A TANULÓK ISKOLAI TELJESÍTMÉNYÉT BEFOLYÁSOLÓ SZÜLŐI TÉNYEZŐK ILORIN METROPOLISBAN, KWARA ÁLLAMBAN
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2023 Shuaib Abolakale Muhammed (Ph.D.), Mulikat Ladi Abdulkadir Mustapha (Ph.D.), Awoyemi Alfred Olatayo (Ph.D.)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How To Cite
Absztrakt
Háttér és cél: a tanulmány célja annak felmérése, hogy hogyan alakítja a szülői befolyás a diákok tanulmányi teljesítményét Kwara állam fővárosában, Ilorinban. Általánosan ismert tény, hogy ahhoz, hogy a tanulók teljes mértékben kitudják használni az oktatás előnyeit a szüleiknek teljes mértékben támogatniuk kell őket. Ugyanakkor egyre több kutató fejezi ki aggodalmát a diákok alacsony iskolai teljesítménye miatt. Minta: Ilorin városának összes általános iskolai tanára alkotta a vizsgálat alapsokaságát (n=215). A minta kiválasztásához egyszerű véletlenszerű és szelektív mintavételi módszereket alkalmaztunk. Módszer: a kutatás során vegyes módszert alkalmaztunk ( 200 fő kérdőívet töltött ki, 15 fő interjún vett részt). Az adatokat "A gyermekek iskolai teljesítményét befolyásoló szülői tényezők kérdőív" (PFISAPQ) segítségével gyűjtöttük össze. A vizsgálat során figyelembe vett tényezők a következők voltak: nem, életkor, iskolai végzettség és a tanítási tapasztalatok éveinek száma. A demográfiai adatokat százalékban fejeztük ki, és a két nullhipotézist a kétirányú ANOVA statisztikai eszközzel teszteltük 0,05-ös szignifikanciaszinten. A kutatási kérdések elemzéséhez átlag- és rangsorelemzést alkalmaztunk, majd tematikus elemzéssel elemeztük a fő kutatási kérdéseket alátámasztó további kérdéseket. Eredmények: az eredmények azt mutatták, hogy többek között a szülői részvétel, a szülői felügyelet, a tanórán kívüli tevékenységekben való szülői részvétel, a szülői tanulmányi háttér, a szülői érdeklődés az oktatás iránt és a szülő-gyermek kapcsolat az elsődleges tényezők, amelyek pozitívan befolyásolják a gyermekek tanulmányi sikerességét. Jelentős különbségek mutatkoztak a tanulók iskolai teljesítményét befolyásoló szülői tényezőkben az általános iskolai tanárok nem, életkor, iskolai végzettség és a tanításban eltöltött évek alapján is. Az eredmények alapján megfogalmazható, hogy a szülőket ösztönözni kell arra, hogy jobban vegyenek részt a gyermekek tanulmányi tevékenységeiben, hogy a gyermekek jobban tanuljanak és maximálisan teljesítsenek az iskolában.
Hivatkozások
- Adeyemi, A. M. & Adeyemi, S. B. (2014). Personal factors as predictors of students’ academic achievement in colleges of education in South Western Nigeria. Academic Journal, 9(4), 97-109. DOI 10.5897/ERR2014.1708
- Bordens, K. S. & Abott, B. B. (2002). Researcher design and methods: A process approach (5thed.). New York: McGraw-Hill.
- Bornstein, M. H. (Ed.). (2002). Handbook of parenting: Practical issues in parenting (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Bruns, B., Mingat, A., & Rakotomalala, R. (2003). Achieving universal primary education by 2015: A chance for every child. Washington, D.C: The World Bank.
- Chance, P. (2003). Learning and behavior (5th ed.). Australia: Wadswath Publishing.
