VÁLTOZÁS VAGY MEGTORPANÁS? A Z GENERÁCIÓ KLÍMAATTITŰDJÉNEK VIZSGÁLATA
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2025 Pintye Lili Mirella

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A tanulmány a Z generációba tartozó fiatalok klímaváltozással kapcsolatos attitűdjeit, valamint annak befolyásoló tényezőit, mint a gazdasági és társadalmi válságok vizsgálja. Az EIB (2019-2024), a Deloitte (2022), valamint saját nem reprezentatív kérdőíves kutatásom (N=230) adataiból vonja le a konklúziókat. A kutatás górcső alá veszi azokat a fő ösztönzőket, amelyek a fiatalokat a fenntartható viselkedésre motiválják. Ezek közé tartozik az újrahasznosítási rendszerek fejlesztése, valamint az elektromobilitás elterjedését segítő tényezők. Az eredmények alapján a klímaváltozás súlyosságát már felismerik, azonban nagy arányban van jelen a tehetetlenség. Mindemellett kiemelendő, hogy ezen korosztály körében továbbra is viszonylag magas az éghajlatváltozást érintő szkepticizmus, ami rávilágít az oktatási és kommunikációs stratégiák megváltoztatásának szükségességére. A tanulmány hangsúlyozza, hogy a fenntartható viselkedés előmozdításához egyéni és társadalmi szintű változásra van szükség.
Hivatkozások
- Bogáromi, E., Hortay, O., & Pillók, P. (2020). A klímaváltozás szerepe a magyar lakosság jövőtől való félelmében. REPLIKA, 114, 157-169. DOI:10.32564/114.10
- Botár, A., Cselószki, T., Éger, Á., Farkas, I., Fekete, Zs., & Lajtmann, Cs. (2017). A magyar lakosság klímaváltozási attitűdvizsgálata. Magyar Természetvédők Szövetsége. https://mtvsz.hu/dynamic/energia_klima/klimavaltozas_attitud_tanulmany_vegso_pdf.pdf
- CEO. (2020). BADANIE ŚWIADOMOŚCI MŁODZIEŻY I MŁODYCH DOROSŁYCH W POLSCE NA TEMAT ZMIANY KLIMATU [Survey on awareness of youth and young adults in Poland on climate change]. https://ekologia.ceo.org.pl/1planet4all/aktualnosci/badanie-swiadomosci-mlodziezy-i-mlodych-doroslych-w-polsce-na-temat-zmiany
- Choi, Y.J., Oh, M., Kang, J., & Lutzenhiser, L. (2017). Plans and Living Practices for the Green Campus of Portland State University. Sustainability 9, 2, 252. DOI: https://doi.org/10.3390/su9020252
- Rainforest-alliance (2021). Claims made by Climate Change Skeptics- an How to Respond. https://www.rainforest-alliance.org/everyday-actions/6-claims-made-by-climate-change-skeptics-and-how-to-respond/
- Deloitte. (2022). Deloitte Global 2022: Gen Z and Millenial Survey: Country profile.. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/at/Documents/human-capital/at-gen-z-millennial-survey-2022.pdf
- Erhabor, N. I., & Don, J. U. (2016). Impact of Environmental Education on the Knowledge and Attitude of Students towards the Environment. International Journal of Environmental & Science Education, 11(12), 5367-5375. DOI:10.25073/0866-773X/68
- European Investment Bank. (2019). 2018-2019 EIB climate survey all data. https://www.eib.org/en/surveys/1st-climate-survey/citizens-climate-change-survey.htm
- European Investment Bank. (2020). 2019-2020 EIB climate survey all data. second-climate-survey-all-data.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2021a). 2020-2021 EIB Climate Survey, part 1 of 3: Post-COVID-19: Europeans want a green recovery. third-climate-survey-all-data.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2021b). 2020-2021 EIB Climate Survey, part 2 of 3: What are you ready to give up to fight climate change?. eib-third-climate-survey-results-all-countries.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2021c). 2020-2021 EIB Climate Survey, part 3 of 3: What's the best way to fight climate change?. eib-third-climate-survey-results-all-countries-part-3.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2022a). 2021-2022 EIB Climate Survey, part 1 of 3: Reducing carbon emissions and tackling climate change. eib-climate-survey-2021-2022-all-countries-results-pr1.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2022b). 2021-2022 EIB Climate Survey, part 2 of : Shopping for a new car? Most Europeans say they will opt for hybrid or electric. eib-climate-survey-2021-2022-all-countries-results-pr2.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2022c). 2021-2022 EIB Climate Survey, part 3 of 3: The economic and social impact of the green transition. eib-climate-survey-2021-2022-all-countries-results-pr3.xlsx (live.com)
- European Investment Bank. (2023). 2022-2023 EIB Climate Survey, part 1 of 2: Majority of Europeans say the war in Ukraine and high energy prices should accelerate the green transition . eib-climate-survey-2022-2023-dataset.xls (live.com)
- European Investment Bank. (2024). 2023-2024 EIB Climate Survey, People in major industrialised nations support compensating low-income countries affected by climate change. eib-climate-survey-2023-2024-dataset.xls (live.com).
- Fielding, K. S., & Hornsey, M. J. (2016). A social identity analysis of climate change and environmental attitudes and behaviors: Insights and opportunities. Frontiers in psychology, 7, 121. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00121.
- Ho, D. T. K. (2022). A model of behavioral climate change education for higher educational institutions. Environmental Advances, 9, 100305. https://doi.org/10.1016/j.envadv.2022.100305
- Koessler, A. K., Vorlaufer, T., & Fiebelkorn, F. (2022). Social norms and climate-friendly behavior of adolescents. PloS one, 17(4). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266847
- Lovelock, J. E. (1979). Gaia: A New Look at Life on Earth. Oxford University Press.
- Ma, R., & Guo, J. (2000). Zhongguo jumin zai huanjing yishi yu huanbao taidu fangmian de chengx-iang chayi [China residents’ differences in environmental consciousness and attitudes between cities and villagers]. Shehui KeXue Yanjiu (Social Science Research, 1, 201-210.
- Murphy, L. (2019). Future of humanity. Amnesty International (Embargoed 10 DEC full data set of Future of Humanity survey for media.xlsx | Powered by Box
- Unicef. (2022). Kutatás: Hogyan gondolkoznak a fiatalok a klímaváltozásról?. https://unicef.hu/igy-segitunk/hireink/a-magyar-fiatalok-90-szazaleka-szorong-a-klimavaltozas-miatt
- United Nations. (2022. július 12.). Take urgent action to combat climate change and its impacts. The-Sustainable-Development-Goals-Report-2022.pdf (un.org)
- Zabkar, V., & Hosta, M. (2013). Willingness to act and environmentally conscious consumer behaviour: can prosocial status perceptions help overcome the gap?. Consumer studies. 37(3), 257-264. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2012.01134.x
- Pintye Lili, Mirella (2023): Z generáció: a változás motorja, a megoldás kulcsa A Z generáció klíma attitűd vizsgálata. In: Szendrő, Péter, Tóth Zsuzsanna, Éva (2023): MyBrand Centre For Excellence Kiválósági Mentorközpont 1. tanulmánykötet, 313 346.oldal