpiac. Ilyen formán a munkaerőpiac igényeit volna szükségszerű figyelembe venni a képzési kínálat kialakításakor. Ez egyéb befolyásoló tényezőktől függetlenül is komoly kihívás, hiszen minimum egy képzési idővel (3-5 évvel) későbbi igényeket szükséges megcélozni a mai rohamos technológiai fejlődési ütem mellett. Az állam részéről jelentősek a törekvések a képzési kínálat munkaerő-piaci igényekhez történő alakítására, a továbbtanulni vágyó fiatalok csak korlátozottan veszik figyelembe ezeket a tényezőket pályaválasztási döntéseikben. Részben ennek eredményeként alakulhat ki bizonyos szakmák esetében pályaelhagyás, vagy -módosítás, illetve bizonyos szakmák esetében munkaerőhiány. A tanulmány arra keresi a választ, hogy a legnépszerűbbnek ítélt szakok mennyire váltják be a várakozásokat és az ott megszerzett diploma mennyire tekinthető „sikeresnek” a munkaerőpiacon, illetve amennyiben ezek nem fedik egymást, az elhelyezkedés alapján legsikeresebbnek ítélhető szakok mennyire preferáltak a jelentkezők körében. Az ehhez szükséges információkat az Oktatási Hivatal felvételi statisztikái és DPR adatbázisa szolgáltatja 2010-2017-os időintervallumra vonatkozóan, melyek révén arra vállalkozunk, hogy lekövessük a hallgatókat a felvételitől az elhelyezkedésig.

  • The Role of Logistics Management in Public Services – Research Plan
    33-43
    Megtekintések száma:
    228

    Public services and logistics are generally treated as different fields, but the tools of logistics management with the help of the Unified Services Theory can be used for the benefit of the public services. The aim of this theoretical paper is to generally introduce my topic and relevance of the research on which my PhD thesis will be based in the future. The expectations in the advanced, globalized world are pushing governments to find new methods to fulfil the needs of the citizens while keeping up or even increase efficiency and effectiveness. I believe that from a certain viewpoint the public administration system can be considered as a large scale supply network, and I am particularly interested in how we could apply logistical methods in public services to increase efficiency and effectiveness while simultaneously increase customer satisfaction. In this particular paper I would like to present how I see the connections between the concept of New Public management and the Unified Services Theory. I would like to show the similarities between them and how they could complete each other in order to serve as a background for later logistics related approaches and researches within the domain of public services.

Adatbázis logók