Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Maintenance of Electric and Hybrid Vehicles
    37-46
    Megtekintések száma:
    447

    An electric car is a vehicle powered by one or more electric engines, utilizing energy stored within batteries that are rechargeable. The first register of a usable electrical vehicle dates from 1880s. A hybrid vehicle incorporates two or more different power types, including, e.g., gasoline engines and electric motor. The goal in this work is to present the overall overview of the structure of the electric, hybrid and electric-hybrid vehicles, advantages and disadvantages of these types, the main points to focus when maintaining these and the challenges involved in its production and maintenance.

  • Simulation of BLDC Motor Drive Systems for Electric Vehicles Using Matlab Simulink
    48-52
    Megtekintések száma:
    163

    The defining scientific developments of our time would not have been possible without the use of simulations. The aim of the research is to create a simulation of a BLDC motor. When creating a simulation, great emphasis must be placed on defining the purpose of the simulation. This basically determines the structure and complexity of the model. The model discussed here was created so that an optimization task could be defined more precisely by inserting it as a sub-model into a vehicle dynamics model. Scalability was another aspect, that is, to be able to increase the accuracy of the model with measured data in the future, as well as to be able to validate it. During the research, a BLDC motor efficiency map generation program was created, as well as an environment for testing the generated data. The created system gives researchers the opportunity to use a shape-correct efficiency model when simulating a BLDC motor even without measured data. This makes it possible to discover real relationships between model parameters when performing optimization.

     
  • Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolások és egy kérdőíves felmérés eredményei
    1-23
    Megtekintések száma:
    321

    Az autóiparban és a fogyasztók között egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az elektromos autók; részben azok környezetkímélő jellemzőinek eredményeként. A tanulmány célja, hogy összehasonlítsa az elektromos és a hagyományos (belsőégésű) motor legfőbb jellemzőit a környezetvédelem kontextusában. A tanulmány első felében az elektromos és a hagyományos meghajtású autók életútját mutatjuk be 7 szakaszra lebontva, ahol összehasonlítjuk egy belsőégésű motorral szerelt és egy elektromos motorral szerelt gépjármű környezetszennyezési adatait. Rámutatunk, hogy bár az elektromos autó üzemeltetése során nem szennyezi a környezetet lokálisan, az üzemeltetéshez szükséges akkumulátorok legyártása, azok töltése és megsemmisítése további kérdéseket vet fel a környezetszennyezéssel kapcsolatban. A második részben saját kérdőíves kutatásunk alapján vizsgáljuk a válaszadók hozzáállását az elektromos autókhoz. A kérdőíves adatok alapján elmondható, hogy a fogyasztók továbbra is drágának tartják az elektromos autókat és tisztában vannak vele, hogy az elektromos autók kis mértékben orvosolnak egyes környezetszennyezési kérdéseket.

  • Measuring the Dynamic Characteristics of Electric Motors
    359-364
    Megtekintések száma:
    92

    In our previous publications [1, 2], we described our vehicle dynamics simulation program which was developed in MATLAB environment. We also discussed its use for optimizing the technical parameters of electric driven vehicles. We detailed the model and simulation of the series wound DC motor which is part of the program. Besides, we described the experimental procedure by which we can determine the electromagnetic characteristics of the motor from the input parameters of the simulation program. In the present publication we deal with the determination of the dynamic characteristics of the motor (the moment of inertia of the rotor, bearing and brush resistance torques) experimentally. Knowing the above mentioned electromagnetic and dynamic characteristics, we can carry out the simulation of the motor and the results of the simulation can be compared to the results of the test measurements.

  • Analysis of Conceptual Solutions of Universal Helical Geared Reducers
    64-72
    Megtekintések száma:
    126

    Geared reducers are mechanisms designed to reduce the number of revolutions using geared elements and nowadays they present one of the most commonly used types of mechanical transmissions in mechanical engineering. Due to the different shapes of geared elements, there are different types of geared transmissions: helical, bevel, worm, special and combined transmissions.  This paper analyses only helical geared transmissions, since there is a great extent of whole this matter. Helical transmissions are analysed only with external helical gearing, since internal geared pairs represent a special and very large group of gears. Within the external helical geared transmissions, only torque transmissions are analysed, while the transmissions of motion are not analysed and they represent another large group of transmissions. Only universal gear reducers with axial, or almost-axial, parallel shafts are considered (two-stage and three-stage transmissions). Although, single-stage gear reducer produced with parallel shafts are not considered by the paper in order to reduce the area of researching. Gear reducers are most commonly delivered to customer with electric motor, known as motor geared reducer, and they are studied here extensively. Gear reducer can be also delivered without motor, only with input shaft. The basic aim of this paper is to present all characteristics and specificities of motor geared reducer in one place.

