Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Temporal Changes of Pyrite Oxidation Rate in Bolivian Sulphidic Mining Wastes
    194-202
    Megtekintések száma:
    78

    Since the 70's, when huge sulphidic open pits were developed, the acidic rock drainage (ARD) become the leader problem of the sulphidic mining industry. Although the recycling is an essential technology, it cannot cover the demand alone, thus mining activity needs to continue. Acidity in mine drainage commonly requires most of the attention, but the main problem is the caused elevated level of metal mobility and leaching, which are generated by the increased rates of sulphide weathering under acidic conditions. The Itos mine is a polymetallic vein deposit in Bolivia, had been mined for silver and tin until 1990, leaving behind much and huge tailings and mine waste heaps, where quite often the pyrite content exceeds 10 %. Serious ARD effects take place in the mine waste heaps. These processes can be well characterized with the pH 1 or 2 of the seepage water, which forms serious alteration in the waste itself and the neighbouring rocks. In three consecutive years, the pyrite oxidation rate was investigated on the same 7 samples by humidity cell test. 5-6 months pauses were left between the humidity cell test periods, which mimics the alternation of wet and dry periods, typical for the place. The results give much more information, than the oxidation rate in the individual test periods, showing the changes by time. This applied method gave good result to characterize the behaviour of the waste in long-term. The column test was complemented with mineralogical analyses, such as electron probe micro analysis. The mineralogical and column test analyses show, that the changes of the pyrite oxidation rate split the samples into three different groups, one where the oxidation rate decreases, second where it increases with time and the third where oxidation rate is maximal and stays stable for several years.

  • Hazai Ipari Hulladékok Innovatív Hasznosítási Lehetőségei Építőanyagipari Célra
    203-212
    Megtekintések száma:
    103

    A Miskolci Egyetem Műszaki Földtudományi Karán működő Fenntartható Természeti Erőforrás Gazdálkodás Kiválósági Központban elvégzett kutatások eredményei azt mutatják, hogy a megfelelő előkészítést alkalmazva és a körülményeket optimálva a hulladék alapanyagok eljárástechnikai jellemzőinek (szemcseméret eloszlás, fajlagos felület) megváltoztatásával az építőanyag termékek fizikai és mechanikai tulajdonságai (szilárdság, tömörség) javíthatók. Kutatásaink ugyanis kimutatták, hogy a kémiai aktiválás mellett a mechanikai aktiválás is egy igen hatékony eszköz a tulajdonságok szabályozására. Ez azonban  megváltoztatja nemcsak a termék fizikai, mechanikai, hanem a szerkezeti, ásványtani jellemzőit is, ezért ezen jellemzők meghatározása is kiemelten fontos.

  • Operational Feasibility Assessment of Geothermal Heat Harnessing Systems
    46-53
    Megtekintések száma:
    130

    Renewable energy sources are now essential to establish sustainable development. This paper examines one kind of source the geothermal energy. For geothermal energy when combined with a heat pump COP can be used for evaluation. For solely geothermal sources different approach is needed thus in the paper, a new geothermal heat production coefficient is used to examine the operational feasibility. For the assessment, many hypothetical buildings were created to model their heat demands. Two types of calculation methods are used for heat demand calculation. Based on the results, the maximum depth of a geothermal borehole and economically critical qualitative coefficient was concluded.

  • Az optikai karakterfelismerő mesterséges intelligencia hatása a munkaerő-piacra
    9-16
    Megtekintések száma:
    328

