Cikkek

A KORONAVÍRUS-JÁRVÁNY OKOZTA HATÁSOK VIZSGÁLATA SZABOLCSSZATMÁR-BEREG MEGYE AUTÓIPARÁBAN TEVÉKENYKEDŐ VÁLLALATOK FOGLALKOZTATÁSI ÉS PÉNZÜGYI HELYZETÉRE VONATKOZÓAN

Megjelent:
2021-12-01
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Maklári, E., & Béresné Mártha, B. (2021). A KORONAVÍRUS-JÁRVÁNY OKOZTA HATÁSOK VIZSGÁLATA SZABOLCSSZATMÁR-BEREG MEGYE AUTÓIPARÁBAN TEVÉKENYKEDŐ VÁLLALATOK FOGLALKOZTATÁSI ÉS PÉNZÜGYI HELYZETÉRE VONATKOZÓAN. Gazdálkodástudományi Közlemények, 9(2), 47-52. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/12910
Absztrakt

Magyarországon a 2020 márciusában megjelenő Covid19-járvány a nemzetgazdaság bruttó hazai termelését illetően valamennyi ágazatában erőteljesen éreztette a hatását annak berobbanását követően, azonban az év végére szinte stabilizálta helyzetét. Ez azt jelenti, hogy a 2020-as év teljes egészében az ipari termelés GDP-je az előző év azonos időszakához képest 2%-kal nagyobb, míg a szolgáltatás 1%-kal kisebb teljesítményt tudott elérni. Tanulmányunk általános célja, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei autóiparban tevékenykedő 3, különböző vállalati méretkategóriába tartozó cég példáján keresztül bemutassuk, hogy a világjárvány milyen változásokat okozott azok foglalkoztatási és pénzügyi helyzetét tekintve. Feltételezzük, hogy az országos átlagos adatokhoz hasonlóan, a vizsgált cégeknek sem kellett a járvány miatt jelentős negatívumokat átélniük. A vizsgált cégeknél a járvány hatása a foglalkoztatás és a pénzügyi helyzet terén rugalmas alkalmazkodást kívánt a vállalatok vezetőitől, melyekhez időben képesek voltak alkalmazkodni, és jövedelmezően sikerült zárniuk a 2020-as évet. Annak ellenére, hogy a munkaerő foglalkoztatása terén a cégek szinte miden lehetőséget kihasználtak arra vonatkozóan, hogy megtartsák alkalmazottaikat, mégis történtek elbocsátások (a mikro vállalkozás esetében). A pénzügyi helyzet vonatkozásában pedig elmondható, hogy összességében jól helyt álltak a cégek, a 2020. évi tavaszi mélypontot maguk után hagyva év végére talpra álltak, sőt az egyik cégnek extra profitot is sikerült elérnie. A vállalatok vezetőivel készített mélyinterjúk alapján hipotézisünk így bizonyítást nyert.

Hivatkozások
  1. ANDRÓCZI B. (2021): Csaknem ötödével kevesebb új autó került forgalomba 2020-ba. https://totalcar.hu/magazin/hirek/2021/01/06/csaknem_otodevel_kevesebb_uj_auto_kerult_forgalomba_20 20-ban/ (letöltve: 2021.05.20.)
  2. BUCSKY P. (2019): Szinte példátlanul kiszolgáltatott Magyarország a külföldi cégeknek. https://g7.hu/vallalat/20190211/szinte-peldatlanul-kiszolgaltatott-magyarorszag-akulfoldi-cegeknek/ (letöltve: 2021.04.12.)
  3. CSERHÁTI I. – KERESZTÉLY T. – TAKÁCS T. (2021): Versenyképesség és foglalkoztatás az autóiparban. KÖZGAZDASÁG 2021/1. pp. 27-38. (4) KSH (2018): Külföldi irányítású vállalkozások Magyarországon, 2018. Központi Statisztikai Hivatal https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/kulfleany18.pdf (letöltve: 2021.04.12.)
  4. MCKINSEY & COMPANY (2018): McKinsey Center for future mobility – Ready for inspection – the automotive aftermarket in 2030. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Industries/Automotive%20and%20 Assembly/Our%20Insights/Ready%20for%20inspection%20The%20automotive%20aftermarket%20in% 202030/Ready-for-inspection-The-automotive-aftermarket-in-2030-vF.ashx (letöltve: 2021.05.20.) MORAIS A. – IVANOV A. – HRISTOVA B. – NINOV G. – YANAKIEVA N. – SLAYCHEVA N. – SANYAL – R. – MLADENOV S. – WU X. – LI Y. (2020): Foresight 2021. Retail bloom and gloom. ISI Emerging Markets Group. 117 p