- Durand, T. M. (2010). Latina mothers' cultural beliefs about their children, parental roles, and education: implications for effective and empowering home-school partnerships. Urban Review: Issues and Ideas in Public Education, 43(2), 255-278. DOI 10.1007/s11256-010-0167-5
- Egunsola, A. O. E. (2014). Influence of home environment on academic performance of secondary school students in agricultural science in Adamawa State Nigeria Journal of Research & Method In Education (Iosr- Jrme) E-Issn: 2320–7388, P- Issn: 2320–737x 4 (4). 46-53. DOI10.9790/7388-04424653
- Emeka, J. (2020). Family environment and academic achievement of some secondary school student. Calabar: Umeh Publishing.
- Ezenwafor, J. I. & Amobi, S. C. (2016). Extent parental and student-related factors affect students’ academic performance in business subjects in secondary schools in Awka education zone. European Journal of Education Studies, 2(4), 44-54. DOI 10.5281/zenodo.62062
- Federal Republic of Nigeria. (2013). National Policy on Education (6th ed.). Lagos, Nigeria: Nigerian Educational Research and Development Council (NERDC).
- Goye, H. (2007). Parental participation in pupils' homework in Kenya: In search of an inclusive policy. Nairobi: Act press.
- Hay, I., & Ashman, A. F. (2003). The development of adolescents’ emotional stability and general self-concept: the interplay of parents, peers, and gender. International Journal of Disability, Development, and Education, 50, 1, 78-91. DOI 10.1080/1034912032000053359
- Jeynes, W. H. (2002). Examining the effects of parental absence on the academic achievement of adolescents: The challenge of controlling for family income. Journal of Family and Economic Issues, 23(2), 56-65. DOI 10.1023/A:1015790701554
- Jeynes, W. H. (2005). Effect of parental involvement and family structure on the academic achievement of adolescents: Marriage and Family Review. 37(3):99-116. DOI 10.1300/J002v37n03_06
- Kentli, F. D. (2012). Parental influence on academic success: A case study on a private high school in Turkey. International Journal of the Humanities, 6(5), pp. 65-70.
- Koki, S., Lee, H., & Educational Resources Information Center (U.S.). (2008). Parental involvement in education: What works in the Pacific. Honolulu: Pacific Resources for Education and Learning.
- Michael K., & Karthik, M. (2004) Measuring and Understanding Teacher Absence in Indonesia.” unpublished draft. World Bank, Washington DC.
- Michael K., & Karthik, M. (2004) Measuring and Understanding Teacher Absence in Indonesia.” unpublished draft. World Bank, Washington DC.
- Momen F. & Amiri S.H (2008). The relationship between parent’s child rearing styles and incidence of anorexia nervosa among 14-17 year old female adolescents in (Isfahan) Persian. Journal of family research, 12, 775-89.
- Muola, H. (2010). A study of the relationship between academic achievement motivation and home environment among standard eight pupils Educational Research and Reviews. 5 (5). 213-217.
- Nkechi, O., Umemetu, M. &Ogbonnaya, N. O. (2013). Supervision and inspection for effective primary education in Nigeria: Strategies for improvement. Academic Research International, 4(4), 586-594.
- Ntitika, J. L. (2014). Parental characteristics influencing students’ academic performance in public secondary schools, In Isinya District, Kenya. Unpublished M. Phil. University of Nairobi.
- Obidike, I. V. (2012). Towards effective early childhood care and education programme in Nigeria. Journal of Teacher Perspective, 6(3), 507-513.
- Sampson, D. (2004). Academic performance, mental health and school factors. Retrieved on July 3, 2008 from www.mentalhealth.com/2321/htm.
- Shittu, M. R. (2004). Socio economic determiners of academic performance of secondary school students in Nigeria. Unpublished B.Ed project, University of Ilorin, Ilorin.
- Sirin, S. R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analysis review of research. Rev Educ Res, 75,417-53. DOI 10.3102/00346543075003417
- UNESCO (2001). Primary Education: The core of development and progress. UNESCO Education Webmaster.