    Az informatika rohamos fejlődésének köszönhetően ma már nincs szükség sok millió forintos bonyolult szuperszámítógépek kiépítésére, ha nagy mennyiségű adatokat szeretnénk tárolni, feldolgozni, vagy azt modellezni. A mai mikroprocesszorok és CPU-k olyan gyártástechnológiával készülnek és olyan számítási teljesítményre képesek, melyek 10 évvel ezelőtt még elképzelhetetlenek voltak. Egyre nagyobb mennyiségű adatokat vagyunk képesek tárolni, feldolgozni és megjeleníteni is. Az adatok ilyen szintű feldolgozási kapacitása mellett egyre inkább teret hódítanak a gépi tanulást alkalmazó programok és felhasználási területek is. A gépi tanulás során mesterséges neuron hálók felhasználásával biológiai ihletésű szimuláció történik, mely képes megoldani bármilyen problémát melyek számítógép segítségével megoldhatók. Az informatika fejlődése a technológia gyors és radikális változásait idézi elő, amely nem csupán a felhasználók digitális adaptációját igényli, hanem bizonyos foglalkoztatáspolitikai és munkaerő-piaci megoldások idomulását is. A mesterséges intelligencia alapjaiban kérdőjelezheti meg az egyes munkajogi relációkat: az élő munkaerő redukálása mellett új munkavállalói kompetenciákat kényszerít ki. Erre utal az 1998-ban megjelent Supiot-jelentés is, melynek alapfeltevése volt, hogy válságban van a munkajog alapját képező társadalmi, gazdasági szabályozási modell.

  • Járműveknél fellépő veszteségforrások elemzése
    733-737
    Megtekintések száma:
    150

    A jármű üzemanyag fogyasztását jelentős mértékben befolyásolják a különböző veszteségek, ilyenek a gépjárműben keletkező veszteség (pl. csapágy veszteségek, a hajtásban, hajtóműben keletkező veszteségek stb.), a légellenállás vagy a gumiabroncsok gördülési ellenállása. Fontos tény, hogy üzemanyag-megtakarítást csak az üzem közben létrejövő veszteségek csökkentésével lehet elérni.

    Kutatómunkánk célkitűzése, hogy definiáljuk a járművekben fellépő veszteségeket és azok meghatározási módszereit. A későbbiekben az így meghatározott értékek bemenő adatként fognak szolgálni járműenergetikai számítások modellezésénél.

  • A vállalati vagyon és a finanszírozás összefüggései a vagyonértékelés szempontrendszere szerint
    69-79
    Megtekintések száma:
    193

    A finanszírozási forrásokhoz való hozzáférés a vállalati szféra versenyképességének kulcstényezőjét jelenti, kedvező feltételek mellett nem csak gazdasági növekedést és konjunkturális hatásokat eredményezhet, hanem közvetetten a társadalmi folyamatokat is pozitívan befolyásolja. A cikk első részében a vállalati finanaszírozás fontosabb jellemzőit tekintjük át gazdasági és társadalmi összefüggésben, törekedve a finanszírozási viszonyok átfogó szemléjére. A cikk második részében a finanszírozás szabálykeretét tekintjük át a vonatkozó nemzetközi és hazai előírások tárgyalásával, a harmadik részben pedig a vállalati finanszírozás hátterét elemezzük a vagyonértékelői gyakorlat és szempontrendszer alapján.

  • Szélcsatornaépítés a gyakorlatban
    19-24
    Megtekintések száma:
    92

    Cikkünkben a kis sebességű szélcsatornával foglalkoztunk. Célunk az volt, hogy létrehozzunk egy olyan nyitott rendszerű szívott légcsatornát, melynek segítségével a későbbiekben méréseket végezhessünk. Ehhez szükséges volt a szélcsatorna prototípusának megalkotása és kalibrációs mérések elvégzése, hogy a mérőtérben uralkodó áramlásviszonyokat feltérképezzük. A szélcsatornánkban teljesültek várakozásaink, de számos ponton van tér még a fejlesztésre, amit a levont tapasztalatok alapján kívánunk megtenni.

  • Akkumulátoros autó életciklusának ökomérlege
    137-141
    Megtekintések száma:
    92

    A mobil hajtástechnológiák ökonómiai és ökológiai értékelése a teljes energiaátalakító lánc vizsgálatán alapul. Az autó életciklusának ökomérlege ezzel szemben kiegészül a gyártásban és a hulladékkezelésben keletkező károsanyagok kibocsájtásának számbavételével. A következő értekezés a téma megértését szándékozik elősegíteni és az összehasonlító értékelésnél használt fogalmakat az olvasóval megismertetni. A tárgyalt összefüggések ismeretében lehetővé válik, hogy az akkumulátoros autó környezetvédelmi hozzájárulásáról objektív és valós helyzetképet lehessen alkotni. A vázolt összefüggések segítséget nyújtanak a problématerületek felismeréséhez és az e-mobilitási stratégia céljainak és feladatainak levezetéséhez.

