Az információs aszimmetria jelenléte a szállodaiparban és ennek statisztikai elemzése
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How To Cite
Absztrakt
„Közgazdász gondolkodók szerint a félreértések alapja az információ lábjegyzetben való feltűntetése” (angol nyelvű eredetiben: „Economic theorists traditionally banish discussions of information to footnotes”), állapítja meg Michael Rothschild és Joseph Stiglitz (1976) közös munkájuk, az „Equilibrium in Competitive Insurance Markets: An Essay on the Economics of Imperfect Information” első sora. Való igaz, hogy a lábjegyzetek információtartalma sokszor elkerüli az átlagember figyelmét, ami már önmagában képes későbbi bonyodalmakhoz vezetni; a szerzőpáros arra világít rá, hogy egészen kismértékű információs aszimmetria is nagy hatással bír a kompetitív piacokon (ROTHSCHILD és STIGLITZ, 1976). A cikk alapjául szolgáló dolgozat a szállodákat, illetve a hotel menedzsmentet érintő információs aszimmetria különböző összetevőit járja körül. Fő kérdése, hogy van-e összefüggés az szállodák által saját magukról közölt információ mennyisége és a szállodaminősító rendszer általi osztályba soroltsága (a továbbiakban röviden „minősítés”) között? A magasabb és alacsonyabb kategóriájú szállodák statisztikai vizsgálatokkal kerülnek összehasonlításra különböző jellemzőik alapján, figyelembe véve szakmai, földrajzi, kulturális és potenciális vendég által támasztott szempontok szerint is. Az elemzés során végzett t-próba eredménye szerint pozitív irányú kapcsolat figyelhető meg a szállodák által megosztott információmennyiség és csillagaik száma közt, vagyis minél magasabb osztályba sorolják a szállodaminősítő rendszerek az adott szállodát, annál valószínűbb, hogy részletekbe menően oszt meg információt az általa nyújtott szolgáltatásról.
Hivatkozások
- Automobile Association Developments Ltd., https://autoclubsouth.aaa.com/travel/diamond_
- ratings.aspx (letöltve: 2015.10.01.)
- American Automobile Association Inc., http://www.theaa.com/
- travel/accommodation_restaurants_grading.html#tabview%3Dtab1 (letöltve: 2015.10.01.)
- HotelStars Union http://www.hotelstars.hu/Default.aspx?tabid=87 (letöltve: 2015.10.01.)
- Jávor J. (2002): Korszerű szállásszolgáltatás, Képzőművészeti Kiadó, Budapest, pp. 178-179.
- Kotler P. – Keller K.L. (2012): Marketing Management. 14. kiadás, Prentice Hall, pp. 358-361.
- Leung, K. – Bhagat, R.S. – Buchan, N.R. – Erez, M. – Gibson, C.B. (2005): Culture and international business: Recent advances and their implications for future research. Journal of International Business Studies, Vol. 36, pp. 357-378.
- Rhee, H.T. – Yang S-B. (2015): Does hotel attribute importance differ by hotel? Focusing on hotel star-classification and customers’ overall ratings, Computer sin Human Behaviour 50 (2015), pp. 576-587.
- Rothschild, M. – Stiglitz, J. (1976): Equilibrium in Competitive Insurance Markets: An Essay on the Economics of Imperfect Information, The Quarterly Journal of Economics, The MIT Press, Vol. 90, No. 4, pp. 629-649.
- Schultze, J.G. (1993): Diagnose des strategischen Handlungsbedarfs für Hotelketten (A szállodaláncok stratégiai kezelési igényének diagnózisa), St. Gallener Beiträge zum Tourismus, Vol. 23., Bern/Stuttgart/Wien, 69 p.
- Seitz, G. (1998): Hotelmenedzsment, Springer Orvosi Kiadó Kft., Budapest, pp. 11-12.
- Student t-eloszlás táblázat, http://prac.im.pwr.wroc.pl/~bogdan/Wstep%20do%20
- Statystyki%20Praktycznej/tablice/t-Dist.pdf (letöltve: 2015.10.19.)
- TripAdvisor, https://www.
- tripadvisor.co.hu/pages/about_us.html (letöltve: 2015.09.25.)
- UNWTO (United Nations World Tourism Organisation) 2014 http://www2.unwto.org/ (letöltve: 2015.01.21.)
- UNWTO Tourism Highlights 2014 http://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284416226 (letöltve: 2015.01.21.)
- Voldnes G. – Grønhaug K. – Nilssen F. (2012): Satisfaction in buyer-seller relationships – Influence of cultural differences, Industrial Marketing Management 41 (2012), pp. 1081-1093.