Keresés
Keresési eredmények
-
The Use of Partial Least Squares to define the Characteristics in the Environment of Higher Education Institutions and their Effects on Entrepreneurial Academic Education, a Case Study: Torreon, Mexico
1-14.Megtekintések száma:96Because university incubators have a favorable effect on student’s entrepreneurial intents, Higher Education Institutions (HEIs) are essential to the delivery of entrepreneurship education. By analyzing the perceptions of students who received master diploma in management-business fields in Torreon, Mexico in 2021, the aim of the research is to identify the internal and external aspects of the HEI environment and their impact on entrepreneurial education using Partial Least Squares methodology with the help of the SmartPLS software, 156 responses from the statistical tool provided 120 responses. Three of the original hypotheses were confirmed, while four variables—two associated with HEI ecosystem external factors and two with entrepreneurial education elements—had to be removed since they were not accepted. The findings will lead to a better comprehension of the elements influencing master students' entrepreneurial perspective to create stronger relationship with elements of the HEI ecosystem.
-
Entrepreneurial Climate – Management of Women's Entrepreneurship
69-74Megtekintések száma:92Entrepreneurship, which people can have without formal economic education, is a tendency acquired through upbringing in the family, competition in school, implies risk and constant self-affirmation through the acquisition of profits and losses, so that it represents the sum of successes and failures, victory and defeat. In the last thirty years, female entrepreneurship has been developing more and more, especially in less developed countries, the reason for such growth is primarily reflected in the promotion of equality between men and women, the right to education, and the development of democracy. Female entrepreneurship is a significant factor in economic development, so the national economy becomes richer. The subject of this research are the entrepreneurial climate in the Balkans compared to the world in terms of female entrepreneurship, what is the role of the family in starting a small business, as well as its survival and growth. In the study the results of previous research in this area. The research method is based on a comparative analysis of studies dealing with this problem from the territory of Balkans. It can be concluded that in the Balkans, female entrepreneurship is still in its infancy, it is about a very small percentage of female entrepreneurs, although according to research, it is evident that there has been no major progress in the last 15 years. Recommendation In the countries of the Balkans, there is a good entrepreneurial climate for the development of female entrepreneurship, especially because women can work from home, and in the future it is necessary to go in this direction.
-
Vállalkozói képzés a 21. században a felsőoktatásban – lehetőségek, módszerek, jó gyakorlatok
1-18Megtekintések száma:495A 21. század kihívásai a felsőoktatást is elérték és sürgős megoldásokat igényelnek. Európában a felsőoktatási intézmények által kínált vállalkozói kurzusok, programok átlagosan 10 éves múltra tekintenek vissza. Miközben az üzleti képzések ezen ága folyamatosan a legitimációjáért küzd, tisztán látszik az, hogy amit kínál a végzett hallgatók számára, az egy fontos előny a munkaerőpiacon és a gazdasági életben. Ezen tanulmány célja, hogy válaszokat adjon a következő kérdésekre: Miért olyan fontos a vállalkozói képzés napjainkban? Milyen módszertant használnak leggyakrabban a vállalkozó képzésben? Milyen eredményeket tudnak felmutatni a felsőoktatásban működő vállalkozói kurzusok? A kérdésekre a témához kapcsolódó legfrissebb szakirodalomból, esettanulmányokból és a Debreceni Egyetemen 2010 óta folyó Team Academy, csapatvállalkozói képzés alumni körében végzett primer kutatás eredményei alapján fogunk választ adni. A Team Academy Debrecen a Finnországban 1993 óta létező Tiimiakatemia oktatási módszert alkalmazza, amely egy innovatív oktatási módszertan. Kutatásunk eredményei alapján elmondható, hogy a vállalkozói készségek taníthatóságával kapcsolatos kihívásokra adható válaszok legfontosabb területei: a cselekvő tanulás, a motiváció, a közösségi és a csapatban tanulás, a coaching és a mentoring.
-
Possible ways of IP Commercialisation in the European Higher Education Ecosystem
56-74Megtekintések száma:237Strong links between universities, and companies can play crucial role in promoting taking into practice of ideas that drive the knowledge society, and in raising competitiveness and living standards. In academic terms of IP management, all activities aimed at sharing knowledge generated in research institutions as a knowledge transfer including scientific publishing, conference presentations, collaborative research with external partners, and contract-based clustering activities, such as licensing and spin-offs. In a narrower sense, the IP management means technology transfer is aimed at placing a given technology on the market, and includes any process by which the recovery partner becomes able to produce new products or services. IP with traditional university mission, values, and activities primarily focusing an active university role in entrepreneurship and contracts with private sector for IP commercialization. This paper gives a comprehensive overview about IP management in universities of the European Higher Education System including the following aspects: partnerships (licensing, industry collaborators); IP invention (disclosures, patenting); proof of concept research bridging the gap between lab discoveries and market application (highly innovative R&D to solve practical problems and commercialization research aiming patented technologies towards business exploitations) and commercialization (start-up incubators and strengthening the entrepreneurial attitudes and competencies). The methodology based on secondary research analysing EU, OECD, on-line literature sources and relevant, up-to date statistical data as well. The conclusions and recommendations based on this „desk research” work reflects the authors.
-
Vállalkozói készségek fejlesztése mérnök hallgatók körében
209-225Megtekintések száma:180Az oktatás nagymértékben hozzájárul a kultúra, ezen belül a vállalkozói kultúra fejlődéséhez. A tanulmány célja bemutatni, hogy milyen tulajdonságok jellemzik a sikeres vállalkozót, valamint hogyan fejleszthető a kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia az oktatás és a jelen tanulmány fókuszában lévő mérnök hallgatók képzésén keresztül. Az oktatás feladata segíteni, hogy a fiatalokban olyan tulajdonságok alakuljanak ki, amelyek a vállalkozói szemlélet alapjaivá válnak. Ilyen a kreativitás, a kezdeményezőképesség, a felelősségtudat, a kockázatvállaló képesség, a függetlenség.
-
Heutagógiai módszerek alkalmazása a vállalkozói képzésekben
364-373Megtekintések száma:145Kuit és Fell (2010) szerint az oktatóknak ma az a feladata, hogy a tanulóknak az élethosszig tartó tanulási készségét fejlesszék, akik képesek arra, hogy hatékonyan és kreatívan alkalmazzák a készségeiket és a kompetenciáikat az új helyzetekben egy állandóan változó világban. Kamenetz (2010) szerint ma már sem a pedagógiai, de még az andragógiai oktatási módszerek sem megfelelőek arra, hogy felkészítsék a tanulókat a munkahelyen való helytállásra, ezért sokkal inkább egy önirányított és önmeghatározott megközelítés szükséges, amelyben a tanuló reflektál arra, hogy mit és hogyan tanult meg, és amelyben az oktató megtanítja a tanulót, hogy hogyan tanítsa önmagát. A heutagógia koncepciója olyan alapelveket és gyakorlatokat nyújt, amelyek választ adhatnak a fentiekben felsorolt kihívásokra a felsőoktatásban. A szerzők tanulmányukban azt vizsgálják, hogy hogyan adaptálhatóak a heutagógiai módszerek a vállalkozói kurzusokon és hogyan értékelik a hallgatók ezeket a kurzusokat.