  • Lakóépület fűtési energiafogyasztásának csökkentése passzív módszerekkel
    64-76
    Megtekintések száma:
    114

    Az épületek energiafogyasztásának csökkentése továbbra is a szektor egyik kiemelt célkitűzése. Kutatásunk célja az egyes passzív megoldások fűtési energiaigényt csökkentő hatásának vizsgálata volt. Egy mintaépület esetében elemeztük, hogy a naptér, a tömegfal és a Trombe-Michel fal milyen fűtési energiaigény csökkenést eredményez. A számításokat elvégeztük egy átlagos hőtechnikai jellemzőkkel rendelkező épület esetében és arra az esetre is, amikor a mintaépület határolószerkezetei teljesítik a közel nulla energiaigényű épület követelményeit. Az eredmények rámutatnak, hogy ezen szerkezetek alkalmazása előtt a racionális döntés érdekében elengedhetetlenek a komplex energetikai számítások.

  • Improvement of High Strength Automotive Steels Wettability Properties Using CO2 Laser Surface Treatment
    422-427
    Megtekintések száma:
    146

    As a result of stricter environmental and safety standards, vehicle manufacturers have to reduce the weight of the vehicles, because 10% weight loss cause 8-10% reduction of fuel consumption. To reduce car’s weight and increase safety, vehicle manufacturers use high-strength steels. Further weight reduction can be achieved by using corresponding bonding technology (soldering, sticking) and optimizing these technologies can increase the strength of the joints. According to literature research, the improvement of interface properties has a large effect on bonding technologies. In order to improve interface properties, we can use multiple surface treatments. In our research we investigate the effects of CO2 laser surface treatment on high strength steels, because CO2 lasers are often used in the vehicle industry. In order to detect the effect of surface treatment, we investigate the wettability of the treated and untreated steels. In our research we measure the surface tension of treated and untreated steels. Our main goal is to improve wettability properties thus the bonding technology. In our research we used DP 600 high strength steel sheet with the thickness of 1 mm. We cut the steel sheet to 25mm wide and 55mm long workpieces. Before the surface treatment, the workpieces had to be cleaned and degreased using methanol. We searched for parameters that do not cause any visible changes on the surfaces. Among the parameters of the treatment we were able to change the output power of the laser. We used contact angle measurement to examine the wettability.

  • Intelligens napelemes rendszer vizsgálata
    67-75
    Megtekintések száma:
    86

    Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kell fordítanunk a megújuló energiaforrásokkal történő villamos energiatermelésre. A napelemes rendszer számos előnnyel rendelkezik. Viszont a rendszerek teljesítménye külső hatásra drasztikusan lecsökkenhet. Ezek elkerülése végett egy konkrét épület segítségével bemutatjuk a TIGO teljesítmény optimalizáló rendszer elemei t, előnyeit és moni toringját. Elemezzük az adott időszakra vonatkoztatott termelési adatokat.

  • Effects of TIG Reheating on Duplex Stainless Steel Weld Microstructure
    295-302
    Megtekintések száma:
    131

    Duplex stainless steels (DSS) gaining their excellent mechanical properties and corrosion resistance due to their austenitic-ferritic microstructure, ideally in the same amount. However, to keep this ideal phase ratio during arc welding is very difficult. Generally, the arc welding processes will result in more ferritic microstructure in the weld metal and in the heat affected zone, due to the rapid cooling. The ferritic microstructure can cause chromiumnitride precipitation, because the nitrogen solubility in ferrite phase is very low below 700 °C. These chromiumnitride precipitations can cause loss of corrosion resistance and mechanical properties. However, during subsequent reheating, the chromium-nitrides can dissolve and act as a secondary austenite nucleation site in the ferritic microstructure. In our research we welded DSS specimen autogenously, with tungsten inert gas welding using pure argon and 94 % argon + 6 % nitrogen as shielding gasses. In the first case the sub-sequent solid-state reheating caused 20 % increase in the austenite fraction of the weld metal but with the use of mixed shielding gas only 5 % increase.