  • Modeling the Thermal Behavior of Permanent Magnet Synchronous Motors
    466-477
    Megtekintések száma:
    132

    The aim of this study is to present a thermal analysis of a permanent magnet synchronous machine based on finite element method. The developed model can be used to predict temperature distribution inside the studied motor during the rated operation. Electromagnetic computation is carried out with the aid of two 2D finite-element (FE) simulations on the cross-section of the PM motor. To analyse the process of heat transfer in an electrical machine, empirical correlations are used to describe the convective heat transfer from the different surfaces of the PM motor. The heat transfer coefficient is determined using dimensionless numbers and Nusselt number. After the loss calculation, the temperatures of the machine are calculated by using 3D finite element method. The results obtained by the model are compared with experimental results from testing the prototype electric motor.

  • Az elektromos autózás térhódítása Magyarországon
    551-562
    Megtekintések száma:
    1183

    Az elmúlt évek során a csapból is az folyik, hogy a jövő közlekedése az elektromos meghajtású gépjárművekben rejlik. A magyar állam és az Európai Unió is több eszközzel is ezen közlekedési forma elterjesztése mellett tette le a voksát. Uniós pályázatok jelentek/jelennek meg az elektromos töltőállomások létesítésére, számuk a többszörözésére bővítésére, gyorsabb töltési módok elterjesztésére. Ennek célja, hogy a tévhitként elterjed újratöltési idő jelentős hossza, a gépjárművek hatótávolságának alacsony mértéke ellenére a lakosság ösztönözve legyen az ilyen gépjárművek vásárlására. Ha ez még nem lenne elég, a vásárlói oldalt pénzbeli ösztönző eszközzel is megtámogatták, méghozzá a gépjárművek vásárlói számra biztosított 1,5 millió forint állami támogatással. Ezen törekvések ellenére, hatására kívánom megvizsgálni az autópiac szűk szegmensének a reakcióit, növekedési ütemét az elmúlt években. Annak ellenére, hogy ez egy államilag is pumpált, mesterségesen gerjesztett piaci hatás.

  • The Impact of Electrical Vehicles on Sustainability: Jordan as a Case Study
    393-403
    Megtekintések száma:
    173

    The Global concern is moving toward making a revolution in favor of exploitation of renewable energy in order to improve environment conditions, limit emissions and minimizes consumption of non-renewable resources within the planet. In this context, it is necessary to focus on the transport sector as it contributes of at least 30% of the total primary energy consumption. Therefore, a set of rules must be developed to maintain economic, environmental and social sustainability to address the problems so as not to increase their severity and these cannot be done unless there are joint measures and regulations from governments, companies, manufacturers and users. Unfortunately, the Jordanian transport system mostly depend on the individual transport which supported by cars, and that because of the weak role played by the public transport sector, especially at the capital, Amman. Buying hybrid cars (internal combustion engine + electric motor) and Electrical Vehicles (EV), in the past few years in Jordan is increasing, which is compatible with the global trend to use Electrical Vehicles (EV) instead of Internal Combustion Engine vehicles (ICE) powered by fossil fuels, this issue will have a direct and indirect impact on gas stations companies, also it will have direct impact on labor sector and the current car industry since electric charging stations as well as EV manufacturing is not labor intensive. The main purpose of the study is to show how much it is necessary now to start theoretical assumptions through studying the expected annual increase in passenger cars and its impact on sustainability and predicting the future fuel consumption and emissions and compare them with the base situation.

  • A modern járművekben alkalmazott hajtásrendszerek áttekintése
    728-732
    Megtekintések száma:
    148

    Jelen közleményben áttekintjük a modern elektromos és hibrid rendszerű járműhajtásokat. Továbbá áttekintjük az azokban alkalmazott villanymotorok, akkumulátorok és üzemanyagcellák típusait, valamint a felépítésükkel és jellemző tulajdonságaikkal foglalkozó szakirodalmat. Továbbá, mivel a hibrid járművek fontos része a belsőégésű motor, áttekintjük azok hatékonyságának növelésére, valamint emissziójuk csökkentésére alkalmazott eljárásokat.

  • Vitorlás kishajóra ható ellenállás erő visgálata hajtáslánc csere okozta merülésváltozás esetén numerikus áramlástani szimulációk használatával
    30-35
    Megtekintések száma:
    201

    Kedvtelési célú vízijárművek esetén a környezetvédelmi okokból egyre szigorodó szabályok miatt a motoros hajtások megoldásaiba való beavatkozás napjainkban gyakori munkafolyamat. Belsőégésű motorról elektromos motorra való átváltáskor a merülésváltozás hajónként eltérő, azonban közösen elmondható minden esetben, hogy a tömeg változásával a merülés is változik. Emiatt a hajóra ható ellenállási erő nagysága is változik. Jelen cikkben egy konkrét példán keresztül vizsgáljuk, milyen hozadékai vannak a tömegnövekedés okozta merülésváltozásnak különféle haladási sebességeknél.

Adatbázis logók