Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Örökkévaló identitás? Lehetséges kapcsolat az alkotmányos identitás és az örökkévalósági klauzulák között
    9-25
    Views:
    423

    Jelen tanulmány elméleti megalapozása egy olyan kutatásnak, amelyben az uniós tagállamok alkotmánybíróságainak gyakorlatát az összehasonlító elemzés módszerével kívánjuk vizsgálni a fenti kérdések vonatkozásában. E célból kérdőívet küldtünk az Európai Unió összes tagállamába a legfőbb alkotmányértelmező szervnek (ahol létezik ilyen). Vizsgálódásunk során különösen azon uniós tagállamokra koncentráltunk, amelyek alkotmányaikban explicit örökkévalósági klauzulát alkalmaznak. A jelen tanulmányban bemutatott feltevéseinket a beérkezett válaszok alapján a jövőben kívánjuk értékelni, igazolni. A tagállami alkotmányértelmezők gyakorlatának elemzését tehát a későbbiek során végezzük el, e tanulmányban csak néhány határozatra térünk ki a szükséges mértékig. Jelen írásunk célja tehát, hogy elméleti szempontból vizsgálja meg a két koncepciót: elsőként az alkotmányos identitás, majd az örökkévalósági klauzula fogalmát. A két fogalmat a fennálló kapcsolat szempontjából szükséges mértékig önállóan elemezzük, majd áttérünk a fogalmak közötti feltételezett kapcsolatra.

  • The Intergenerational justice at the Constitutional Level
    48-64
    Views:
    139

    The debates about the rights of the future generations have risen significantly in the last decade. The more attention we give to the question, the larger the number of new issues which emerge. As an example, the right to a healthy environment or the rights of the unborn can be mentioned. The aim of the study is to examine this question in connection with constitutions. The constitutional level could significantly affect the possibilities of the future generations. The theory of intergenerational justice is examined in relation to the main topic. The analysis of the population pyramid of the Brexit voters is mentioned as an example of a possible intergenerational injustice.