Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Kelet és Nyugat között: Örményország és Szerbia az európai és eurázsiai integrációban
    96-106
    Views:
    356

    Kelet-Európában megfigyelhető, hogy egyes államok két jelentős regionális integrációs szervezettel is kapcsolatok kiépítésére törekednek: az Európai Unióval és az Eurázsiai Gazdasági Unióval. A két szervezet bizonyos értelemben egymás versenytársa, ugyanis mindkettő igyekszik saját szervezetét vonzóvá tenni az érintett államok számára. Vannak azonban olyan kelet-európai államok, amelyek elköteleződnek amellett, hogy az egyik szervezettel mélyebb együttműködést alakítsanak ki, ugyanakkor megpróbálják a másikkal is fenntartani, sőt akár szorosabbra fűzni kapcsolataikat. Jelen tanulmány célja, hogy ezeket a folyamatokat Örményország és Szerbia példáján mutassa be.

    Örményország teljes jogú tagként csatlakozott az Eurázsiai Gazdasági Unióhoz, ugyanakkor az Európai Unióval is kapcsolatokat épített ki: 2017-ben átfogó és megerősített partnerségi megállapodást kötöttek. Szerbia ezzel szemben az Európai Unió tagjelölt állama, amely már megkezdte a csatlakozási tárgyalásokat is. Emellett azonban fenntartja szoros kapcsolatait az Eurázsiai Gazdasági Unióval olyannyira, hogy egy szabadkereskedelmi megállapodásról folynak köztük a tárgyalások. Mindkét államra igaz tehát, hogy eredetileg egyértelműen elköteleződtek valamelyik regionális integrációs szervezet irányába, ugyanakkor a másik szervezettel is a kapcsolatok mélyítésére törekednek. Jelen tanulmány e kapcsolatok alakulását tekinti át, bemutatva az Eurázsiai Gazdasági Unió létrejöttét és intézményi sajátosságait is.

  • Financial Support System of EU – EFTA (Member States) cooperation
    62-85
    Views:
    176

    The economic cooperation between the EU and EFTA states constitutes a special cooperation form in several ways: the actors of cooperation (economic integrations and their Member States), the legal and institutional framework and the budgetary relations also have unique features. In our study the rules and changes of the EEA and Norwegian Financial Mechanism, as well as the Swiss Contribution are analyzed from aspect of integration theories and financial law. In the framework of historical analysis and comparative method the financial instruments of EFTA states are compared with the EU Cohesion and Structural Funds with the help of evaluating statistical data.

  • Economic Policy Cooperation in the European Union – Which Way to Go?
    34-52
    Views:
    190

    during the realization of your dream obstacles may arise and they differentiates your choice – „which way to go?” there is an ongoing debate which way the eu should go. the eu has already reacted to the crisis – are these measures satisfactory? Which way the eu seems to choose? to be able to answer some of these questions preliminary studies are necessary. In order to identify the european union you must define the aim, the instruments of the aim, the characteristics, the defects and the changes of these instruments.

    As a matter of fact nowadays the most vital topic is the stabilisation role of the EU. In view of governmental methods, coordinative and regulative governmental methods usually have more stabilisation effects in the EU than financial governmental method. Owing to the crisis, the coordinative and regulative governmental methods have undergone changes. The steps that were made by the EU in the field of financial governmental method are considerable – though further actions should be taken. The financial method with stabilisation function is insufficient. The EU budget cannot play stabilisation function because of limitation of EU revenues. If the EU holds on to the dream of economic and monetary union, the EU should strengthen the tools of economic governance to be able to reduce the shortcomings of one-armed economic governance not only at EU but also at Member State governmental level. Measures taken up until now show other way: they create the vision of a more multi-speed and „multi-way” process...