Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • A modern járművekben alkalmazott hajtásrendszerek áttekintése
    728-732
    Megtekintések száma:
    198

    Jelen közleményben áttekintjük a modern elektromos és hibrid rendszerű járműhajtásokat. Továbbá áttekintjük az azokban alkalmazott villanymotorok, akkumulátorok és üzemanyagcellák típusait, valamint a felépítésükkel és jellemző tulajdonságaikkal foglalkozó szakirodalmat. Továbbá, mivel a hibrid járművek fontos része a belsőégésű motor, áttekintjük azok hatékonyságának növelésére, valamint emissziójuk csökkentésére alkalmazott eljárásokat.

  • Parameter Estimation of Drag Coefficient and Rolling Resistance of Vehicles Based on GPS Speed Data
    109-115
    Megtekintések száma:
    169

    In this paper, a parameter estimation method of the model-based design approach is applied to estimate the drag coefficient and the rolling resistance coefficient of a vehicle. In fact, a constant-force parameter (c_const) and a velocity-square-force parameter (c_square) are in the vehicle model, and these result in the sum force applied along the translational DOF that models the vehicle. It is only an assumption that the constant force is the rolling resistance and the force proportional to the square of the velocity is the drag force of the air. Only GPS speed data is used for the estimation process. The conclusion is that parameter estimation is a good alternative when expensive measurement devices are not available to measure the force losses separately and directly.

  • Személygépjárművek dinamikai modellezési eljárásainak áttekintése
    723-727
    Megtekintések száma:
    234

    A járműdinamikai modellek a modell egyszerűsítése alapján két csoportra oszthatók. Vannak egyszerűsített modellek, amelyek során elhanyagolásokkal élünk: ezek jellemzően a hossz-, oldal- és függőleges irányok közül nem tartalmazzák az összes irányt. Az egyszerűsített modellekre több ok miatt is szükség lehet: vannak szabályozási, becslési, valamint analízis módszerek, amelyek csak egyszerűsített modellek alapján alkalmazhatók, valamint a számítási idő miatt is szükség lehet egyszerűsítésre. Az egyszerűsített modellek mellett léteznek valós modellek, amelyek célja egy virtuális plant biztosítása a valós járműről, virtual prototyping alapú fejlesztésekhez. Ebben a cikkben egy rövid bevezetés után néhány egyszerűsített járműmodell kerül bemutatásra.

  • Automated static structural FEA environment in MATLAB using Solid Edge and Femap
    17-22
    Megtekintések száma:
    111

    Nowadays, CAD and FE software are getting integrated to each other. However, these new integrated pieces of software cannot be customized enough to analyze different optimization methods or model behavior. In this paper, a MATLAB environment is developed that connects to C# and VB programs, which use Solid Edge and Femap API functions, in order to automate the geometry modification and the FE model building and solving functions. A simple static structural size optimization problem is solved with the fmincon solver of MATLAB.

  • Dinamikus tesztek soros gerjesztésű DC motoron. A motorral hajtott jármű fékezésének szimulációja
    15-20
    Megtekintések száma:
    108

    A következőkben bemutatjuk a járműdinamikai szimuláció szerepét és hozzájárulását a Debreceni Egyetem Műszaki Karán folytatott járműfejlesztésekhez. Ismertetjük a szimulációs program részét képező soros gerjesztésű egyenáramú motor szimulációjához szükséges bemenő műszaki paramétereket, azok meghatározásához kifejlesztett eljárást, valamint a motoron végzett dinamikus tesztméréseket, és azok eredményét. Továbbá bemutatjuk a motor által hajtott járműhöz kifejlesztett szimulációs program legújabb – a fékezés szimulációjával kibővített – változatát, valamint a program futtatásával kapott eredményeket.

  • Measuring the Dynamic Characteristics of Electric Motors
    359-364
    Megtekintések száma:
    134

    In our previous publications [1, 2], we described our vehicle dynamics simulation program which was developed in MATLAB environment. We also discussed its use for optimizing the technical parameters of electric driven vehicles. We detailed the model and simulation of the series wound DC motor which is part of the program. Besides, we described the experimental procedure by which we can determine the electromagnetic characteristics of the motor from the input parameters of the simulation program. In the present publication we deal with the determination of the dynamic characteristics of the motor (the moment of inertia of the rotor, bearing and brush resistance torques) experimentally. Knowing the above mentioned electromagnetic and dynamic characteristics, we can carry out the simulation of the motor and the results of the simulation can be compared to the results of the test measurements.

