Az emberi kapcsolatok mint szociális jólléti elem vizsgálata a középiskolások körében
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A tanulmányomban azt vizsgálom, hogy a középiskolások életében jelen vannak-e a jólléthez szükséges emberi kapcsolatok, tehát a kortárskapcsolatok, szülő-gyermek kapcsolatok és egyéb rokoni kapcsolatok. Adams et al. (1997) hat dimenziós jólléti modellje egy dimenziójának, a szociális jólléti dimenzió vizsgálatára koncentrálódik a tanulmányom tartalma. A kutatás során kérdőíves megkérdezés keretében folytattam a kutatásom (N=594). Eredményeim alapján elsősorban a diákok lelki állapotáról kaptam visszajelzést. Leginkább szüleik jelentik a támaszt a diákok számára, őket a kortársak követik. Kiderült, hogy a fiúk majd egyharmada csak egy segítő személlyel rendelkezik, aki a minden napjaiban támaszként szolgál, míg a lányoknál ez az arány jobbnak mondható.
Hivatkozások
- ADAMS, T. – BEZNER, J. – STEINHARDT, M. (1997): The Conceptualization and Measurement of Perceived Wellness: Integrating Balance across and within Dimensions. American Journal of Health Promotion, 11, 208-218.
- BANDURA, A. (1977): Social learning theory. General Learning Press, New York.
- BAUER B. – SZABÓ A. (szerk.) (2009): Ifjúság 2008 gyorsjelentés, Szociálpolitikai és Munka Intézet, Budapest.
- DAMBACH, K.E. (2001): Pszichoterror (mobbing) az iskolában. Akkord Kiadó, Budapest.
- DEMETROVICS, ZS. (2007): A droghasználatfunkciói. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- GÁCSI E. (1994): Középiskolás kollégisták értékrendje ma. József Attila Tudományegyetem, Bölcsé-szettudományi kar, doktori értekezés.
- PIKÓ B. – KERESZTES N. (2007): Serdülők egészségmagatartása két szociális megküzdési (coping) mechanizmus tükrében. Magyar Pszichológia Szemle, 62, 2, 203-214.
- ROTHMANN S. – EKKERD J. (2007): The validation of the perceived wellness survey in the South African Police Service. 33, 3, 35-42.
- SZAKÁLY Z. (2016): Egészségmagatartás, viselkedésváltozás és személyre szabott táplálkozás: az élethosszig tartó egészség koncepciója. XXII. Országos Konferencia, 5-25.