  • Létesítmény szélenergia hasznosításának lehetőségei
    51-58
    Megtekintések száma:
    93

    Vizsgálatunk célja olyan szélerőmű rendszer kidolgozása volt, mely képes városi környezetben is működni, olyan kevésbé kedvező szélrajzzal rendelkező területeken is, mint az alföldi városok. A javasolt rendszer a csőben áramló közegek tulajdonságait használja ki, miáltal képes jelentős teljesítménytöbbletet elérni kis szélsebesség esetén is a hagyományos elrendezésű turbinákhoz képest.

  • Numerical Model Analysis of Myring–Savonius wind turbines
    180-185
    Megtekintések száma:
    156

    Nowadays the importance of renewable energy is growing, and the utilization of the low wind energy potential is getting crucial. There are turbines with low and high tip speed ratio. Turbines with low tip speed ratio such as the Savonius wind turbine can generate adequate amount of torque at low wind velocities. These types of turbines are also called drag machines. The geometry of the blade can greatly influence the efficiency of the device. With Computational Fluid Dynamics (CFD) method, several optimizations can be done before the production. In our paper the Savonius wind turbine blade geometry was based on the so-called Myring equation. The primary objective of this paper was to increase the power coefficient by modelling the effect of the wind on the turbine blade. For the sake of simplicity, a 2D cross-sectional area was investigated in the simulation with ANSYS CFX 19.1.

  • Calculations of Performance Losses for Automobile Vehicles
    210-218
    Megtekintések száma:
    197

    Vehicle-energetic-models are used to analyze the performances and when a comprehensive structure is established even optimization could be done. For these kinds of models, the losses of the vehicles have to be known. These losses could significantly effect of the vehicle fuel consumption. From these losses the rolling resistance, drive elements and aerodynamic drag are discussed. This paper reviews some of the literatures that describes the calculation methods and gives us some idea about the degree of their value. Our further goals are to have an UpToDate loss coefficient dataset and calculation methods for further vehicle-energetic modelling.

  • „Forradalmi” változások a menedzsment területén
    1-15
    Megtekintések száma:
    138

    A tudomány fejlődése, illetve az eredmények gyakorlati alkalmazása hatalmas változásokat hozott létre a nem-hagyományos területeken is. Kialakult az „egészségipar”. A fizika, kémia, biológia, mikroelektronika stb. eredményei teljesen új diagnosztikai, műtéti, kezelési stb. eljárások létrehozását tették lehetővé. Kialakult a „pénzipar”. A jelenleg gondot okozó gazdasági válság – megítélésünk szerint – egyik legfontosabb oka a „pénzipar” nem kellően szabályozott működése. Kialakult a „tudásipar”. Ez a terület magába foglalja az oktatás minden szintjét, és a K+F+I (Kutatás + Fejlesztés + Innováció) területét is. Elemzéseink szerint a társadalom gazdasági fejlődésének jelenleg a legfontosabb tényezője az innováció. Az új tudományos eredmények alapvető változásokat okoztak a vezetéstudomány területén is. Kialakult a „Management Science”, amely önálló területet hozott létre. Az erőforrások hatékony allokációjához több, hatékony menedzsment módszert is kialakítottak a menedzsment szakértők (pl. Value Analysis, Risk Menedzsment, Six Sigma, TRIZ, Lean módszer stb.).

  • Numerical Model Analysis of Natural Gas Combustion Burners
    67-71
    Megtekintések száma:
    115

    Traditional power plants still the dominating power source for all the major industries and powerdemanding facilities, the most crucial facility for the whole plant operations is the industrial boiler which generatessteam, heating energy or electrical power. Boilers generate energy by combustion. The improvement of combustion efficiency could greatly influence the energy consumption and will make the boiler more efficient and cleaner (less emissions), that’s why it is important to understand the combustion and thermal flow behaviours inside the boiler. Beside experimental testing, computational work nowadays becoming more and more important due to lower cost and acceptable accuracy with minimum error. With numerical calculations method, the computational model created by a Computational Fluid Dynamics (CFD) software could reduce a lot of trial and error on experimental work. In this paper utilizing the ANSYS FLUENT 19.1 software to make crate the combustion model. The ratio of air to fuel mixture, the equivalency factor, mass flow rate of the mixture, velocity, mass fractions of the mixture components (fuel and air) and their temperatures will serve as the input parameter while the exhaust gase component mass fraction, temperature, mass flow and velocity will be monitored.

Adatbázis logók