  • Vehicle Modelling and Simulation in Simulink
    260-265
    Megtekintések száma:
    417

    In this paper a vehicle dynamics model is presented, which is an example that contains all the necessary aspects of making a decent vehicle model. Several examples show the use of such a model: basic vehicle dynamics phenomena can be recognized with the simulation of a detailed vehicle model. We are dealing with the connection between downforce and under/oversteer in this paper. In addition, the use of numerical simulations in the field of control systems is pointed out by an example of simulating an ABS control for the vehicle.

  • Járművek menetdinamikai szimulációja Matlab/Simulink környezetben
    36-41
    Megtekintések száma:
    277

    A következőkben járművek menetdinamikai szimulációjának a lehetőségeivel foglalkozunk. Az egyszerű kétkerék-modelltől kezdve, a valós futóművel rendelkező jármű tetszőleges útfelület mentén történő mozgásának a szimulációját mutatjuk be. A MATLAB, Simulink, valamint a Simscape nagyon jól használható eszközöket biztosít az előbb említett célok eléréséhez. Az így kapott járműmodell gyakorlati felhasználásának a hasznába is betekintést nyerünk, hiszen a szimuláció során ismert adatok birtokában gyakorlatilag bármilyen szabályozó algoritmus szimulációjára lehetőségünk van: a cikkben egy egyszerű ABS szabályozás kerül bemutatásra.

  • Review of Modern Vehicle Powertrains and Their Modelling and Simulation in MATLAB/Simulink
    232-250
    Megtekintések száma:
    1097

    Thanks to technological advances and environmental standards, as well as changing usage patterns, road vehicles are constantly developing. Electric and hybrid vehicles are playing an increasingly important role in today’s road transport. The most significant changes are probably in the powertrain of vehicles. The efficiency of internal combustion engines increases while their emissions continue to decline. In addition, high performance electric motors, batteries and even fuel cells play an increasingly important role in hybrid and electric vehicles. In this publication, we review the drive systems of current modern vehicles and the types and characteristics of their major components. We also review the available models and computer programs for their simulation, focusing mainly on MATLAB/Simulink applications. Based on this, we can develop our own models and simulation programs which will help us to perform different driving dynamics simulations and to compare the performance, dynamic and energetic characteristics of these powertrains and their components to each other.

  • Elektromos hajtású tanszéki versenyautó járműdinamikai modellezése
    106-114
    Megtekintések száma:
    138

    A következőkben egy MATLAB környezetben kifejlesztett járműdinamikai szimulációs programot ismertetünk. A program a műszaki adatokból, mint bemenő paraméterekből, előállítja a jármű menetdinamikai függvényeit, és közvetve alkalmas a műszaki paraméterek optimalizálására. A programot a DE MK Gépészmérnöki Tanszékén tervezett és kivitelezett elektromos meghajtású versenyautóra már sikeresen alkalmaztuk.

  • Survey of the Application Fields and Modeling Methods of Automotive Vehicle Dynamics Models
    196-209
    Megtekintések száma:
    219

    In this paper, a review is presented on automotive vehicle dynamics modeling. Applied vehicle dynamics models from various application fields are analyzed and classified in the first section. Vehicle dynamics models may be simplified because of different reasons: several control/estimation/analysis methods are suitable only for simplified models (e.g. using control-oriented models), or because of the computational cost. Detailed/truth models of vehicle dynamics represent another field of vehicle dynamics modeling, these models play an important role in the virtual prototyping of vehicles. In the second section, the main modeling considerations of vehicle dynamics are presented in longitudinal, lateral and vertical directions. Various physical effects must be considered in the case of vehicle dynamics modeling, a lot of these effects are significant only in a specific direction of the vehicle body, which is the main potential of model simplification. The section presents vehicle modeling considerations in all of the three translational directions of the vehicle body.

Adatbázis logók