Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • INTERJÚ MIHÁLYI GÁBORRAL
    2-8.
    Megtekintések száma:
    216

    Interjú Mihályi Gáborral, a Magyar Állami Népi Együttes Művészeti Vezetőjével, Harangozó Gyula-és Imre Zoltán-díjas, Kiváló Művésszel, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagjával: balkáni folklór inspirációiról, jövőbeli balkáni folklórral kapcsolódó munkáiról.

    Interview with Gábor Mihályi, Artistic Director of the Hungarian State Folk Ensemble, Harangozó Gyula Prize and Imre Zoltán Prize, Excellent Artist, correspondent member of the Hungarian Academy of Arts: about the inspirations of Balkan folklore, future collaborations related to Balkan folklore.

  • TESTING A BALLET HISTORICAL THREE-DIMENSIONAL CLASSROOM AS AN EDUCATIONAL, COLLABORATIVE AND PROMOTIONAL SPACE
    9-15.
    Megtekintések száma:
    148

    3D balett történeti tanterem oktatási, együttműködési és promóciós térként való tesztelése. A cikk művészethez kapcsolódó VR tereket mutat be, amelyek nagyrészt a Debreceni Egyetemen készültek el. Ezek a terek a MaxWhere balett történeti előadóterem előzményeként szolgálnak. A cikkben összefoglalunk néhány, a háromdimenziós virtuális balett tanterem teszteléséhez kapcsolódó eredményt.

    The article introduces VR spaces related to art, which were largely created at the University of Debrecen. These spaces serve as a prequel to the MaxWhere ballet history auditorium. We summarise some results connected to testing of the three-dimensional virtual ballet classroom.

  • VUJICSICS TIHAMÉR, A NÉPZENEKUTATÓ
    9-14.
    Megtekintések száma:
    191

    A cikk fő aktualitása, hogy frissen jelent meg Vujicsics Tihamér könyvének, A magyarországi délszlávok zenei hagyományai című poszthumusz kiadványnak a revideált, bővített kiadása. A könyv a magyarországi déli szláv népzenei gyűjtések monografikus foglalata. A könyv kapcsán Vujicsics Tihamér népzenei munkásságáról és macedón népzenéhez való kötődéséről is esik szó. 

    The main topicality of the article is the recent publication of the revised, expanded edition of Tihamér Vujicsics' book, the posthumous publication The Musical Traditions of the South Slavs in Hungary. The book is a monographic collection of South Slavic folk music in Hungary. In connection with the book, Tihamér Vujicsics's folk music work and his connection to Macedonian folk music are also discussed.

  • ADALÉKOK A BALKÁNI NÉPZENE RITMIKAI ASZIMMETRIÁINAK, TÖBBÉRTELMŰSÉGEINEK EREDETKUTATÁSÁHOZ
    2-26
    Megtekintések száma:
    39

    A tanulmány a balkáni népzene és lánctánc aszimmetrikus ritmikai jellemzőit vizsgálja, különös tekintettel a ritmikai kétértelműségekre, a zene és tánc időbeli struktúráira, valamint ezek művészi jelentőségére. Bartók Béla zenéjére, a nyugati modern művészet ritmikai újításaira és az ókori hellén choreia példáira támaszkodva a cikk egy új, integratív értelmezési keretet javasol a balkáni népzene ritmikai összetettségének elemzésére. A kutatás hangsúlyozza, hogy a ritmus nem csupán zenei jelenség, hanem mozgásban és közösségi élményben gyökerező folyamat, amely társadalmi és kulturális kontextusban értelmezendő. Ez a megközelítés hozzájárul a ritmus esztétikai jelentőségének mélyebb megértéséhez.

    The study examines the asymmetric rhythmic characteristics of Balkan folk music and chain dance, with particular attention to rhythmic ambiguity, the temporal structures of music and dance, and their artistic significance. Drawing on the music of Béla Bartók, the rhythmic innovations of Western modern art, and examples from ancient Hellenic choreia, the article proposes a new integrative interpretive framework for analyzing the rhythmic complexity of Balkan folk traditions. The research emphasizes that rhythm is not merely a musical phenomenon, but a process rooted in movement and communal experience, to be understood within its social and cultural context. This approach contributes to a deeper understanding of the aesthetic significance of rhythm.